خبرهای داغ:
خانم سرباز گفت: بیش از ۶ هزار شهیده در ایران تقدیم روزهای دفاع مقدس شد اما متاسفانه هیچ نامی از این بانوان در جایی برده نشده و حتی از این ایثارگران و شهدا در نامگذاری کوچه ها نیز یادی نشده است.
کد خبر: ۹۲۸۰۴۵۲
|
۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ زنان‌ ایرانی ‌در طی‌ جنگ‌ تحمیلی ‌با تأسی از مکتب ‌عاشورا و پیام‌ رسان ‌آن ‌حضرت زینب ‌کبری(س‌) حماسه‌های ‌فراموش‌ نشدنی ‌آفریدند. لیکن ‌با توجه ‌به‌ نقش‌ غیرمستقیم‌ زنان‌ در جنگ ‌تحمیلی‌ هنوز آنچنان که ‌شایسته ‌است ‌از فداکاری‌، مقاومت ‌و ایثار آنان ‌سخن‌ به‌ میان‌ نیامده ‌است.

زنانی همچون شهیده شهناز حاجی شاه اولین شهیده خرمشهر، شهیده فوزیه شیردل، نسرین افضل، شهیده سیده طاهره حسینی و غیره زنانی نام آور در عرصه جهاد و ایثار بوده اند که نامشان بر تاریخ ایران، ماندگار است.

جلسه روایت بانوان جهادگر قزوینی در میدان هشت سال رزمندگی دفاع مقدس به روایتگری طاهره سرباز، با حضور اصحاب رسانه به همت بسیج رسانه و روابط عمومی سپاه صاحب الامر(عج) استان در محل مزار شهدای گمنام سپاه استان در حال برگزار شد.

میهمان این برنامه، طاهره سرباز بانویی رزمنده در دوران دفاع مقدس است که خط به خط روزهای جنگ و دفاع و تلاش نیروهای بسیجی و مردمی را می داند.

طاهره سرباز از خود می گوید: جزو اولین نیروهای استخدامی سپاه و به عنوان نیروی رسمی بودم. در سال ۵۹ معلم شدم و امروز بازنشسته فرهنگی هستم. ما جزو نیروهای پشتیبان بودیم و سال ۶۵ بنده، قائم مقام بسیج خواهران بودم. آن روزها پشتیبانی نظم خاصی نداشت و ما بعد از رصد و دسته بندی پایگاه ها، رابط اتصالی بین پایگاه و سپاه شدیم.

او در جمع اصحاب رسانه استان قزوین از آن روزها می گوید: در استان پس از تشکیل بسیج خواهران، تمام آموزش های که لازم بود تا در مسیر دفاع مقدس انجام شود، از سوی سپاه استان به رزمندگان و بسیجیان داده می شد و از خرداد ماه آموزش های نظامی شروع شده و در مدارس و مساجد کلاس های عقیدتی و امداد و آموزشی انجام شد.

رزمنده روزهای دفاع مقدس اظهار کرد: خداوند در قرآن زنان مومنه را مثال می زند و در این میان آسیه که در اوج نعمت بود، در راه خدا از ثروت خود گذشت و همچنین حضرت مریم که مشخصه وی مطیع، فرمانبرداری و عفیف بودن است و به صراحت می توان گفت که صفات اخلاقی این دو بانوی بزرگ، در مورد زنان دفاع مقدس مصداق واقعی دارد.

این بانوی فعال در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: زنان در دوران جنگ بسیار قناعت پیشه بودند. آن روزها از بیت المال به هیچ وجه استفاده شخصی نمی شد و هر کس در حد توان خود برای پیشرفت اهداف انقلاب بهره می جست و زنان دوران دفاع مقدس یکی از کارهایشان پشتیبانی بود. به طوری که با دوخت لباس، پخت شیرینی، بسته بندی مواد غذایی و غیره سعی در ایجاد درآمدزایی برای جبهه ها داشتند.

وی افزود: در شهرهای جنگ زده، شرایط برای زنان بسیار سخت تر بود و علاوه بر امور روزمره زندگی باید برای دفاع از کیان خود مانند یک سرباز می جنگیدند. سوسنگرد جزو شهرهایی بود که زود سقوط کرد و زنان این شهر نیز جزو زنان قهرمان ایران در دوران جنگ بودند.

این بانوی رزمنده تصریح کرد: ۶ هزار و ۴۷۵ شهیده در ایران تقدیم روزهای دفاع مقدس شد که ۶۰۰ تن آنها رزمنده و ۱۷۱ تن آزاده هستند. اما متاسفانه هیچ نامی از این بانوان در جایی برده نشده و حتی از این ایثارگران و شهدا در نامگذاری کوچه ها نیز یادی نشده است.

خانم سرباز با اشاره به قهرمانان زن استان در دوران دفاع مقدس با زنده کردن یاد مادر شهیدان مشاطان اضافه کرد: مادر شهیدان مشاطان جزو زنان قهرمان استان قزوین است که مردانه در مقابل منافقین ایستاد. آن روزها همه سختی ها را اعتقاد به خداوند، قابل تحمل می کرد.

وی گفت: در جبهه ها هرچه نیاز داشتیم خودمان تامین می کردیم در واقع تامین کننده نیاز جبهه ها، ملت بودند و به فرموده مقام معظم رهبری، زنان ما در دفاع مقدس آینه تمام نمای ایثار و مقاومت بودند. متاسفانه وقتی جنگ تمام شد دیگر از اسم و رسم زنان جهادگری که در زمان جنگ نقش آفرین بودند یادی نشد.

بانو سرباز ادامه داد: زنان نقش مهمی در سلامت یک جامعه دارند. متاسفانه هر چه جلوتر می رویم دیدگاه ها نسبت به تعاریف موجود در دوران دفاع مقدس تغییر می کند. وقتی مسوولان خود را هم خط مردم نشان ندهند مشکلات حل نخواهد شد و مسوولی که امروز نمی داند خانواده ای که نان آورش چند ماه بیکار است، قطعا نمی داند این خانواده چه مشکلاتی دارد‌.

این بانوی رزمنده می گوید: جنگ تمام شد و دشمن ضربه سختی خورد و رو سیاهی برای کسانی ماند که خدمتی نکردند اما اگر ما در خدمت انقلاب نباشیم، ظهور دیرتر اتفاق می افتد. پس هر یک از ما می توانیم زمینه سازی برای ظهور امام زمان باشیم.

به گزارش بسیج؛ زنان در دوره‌های مختلف از تاریخ پرحماسه ایران اسلامی نقش با شکوه و بی‌بدیلی در جامعه ایفا کرد‌ه‌اند. زنانی نام آور از گذشته تا امروز که پایه پای مردان این سرزمین، از سرحد جان گذشتند تا خاک به بیگانه ندهند و دفاع مقدس از جمله مقاطع تاریخی است که زنان دوشادوش مردان در جامعه ما حضور داشتند که با هم‌صدایی و همراهی مردان حماسه جاودان را آفریدند.

زنان جمهوری اسلامی ایران تا کنون پا به همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، حماسی و تربیتی نهاده‌اند. زنان دفاع مقدس، به معنای واقعی مام وطن بوده اند. وطنی که برای ماندگار و مانا شدن بیش از ۶ هزار شهیده زن از تبار «فاطمه(س)» و «زینب (س)»، را دارد و هر کدام در نقش مادر، همسر، خواهر، رزمنده و امدادگر یک پشتوانه به شمار می‌آیند.

سهیلا عظیمی

ارسال نظرات
پر بیننده ها