خبرهای داغ:
برشمردن دستاوردهای دفاع مقدس در یک گزارش غیرقابل ممکن است کافی است نگاهی به آثار این دوران داشته باشیم تا برکات آن را مشاهده کنیم.
کد خبر: ۹۲۸۱۰۹۵
|
۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ نمی‌توان از دفاع مقدس صحبت کرد و از شرایطی سخن نگفت که در ابتدای جنگ در کشور حاکم بوده است. صدام حسین با روحیه سرکش و قدرت طلبانه و ناسیونالیستی خود با چراغ سبز یک جهان قدرت سرمستانه و از خود مطمئن به ایرانی حمله کرد که هم به تازگی انقلابی بزرگ علیه بنیانی 2500 ساله را پشت سرگذرانده بود و هنوز نتوانسته بود ارکان خود را به درستی تشکیل دهد، هم نیروهای نظامی آن در عین نوپا بودن و متفرق بودن، تجربه هیچ جنگی را نداشتند و هم بعدها مشخص شد بالاترین مقام مسئول دولت آن یعنی ابوالحسن بنی صدر خائن به ملت و کشور و خود شخصاً ستون پنجم دشمن در کشور است.

در چنین شرایطی جنگ آغاز شد و آن قدر برای جمهوری اسلامی نوپای ایران برکت به همراه داشت که اگر صدام و حامیان غربی و شرقی‌اش از پیش از حمله این موضوع را می‌دانستند هیچ گاه اقدام به چنین کاری نمی‌کردند. همان موضوعی که حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، فرمودند: «این جنگ یک گنج است».

*دستاوردهای جنگ از زبان غرب‌گرایان

این موضوع حتی در بیان صاحب نظرانی که نظرات متفاوتی از نیروهای حزب اللهی دارند، اشاره شده است. علی بیگدلی، استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، که نظراتی متفاوت نسبت به نیروهای جبهه و جنگ داشته و از طرفداران نظریه لزوم مذاکره با آمریکا است در گفتگو با صاحب نیوز اظهار کرد: عموماً جنگ‌ها برای انقلاب‌ها مفید هستند و در طول تاریخ بسیاری از انقلاب‌ها همچون انقلاب فرانسه، کوبا و روسیه برای استحکام پایه‌های خود، کشور را وارد جنگ کرده‌اند تا از طریق عواملی همچون جلب همبستگی ملی، پایه‌های حکومت را قوی‌تر کنند.

هرچند این صحبت‌ها از دیدگاه دیگری مطرح می‌شود و جنگ بر ایران تحمیل شد و ایران تنها برای دفاع در مقابل تجاوز صدامیان وارد جنگ شد اما این عبارات نشان می‌دهد گنج بودن جنگ و آن چه از آن به عنوان دستاوردهای دفاع مقدس یاد می‌شود صرفاً یک نظر از طرف طرفداران ایدئولوژی و مکتب انقلاب و جهاد نبوده است. گذشته از این صحبت‌ها، سنجش این موضوع که آیا دفاع مقدس دستاوردی داشته است یا نه را می‌توان در سطج جامعه و بر اساس واقعیات نیز سنجید.

قبل از آن که سراغ بررسی معیارهای حقیقی و تحلیلی در سطح جامعه برویم پای صحبت‌های سردار اصغر عرب پور نشستیم. جانشین فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهداء علیه السّلام نیروی زمینی سپاه پاسداران در استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و یزد دستاوردهای دفاع مقدس را این گونه برشمرد.

*دستیابی به قدرت نظامی

وی تصریح کرد: دفاع مقدس موجب شد دست به ساخت سلاح و تجهیزاتی بزنیم که اگر جنگ نشده بود نه احساس نیاز به ساخت آن‌ها می‌کردیم و نه به فکر ساخت این تسلیحات می‌افتادیم و اگر این قدرت نظامی را به دست نیاورده بودیم هر آن باید منتظر تجاوز و هجمه دشمنان ‌بودیم.

ایران، تسلیحات ایران و تجربه دفاع مقدس ایران بود که به مصاف داعش رفت و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان عصاره‌ای از فرهنگ دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های مقابله با این گروه تروریستی خون آشام با دستاوردهای مادی و معنوی که از آن دوران به دست آورده بود در مقابل چشم جهان، آن‌ها را زمین گیر کرد و گروهی که تا نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سوریه و چند کیلومتری پایتخت عراق رسیده بود را به عقب رانده و به نابودی کشاند.

این یادگار دفاع مقدس دیگر دستاورد دفاع مقدس را امنیت فعلی کشور عنوان کرد و گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران صهیونیست هایی هستند که قدرت‌های سیاسی، رسانه‌ای و مالی کشورهای دنیا از جمله آمریکا را در دست دارند زمانی که یادواره‌های شهدا، حضور میلیونی و صدها هزار نفری مردم در تشییع جنازه‌های شهدا و روحیه شهادت طلبی مردم ایران را می‌بینند به یاد دفاع مقدس افتاده و می‌گویند هنوز این مردم همان مردم زمان جنگ هستند و چون  حاضر به کشته دادن نیستند، فکر هجمه و حمله نظامی به ایران را از سر خارج می‌کنند.

این صحبت‌های سردار عرب پور ناظر به جریان دفاع مقدس دارد. بسیاری تلاش دارند به جامعه القا کنند که جنگ تمام شده است و صحبت از جنگ نیز باید تمام شود اما این صحبت از جنگ است که تضمین کننده امنیت فعلی کشور است.

ضرب شصتی که جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس به دشمن یکپارچه و تا بن دندان مسلح خود نشان داد موجب شد تا از این پس در معادلات خود ایران را کشوری مبارز و مقاوم ببینند و به راحتی به خود اجازه و جرأت حمله به کشور ما را ندهند.

*ایمان به مدد الهی و پیشرفت در علوم روز

سومین دستاورد دفاع مقدس که در کلام جانشین فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهداء علیه السّلام نیروی زمینی سپاه عنوان شد عینیت یافتن مدد الهی و تأویل آیه مبارکه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» بود که سبب شد این باور دینی بین رزمندگان جا بیافتد و به فرهنگی بدل شود که مقدمه دستاوردهای دیگری حتی پس از جنگ شود.

سردار عرب پور عنوان کرد: در زمان جنگ جوانان 25 تا 35 ساله‌ای فرماندهی گردان‌ها، تیپ‌ها و عملیات‌های بزرگ آبی-خاکی-هوایی را برعهده می‌گرفتند که نه تجربه جنگ داشتند و نه در دانشگاه‌ها و مراکز نظامی آموزش دیده بودند اما بزرگترین موفقیت‌ها را رقم زدند و پیروزی‌هایی به دست آوردند که موجب شد نخبگان نظامی دنیا انگشت حیرت به دهان بگیرند.

وی ادامه داد: این جوانان چون نیت خود را برای خدا و برای جهاد در راه خدا خالص کرده بودند مشمول آیه إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم شدند و این دست یاری خداوند بود که رزمندگان اسلام را به پیروزی می‌رساند.

این یادگار دفاع مقدس افزود: پس از جنگ که در کشور دوره‌های پیشرفته نظامی برگزار شد و کتب نظامی دانشکده‌های بزرگ دنیا را آوردیم و مطالعه کردیم پی بردیم که همین جوانان و بچه‌های دوران دفاع مقدس بسیار بهتر از این آموزه‌های نظامی عمل کردند و این یاری خداوند بود.

جانشین فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهداء علیه السّلام نیروی زمینی سپاه پاسداران در استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و یزد این روحیه و باور دینی را یکی از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس عنوان کرد که در زمان کنونی موجب رقم خوردن موفقیت‌های دیگر توسط نسل رزمندگان دفاع مقدس و ادامه دهندگان راه ایشان در عرصه‌های عمرانی و اقتصادی شده است.

سردار عرب پور بیان کرد: در حالی که غرب با دقت تمام مراقب است تا فرزندان این سرزمین به ذره‌ای از علوم ایشان دست پیدا نکنند، این جوانان در قرارگاه خاتم الأنبیاء سپاه پاسداران بزرگترین سدهای کشور را احداث کردند، سکوهای نفتی ساختند، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با علوم بومی راه اندازی کردند و در صنعت هسته‌ای به پیشرفت‌هی خیره کننده‌ای رسیدند.

وی این سؤال را مطرح کرد که فرزندان این سرزمین که حتی دسترسی به منابع علمی روز دنیا ندارند کِی سدساز و پالایشگاه‌ساز و موشک‌ساز شدند و چگونه به علوم روز دنیا دست پیدا کردند؟ آیا این موفقیت چیزی جز یاری خداوند و مدد الهی بود!؟

*پرورش حاج قاسم‌ها در دفاع مقدس

دفاع مقدس دستاوردهای بسیاری دارد. جملات بالا تنها بخشی از مهمترین دستاوردهای این جنگ را بیان می‌کند؛ دستاوردهایی که سرنوشت کشور را تغییر داد و انسان با تفکر بر روی آن‌ها احساس می‌کند اگر جنگ تمام شده اما اثرات آن هنوز باقی است گویا هنوز ادامه دارد.

این که امام خمینی رحمۀ الله علیه جبهه‌ها را دانشگاه خواندند نمونه‌ای از دستاورد معنوی جنگ بود. دانشگاهی که میانبری برای رسیدن به هدف غایی انسان از زندگی بود.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان که از سال‌ها در پشت خاکریزهای دفاع مقدس با رزمندگان اسلام زندگی کرده است، در این رابطه از بسیاری از رزمندگانی سخن به زبان می‌آورد که ره صد ساله را یک شبه پیمودند و به مقامات بلند معنوی رسیدند، مقاماتی که همین تعبیر امام راحل برای ان کافی است که فرمودند: پنجاه سال عبادت كرديد و خدا قبول كند، يك روز هم يكى از اين وصيتنامه‌‏ها[ی شهدا] را بگيريد و مطالعه كنيد و تفكر كنيد.

دستاوردهای دفاع مقدس آن قدر بسیار است که حتی اشاره تیتروار به آن‌ها نیز در یک گزارش نمی‌گنجد چه برسد به آن که قرا باشد به تفصیل و با ذکر مصداق بیان، اثبات، تحلیل و بررسی شود. ابرشخصیت‌هایی چون قاسم سلیمانی، حسن طهرانی مقدم، احمد کاظمی و غیره تنها نمونه‌هایی از عظمت و برکت جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بودند، انسان‌هایی که قبل از جبهه افراد معمولی بودند ولی پس از آن شدند چنین شخصیت‌های بی‌نظیری.

ارسال نظرات
آخرین اخبار