مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با اشاره به رزمایش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه در کشور و استان گیلان در راستای کمک به اقشار آسیب‌دیده از شیوع کرونا و نیازمندان گفت: بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان 18 تن برنج را در استان جمع‌آوری و بین اقشار نیازمند توزیع کرد.
کد خبر: ۹۲۷۷۳۹۹
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، مرتضی مرادی در جمع خبرنگاران از برگزاری چند مرحله از رزمایش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه در کشور و استان گیلان در راستای کمک به اقشار آسیب‌دیده از شیوع کرونا و نیازمندان سخن گفت و اظهار داشت: بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان 18 تن برنج را در استان جمع‌آوری و بین اقشار نیازمند توزیع کرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در باب کمک به مردم و نیازمندان به ویژه در شرایط حال حاضر را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: اقشار مختلف بسیج و سپاه همواره در امور اینچنین پیشتاز بوده و هستند و رزمایش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه هم در همین راستا طرح‌ریزی شد.

مرادی با بیان اینکه "سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با کمک کشاورزان استان و شالی‌کوبی‌ها در برگزاری رزمایش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه مشارکت فعالی دارد" عنوان کرد: در همین راستا حدود 18 تن برنج در استان با مشارکت بخش‌های مورد اشاره جمع‌آوری و بین اقشار محروم و نیازمند استان گیلان توزیع شد.

وی اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز از سال 93 در گیلان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه ضمن اجرای این طرح در استان شاهد افزایش تولیدات کیفی و کمی برنج در استان بودیم افزود: در این طرح قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه ‌و مؤسسه تحقیقات برنج کشور به‌عنوان معین و حامی اجرای این طرح با هم مشارکت و همکاری دارند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان این موضوع که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به مبحث تولید و اقتصاد اشاره و تأکیدات بسیار فراوانی دارند را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: مسئولان ذیربط هم باید به این مهم توجه ویژه‌تری داشته باشند و زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی را در عمل فراهم کنند.‌

مرادی از اجرایی‌شدن طرح موسوم به هوشمندسازی کشاورزی در استان گیلان سخن گفت و با بیان اینکه "این طرح برای نخستین بار در گیلان اجرایی می‌شود" تصریح کرد: بررسی وضعیت خاک، بررسی وضعیت آب و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای به‌صورت طیف سنجی از جمله اهداف مهم طرح هوشمندسازی کشاورزی در گیلان است.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان آموزش مربیان و کشاورزان تحت پوشش طرح جهت استفاده از سامانه‌های مجازی هواشناسی و نرم‌افزارهای کمکی را نیز متذکر شد و گفت: استفاده از پیش‌بینی‌های هواشناسی و احتمال‌سنجی بروز آفات، بیماری‌های گیاهان و مزارع از دیگر اهداف هوشمندسازی کشاورزی محسوب می‌شود.

وی بارش‌ باران در فصل برداشت برنج را که مشکلات و خسارات زیادی را برای شالیکاران استان گیلان به وجود آورد را نیز مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در مزارعی که طرح همگام با کشاورزی در آن‌ها اجرایی شده بود محصول برداشت شده برنج امسال در مجموع رضایت‌بخش بود و بر روی کمیت تولید اثر کمی گذاشت. 

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه بارش‌های باران مرداد ماه امسال بر کیفیت برنج آسیب‌هایی وارد کرده است تصریح کرد: بخشی از مزارع طرح همگام با کشاورز استان گیلان به دلیل بارندگی هم از حیث کمی و هم از لحاظ کیفی آسیب دیده‌اند که مقدار آن در حال بررسی و برآورد است.

مرادی با بیان اینکه غالب مزارع طرح بسیج همگام با کشاورز به جهت خدمات و مشاوره‌هایی که بابت زمانبندی کاشت، کوددهی و زمانبندی برداشت به بهره‌برداران داده شد قبل از شروع بارندگی‌ها محصول برنج آن‌ها برداشت شد ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز جلوگیری از وارد آمدن خسارت به محصول است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات