«دفاع»؛ مقدس ترین جهاد است

جهاد در مفهوم خاص به عنوان وظیفه و تکلیف الهی و در اصطلاح به معنای به کار گرفتن نهایت تلاش و توان اعم از جان و مال در مقابله با دشمن است. در صورت تجاوز دشمن ، ملت باید به دفاع برخیزد و دفاع، مقدس ترین جهاد است
کد خبر: ۹۲۸۱۹۳۳
|
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹

حجت الاسلام پناهی کارشناس و پژوهشگر علوم سیاسی گفت: هشت سال دفاع مقدس از نوع مدل ابتکاری تعامل بسیار خوب همه اقشار و فرصت نمایش خالصانه ترین و زیباترین فضائل اخلاقی ، اخلاص و روحیه فداکاری و دعاها را پدید آورد. وی افزود : فرماندهان جوان و عالی رتبه ۸ سال دفاع مقدس برخلاف عرف نظامیان دنیا ، شجاعانه و با تدبیر تا عمق مواضع دشمن نفوذ و به شناسایی و ارزیابی نیرو و تجهیزات دشمن میپرداختند و از عوامل پیروزی در صحنه نبرد ، مقدس دانستن دفاع در برابر تهاجم دشمن بوده است که کشته شدن در این راه را برای خود مرگی افتخارآمیز و سعادت آفرین باور داشتند و یقین دانستند.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت : در هشت سال دفاع مقدس رهبر فقید انقلاب در خطوط نبرد جبهه های جنگ حضور فیزیکی نداشت اما شخصیت پرنفوذ و معنوی ایشان درتمام نقاط جبهه حکم فرما بود و تاثیر شگفت این حضور پر معنا در روحیه و عملکرد رزمندگان کاملاً مشاهده می شد.

 همچنین رهبر معظم انقلاب در دوران دفاع مقدس طراحی و فرماندهی عملیات ها و سرکشی از جبهه ها و رساندن این حماسه مقدس از طریق سخنرانی در مجامع بین المللی و مصاحبه با رسانه های جهانی و تقویت روحیه مردم در جنگ و خنثی سازی شایعات و دروغ پردازی های رسانه های فعال دنیا از راه ایراد خطبه در نماز جمعه ، سخنرانی ها و مانند آن نقش  بسزا  و بی بدلیلی ایفا کردند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت : بهره مندی از روحانیون رزمی تبلیغی و جهادی در جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس نقشی دو سویه بوده  که   خلق فضای معنوی و روحانی و تقویت روحیه بسیجیان ، ارتشیان و سپاهیان درجبهه های جنگ و همراهی و هماهنگی و مجاهدت با مجاهدان مخلص در عرصه های نبرد بوده است. روحانیون عزیز در تخصص های متعدد مثل بیسیم چی ، آرپی جی زن ، فرماندهی گردان ، تک تیرانداز ، غواص ، اطلاعات و غیره فعالیت داشتند و در کنار اقدامات فرهنگی وتبلیغی همراه با بسیج توده ها نقش موثری در پیروزی   ایران اسلامی در جنگ هشت ساله با رژیم منفور صدام ایفا کردند.

وی در رابطه با نقش بانوان در دفاع مقدس اظهار داشت : زنان در طول جنگ تحمیلی وظایف سنگینی بر عهده داشتند . از جمله آن وظایف تشویق  همسران و فرزندان خود به جهاد و دفاع و ایثار و مقاومت در جنگ و درمان مجروحان و پرستاری بیماران و آشپزی در پشت جبهه ها و در صورت لزوم جنگیدن با دشمنان در جبهه هایی مثل ایلام ، اسلام آباد غرب ، خرمشهر ، کردستان ، شادگان و غیره با دشمنان بوده است.

حجت الاسلام پناهی در پایان اظهار داشت  : امروز نیروهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا ، منطقه خاورمیانه را به منطقه ای پرآشوب تبدیل کرده اند اما مردم ما در داخل به برکت خون شهدای عزیز و روحیه خودباوری نیروهای انقلابی و ولایی احساس امنیت کامل می کنند و هیچ کشوری جرات تجاوز به خاک کشور و انقلاب اسلامی ایران را ندارد. وی دلیل اقتدارجمهوری اسلامی را مقاومت جانانه دلیر مردانی دانست که مخلصانه در طول هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از وطن و حمایت از ولایت  فقیه و نظام اسلامی و حفظ ارزش های اسلامی و آرمانهای امام و رهبری از جان خود گذشتند و به جهانیان ثابت کردند که همیشه پشتیبان ولایت فقیه هستند.

ارسال نظرات