در واقع رهاورد سفر به مناطق جنوب همین نویسندگی در حوزه دفاع مقدس بود و افتخار می کنم که قلمم را در خدمت این بخش از ادبیات به کار گرفته ام و از شهدا می نویسم.
کد خبر: ۹۲۸۲۱۷۴
|
۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد, هشت سال دفاع مقدس گنجینه ای تمام نشدنی از ایثار، عشق و حماسه و دلاور مردی های جوانان برومندی است که از این کشور برخواستند و تا پای جان از خاک ، ناموس و وطن خود دفاع کردند و امروز بعد از چهل سال یاد و خاطره آنها همچنان در اذهان باقی مانده است.

نوشتن از صحنه های بی بدیل دوران دفاع مقدس عشق می خواهد و دلی برای قلم زدن و در طول این سالها در استان کهگیلویه و بویراحمد افراد و نویسندگانی به این عرصه ورود پیدا کرداه اند و حماسه آفرینی های آن مردان بزرگ را ثبت و ضبط می کنند.

یکی از این نویسندگان که تاکنون چندین عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر در آورده است سرکار خانم  سمیه محمدی است که به مناسبت هفته دفاع مقدس و رونمایی از پنج عنوان کتاب این نویسنده، خبرنگار خبرگزاری بسیج با وی گفت و گویی ترتیب داده  که می خوانید.

لطفا خودتون را معرفی کنید
 سمیه محمدی هستم دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی و اصالتا اهل شهرستان باشت هستم . نویسندگی را از سال 1390 شروع کردم و 10 سال است که به کار  نویسندگی مشغولم.

تا الان چند عنوان کتاب نوشتین و اسم و موضوع کتاب ها چیه ؟

۹ عنوان کتاب نوشته ام. ۱.شکوه اروند موضوع کتاب داستان و متن ادبی است. در بخشی داستانی کتاب هم به نقش خانم ها و هم آقایان در طول ۸ سال دفاع مقدس پرداخته ام. برای اینکه محور داستان شکل بگیرد شخصیت پردازی در داستان را خودم انجام داد ه ام . در واقع ایده ذهن خودم بوده و اسامی و شخصیت های نام برده در داستان تخیلی هستند. داستان از زبان سوم شخص مفرد روایت شده است. ۲. شلمچه قطعه ای ازبهشت موضوع کتاب متن ادبی است راجع به شهید وشهادت ، این کتاب به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است.۳.شمیم بهشت ۴. از ملک تا ملکوت ، این دو کتاب به بررسی وتفسیر آیات واحادیث قرانی براساس کتب معتبر قران وحدیث مانند تفسیر المیزان علامه طباطبایی ، تفسیر مجمع البیان طبرسی ،تفسیر قران مهر رضایی اصفهانی ، تفسیر نمونه از مکارم شیرازی ،بحار الانوار محمد باقر مجلسی و علوم قرانی نوشته شده است . همچنین به مسائلی که در جهت بخشیدن به زندگی انسان وآموختن راه سعادت بسیار مفید هستند. وشهدا برای زنده نگه داشتن این ارزشها جانشان را فدا کرده اند پرداخته است. این دوکتاب به سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است. ۵.مقدمه ای بر تصوف وعرفان به مسائل اساسی عرفان و تصوف پرداخته است. کتاب هم به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است. 

 انگیزه شما از تقدیم کتاب هاتون به رهبرمعظم انقلاب و شهید سلیمانی چی بود؟

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  روحانی مسلمان ، مجتهد، مرجع تقلید شیعی هستند. به تایید و شهادت بسیاری از بزرگان ایشان از پیشروترین افراد درعرصه ی اخلاق بوده و از شخصیت مستحکمی برخوردارهستند.از موارد مهمی که می تواند در شناخت برخی از ابعاد اخلاقی، شخصیتی ایشان مفید باشد ساده زیستی ایشان با الگو گیری از شخصیت های دینی مانند حضرت علی (ع) است.قدرت و اقتدار خویش را در همراهی و همرنگی با مردم دانسته و مانند توده مردم زندگی می کند. بسیاری از افراد مرتبط با ایشان براین مدعا مهر تایید می زنند.بی آلایشی و سادگی از افتخارات زندگی ایشان بوده است. آراستگی به زیور قناعت وسادگی وپیراسته بودن از رذایل طمع وحرص و تکبر و تعبد و تقوا ، شیفتگی و عشق به اهل بیت (ع)، شجاعت و قانون مداری از بارزترین احوال روحی و رفتاری اوست. رهبر معظم انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان پرشور وپرتلاش به فعالیتهای ارزشمند اسلامی درجهت نزدیک تر شدن به اهداف انقلاب پرداختند که همه در نوع خودبی نظیر وبسیار مهم بود. ایشان از پایه گزاران حزب جمهوری اسلامی بودند. مهمتر اینکه حضور فعال و مخلصانه درلباس رزم در جبهه های دفاع مقدس در سال ۵۹با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تجاوز ارتش متجاوز صدام به مرزهای ایران و همچنین به ترور نافرجام منافقین در ۶ تیرماه ۶۰ در مسجد ابوذر تهران می توان اشاره کرد.شهید سردار سلیمانی یک چهره شناخته شده ی بین المللی بود.در راه خدا جانشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داد.اوتمام سالهای زندگی اش در راه خدا و برای خدا مجاهدت کرد. واقعیتش وقتی چشمان اشکبار حضرت آقا را درآن لحظه ای که بر پیکر مطهر شهید سردار سلیمانی نماز می خواند دیدم خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم، بدون اغراق عرض میکنم تا یک هفته فقط گریه می کردم. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و منقلب شده بودم ومطمئنم احساسی که من دست داد به خیلی های دیگر هم که این صحنه را از رسانه ملی دیدند دست داد.. به هر حال ملت ایران با همه ی وجود قدر دان فداکاریهای ایشان هستند .همه دیدیم وشاهد بودیم که روز تشییع پیکر مطهر شهید سردار سلیمانی چه جمعیت انبوهی از گوشه و کنار ایران اسلامی آمده بودند به گونه ای که تمام خیابان های منتهی به بهشت زهرای کرمان مملو و از جمعیت شده بود که همگی حکایت از ارادت قلبی اقشار مختلف مردم به ایشان بود..من اینجا دوبیت شعر از قاسم صرافان از شاعران آئینی به وام می گیرم که این گونه سروده اند ،خوش به حال دل بارانی کرمانی ها/خاکشان با تو شده قبله ی ایرانی ها/این مزاری ست که در عشق، نشان خواهد شد/که زیارتگه رندان جهان خواهد شد

آیا کتاب های دیگری نیز آماده چاپ دارید ؟

"ماسه های مهربان دوکوهه " ،  " مثل رود در شب باران " ، " هشت فصل عشق " و" طلائیه غزلی با قافیه عشق" چهار کتاب   با موضوع دفاع مقدس است که آماده چاپ می باشند.

چی شد که وارد عرصه نویسندگی شدین و حوزه دفاع مقدس رو انتخاب کردین ؟
 من از همان دوران دبیرستان هر وقت معلم انشا بهمون می گفت انشا با موضوع آزاد بنویسد . موضوع "شهادت "روانتخاب می کردم . علاقه ای عجیب وخاص به این موضوع داشتم.مطالعاتم هم بیشتر در حوزه دفاع مقدس هست .بیشتر کتابهای دکتر قیصر امین پور رو میخونم. و آثار محمد رضا سنگری به ویژه این اواخر کتاب" غروب بود و تو بودی" .این که من وارد عرصه نویسندگی شدم برمی گردد به اردوهای راهیان نور سال ۸۳ ما از طرف دانشگاه دولتی یاسوج راهی مناطق جنوب شدیم . سفر به این سرزمین های ملکوتی نقطه شروع همه اتفاق های خوب زندگی هر زائری است. بسیار خاطره انگیز وشیرین است راهی شدن به سرزمین های مقدسی که عطر قدم های حضرت سید الشهدا و حضرت زهرا (س) از خاکشان به مشام می رسد. وقتی چشمم به فکه افتاد ناخودآگاه اشک از چشمام جاری می شد نه تنها من بلکه بقیه دوستام هم همین حس و حال را داشتند.در دوکوهه وهویزه و طلائیه وشلمچه هم همین احساس به ما دست داد. ویکی از بهترین خاطرات زندگییم آن سال رقم خورد .خاطرات سفر رو با تمام جزئیات نوشتم هرسال اسفند که می شود و نمی توانم آنجا باشم می نشینم و خاطرات اولین سفرم به مناطق جنوب را مرور می کنم. درواقع رهاورد سفر به آن مناطق همین نویسندگی در حوزه دفاع مقدس بود. وجرقه اش آنجا به ذهنم خورد و افتخار میکنم که قلمم را در خدمت این بخش از ادبیات به کار گرفته ام اگرچه ما نه در جنگ بوده ایم و نه حوادث و اتفاقات را از نزدیک لمس کرده ایم اما از آنجا که نوشتن در این زمینه را کاری مقدس می دانم ودر خودم هم این توانایی را دیدم لذا با توکل به خدا و ارادت قلبی ام در این عرصه قدم گذاشتم تا قلمم در خدمت این بخش از ادبیات که در واقع سند افتخار ملت اسلامی و هویت ملی ماست قرار گیرد  تا قدمی در راه ترویج فرهنگ متعالی دفاع مقدس و شهدای والامقام آن باشد.به قول حافظ"در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن/ شرط اول قدم آنست که مجنون باشی

کتاب هایی که نوشتین با همکاری نهاد یا سازمانی انجام شد ه یا خیر؟

کتابهایی که نوشته ام رو باهزینه شخصی خودم و بدون حمایت هیچ نهاد یا سازمانی چاپ کرده ام.چون نویسندگی برای شهدا را کار مقدسی می دانم لذا افتخار می کنم که قلمم را در خدمت این بخش از ادبیات یعنی' ادبیات دفاع مقدس" به کار گرفته ام.

مشکلات نویسندگی در حوزه دفاع مقدس چه هستند و چه توصیه هایی برای رفع مشکلات دارید ؟
مشکلات و چالش هایی که در حال حاضر پیش روی نویسندگان وجود دارد و مهمترین مسئله ای که یک نویسنده با ان دست وپنجه نرم می کند بیش از نوشتن اثر، چاپ کتاب یک مصیبت است و دومین مشکل اینکه ما نمی دانیم کتابهایمان را از چه طریقی بفروش برسانیم.

در حوزه فروش کتاب و تبلیغات در رسانه ها و فضای مجازی چه نیازمندی هایی دارید ؟
متاسفانه وقتی کتاب چاپ می شود هر چقدر هم در فضای مجازی تبلیغ بشود باز خیلی جواب نمی دهد و چاره ای نیست و می بایست مسولین محترمی که در این حوزه فعالیت میکنند خودشان همت کنند و این مشکل را حل کنند تا نویسندگان با انگیزه به کارشان ادامه دهند.

سخن پایانی:

به قول دکتر سید محمد میرکاظمی امروز بیش از هرزمان دیگر می توان بر این نکته تاکید کرد که هیچ فرهنگی ماندگار نخواهد بود جز آنکه هنرمندانه وژرف برصفحات کتاب نقش بندد. تشابه شمشیر جنگاوران وقلم نویسندگان ریشه در تفکری اصیل و دیرینه دارد.همان گونه که سلاح رزمندگان می تواند حافظ مرزهای جغرافیایی یک ملت شود،قلم پژوهندگان و نویسندگان هم می تواند حریم و مرزهای اندیشه ،فرهنگ وعزت مردم را پاسدار باشد.  از فرماندهی محترم سپاه فتح استان ،مدیر کل محترم صدا وسیمای استان، فرماندهی محترم تیپ ۴۸ فتح، مدیرکل محترم حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس  و مدیر محترم بسیج رسانه استان تشکر می نمایم.

درپایان از مدیر و مجموعه محترم کنگره شهدای دفاع مقدس استان که تمهیدات لازم را جهت رونمایی از کتاب هایم فراهم نمودند بی نهایت سپاسگزارم وهمچنین از فرمانده حوزه مقاومت بسیج حضرت زهرا (س)شهرستان باشت تشکر میکنم.

از خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد نیز که زحمت مصاحبه را تقبل فرمودید سپاسگزارم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات