خبرهای داغ:

طرود و مشکلاتی که باز هم «وعده» می‌گیرد! /حل موضوع سوخت و آرد خانوار‌های عشایر

طرود، بزرگ‌ترین دهستان بخش مرکزی شاهرود سال‌ها درگیر مشکلات عدیده‌ای بوده و حالا فرماندار شهرستان شاهرود وعده رفع عمده این دغدغه‌ها را داده است؛ اما باید به نظاره نشست و تحقق آن‌ها را مشاهده کرد.
کد خبر: ۹۲۸۲۳۳۸
|
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
طرود و مشکلاتی که باز هم «وعده» می‌گیرد! /حل موضوع سوخت و آرد خانوار‌های عشایربه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، چندی پیش در گزارشی به مشکلات متعدد روستای «طرود»، دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهرود در استان سمنان نظری انداختیم.
طرود که ۱۳۰ کیلومتر از شاهرود فاصله دارد، بزرگ‌ترین دهستان بخش مرکزی شاهرود است و ۴۸ واحد معدنی در این دهستان فعالیت دارند.
همچنین در این دهستان، ۹۹ هکتار زمین زراعی و ۱۱۱ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد؛ بیشترین محصول باغی این دهستان خرما، پسته، بادام و انگور و محصول زراعی، گندم، جو و یونجه است و بیش از سه هزار و ۳۰۰ نفر شتر در این دهستان پرورش داده می‌شود.
مردم طرود همواره با مشکلات و تنگنا‌هایی مواجه هستند که می‌طلبد تا مسؤولان بسیار بیش از گذشته به این دغدغه‌ها توجه داشته باشند.
اختصاص ۳.۴ میلیارد تومان اعتبار به طرود
نادر فخری، فرماندار شهرستان شاهرود در پاسخ به مشکلات دهستان طرود، با اشاره به اینکه مدیران با جدیت و همت پیگیر مطالبات هستند، می‌گوید: باید با تلاش و فعالیت جهادی، امید را در مردم ایجاد کنیم و شاهد این امیدآفرینی در جامعه باشیم.
وی با اشاره به بازدید میدانی از روستا‌های سطوه، مهدی‌آباد و بیدستان و تصویب مصوباتی که باید دهیاری‌ها پیگیری کنند، گفت: دهستان طرود امسال سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد.
فرماندار شهرستان شاهرود اضافه کرد: ۶۵۰ میلیون تومان برای بهسازی محور طرود- معلمان، ۳۵۰ میلیون تومان برای احداث جاده طرود- بیارجمند، دو میلیارد تومان به‌منظور احداث راه روستای سرتخت و ۳۰۰ میلیون تومان جهت تأمین آب شرب روستا‌های سطوه و بیدستان منظور شده است.
فخری با تأکید بر لزوم پیگیری روشنایی ورودی روستا‌های مهدی‌آباد و سطوه افزود: تأمین گاز دهستان طرود از مسیر معلمان توسط اداره گاز استان سمنان و شهرستان شاهرود در حال پیگیری است و انجام خواهد شد.
منابع طبیعی شاهرود اقدام اساسی خواهد کرد
فرماندار شهرستان شاهرود با تأکید بر لزوم پیگیری مشکلات بخش سوخت و آرد کارگران معادن این منطقه که میهمان این دهستان هستند، توجه منابع طبیعی و آبخیزداری و موضوع آب‌های روان و سیلاب‌ها را امری ضروری دانست.
فخری افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود در این راستا در ایجاد بند خاکی و مرمت بند‌های قبلی در ظرف مدت کوتاهی اقدام اساسی خواهد کرد.
ساماندهی گلزار شهدای روستای طرود
فرماندار شهرستان شاهرود با اشاره به ساماندهی گلزار شهدای روستای طرود با اعتبار ۴۵ میلیون تومانی به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان، بر قانونی بودن فعالیت معادن در این منطقه تأکید کرد.
فخری گفت: قبول داریم که معادن، مشکلات اجتماعی و اقتصادی به همراه دارند که گریبان‌گیر روستا‌ها خواهد بود و در این راستا، اداره صمت شاهرود با شناسایی معادن و برگزاری جلسه در خصوص کمک این معادن به روستا‌ها نیز تصمیم لازم اتخاذ خواهد کرد.
احداث بزرگ‌ترین معدن پتاس کشور در طرود
فرماندار شهرستان شاهرود با اشاره به احداث بزرگ‌ترین معدن پتاس کشور در طرود اظهار کرد: این معدن متعلق به دولت است؛ اما به بخش خصوصی واگذار شده و بر اساس نظر مدیران این معدن، بیش از دو هزار و ۸۰۰ شغل در منطقه ایجاد خواهد کرد که اولویت جذب نیرو با روستا‌های منطقه و بعد بخش مرکزی و شهرستان شاهرود است.
فخری با تأکید بر اینکه با معادن هماهنگ خواهد شد تا ماشین‌آلات خدماتی و مواد غذایی خود را با اولویت از روستا‌ها و دهستان طرود تأمین کنند، بر پیگیری ایجاد اورژانس جاده‌ای، مخابرات و اینترنت تأکید کرد.
جانمایی اصولی برای احداث ۲ مدرسه در طرود
فرماندار شهرستان شاهرود از بخشدار مرکزی شاهرود خواست تا با هماهنگی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، جانمایی اصولی برای احداث دو مدرسه در روستای طرود به جای دو مدرسه تخریبی انجام شود تا رضایت اهالی و دسترسی بهتر دانش آموزان جلب شود.
فخری با تأکید بر لزوم استفاده از آب‌های سطحی و قنات‌های دهستان برای پرورش ماهی افزود: تلاش می‌کنیم تا با مطالعه، برای تعدادی متقاضی در این بحث مجوز صادر کنیم و تسهیلات بانکی کم‌بهره در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
او با تأکید بر اینکه هر پنج دهیار دهستان طرود ظرف مدت دو هفته باید تمام مخروبه‌ها را شناسایی و صورت‌جلسه و اعلام کنند، گفت: ما مجوز می‌گیریم تا تمام مخروبه‌ها را تسطیح کنید و مشکلات امنیتی رفع و به زیبایی روستا‌ها هم کمک شود.
لزوم پایش تصویری روستا‌های طرود
فرماندار شهرستان شاهرود با بیان اینکه ۱۷ روستا در شهرستان شاهرود به دوربین پایش تصویری مجهز شده‌اند، بر لزوم توجه دهیاران روستا‌های سطوه و طرود به این مهم تأکید کرد.
فخری با اشاره به تخصیص اعتبار ۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومانی به ورزش شهرستان شاهرود، بر تعیین سهم این دهستان توسط بخشداری و معاونت امور هماهنگی عمرانی فرمانداری تأکید کرد و افزود: با این اقدام، ورزشگاه‌های دهستان تجهیز و زمین فوتبال روستای طرود نیز بهسازی شود.
فرماندار شهرستان شاهرود با بیان اینکه تلاش داریم چارت سازمانی نیروی انتظامی شهرستان را ارتقا دهیم، گفت: تأمین نیرو برای دهستان طرود نیز باید میسر شود و گشت رضوین بسیج در منطقه در جهت ارتقای امنیت و کاهش سرقت‌ها فعال می‌شود.
نظارت بر ساعت کار و فعالیت نانوایی‌ها
فرماندار شهرستان شاهرود با تأکید بر پیگیری معضل اعتیاد در این دهستان و مبارزه با مواد مخدر، بر لزوم ایجاد کمپ ترک اعتیاد در دهستان و فعالیت‌های فرهنگی با تخصیص اعتبار دستگاه‌های متولی و پیگیری آن تأکید کرد.
فخری افزود: دهیاران موظف هستند بر ساعت کار و فعالیت نانوایی‌ها نظارت و با متخلفان برخورد قانونی کنند.
او بر پیگیری صدور سند‌های کشاورزی از اراده اسناد و املاک تأکید کرد و با سپاس‌گزاری از مردم دهستان طرود گفت: نگاه ما به طرود فراتر از دهستان بوده و به خطر اهمیت و موقعیت و ارزش آن کمتر از یک بخش نیست.
بدون تأیید دهیاری زمین واگذار نمی‌شود
فرماندار شهرستان شاهرود با تأکید بر اینکه در شهرک‌های دهستان بدون صورت‌جلسه شورا و تأیید دهیاری زمین واگذار نمی‌شود، افزود: در آینده نزدیک، جلسه‌ای با حضور مدیران استانی برگزار می‌شود تا مشکلات شهرک‌ها ازجمله فاضلاب و برق آن حل شود.
فخری با اشاره به شرایط خاص عشایر شهرستان و برنامه‌ریزی خاص در این راستا اظهار کرد: امسال برای رفع مشکلات عشایر، ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار گذاشتیم و ۹۲۱ خانواده جامانده عشایر در شهرستان داشتیم که این خانوار‌ها نیز به آمار عشایر ۵۶۰ نفری عشایر شهرستان اضافه شدند و مشکل سوخت و آرد آن‌ها نیز حل می‌شود.
او همچنین بر ضرورت پیگیری مشکل بیمه قالیبافان دهستان طرود نیز تأکید کرد.
مردم منتظرند
به‌هرحال، طرود به‌عنوان بزرگ‌ترین دهستان بخش مرکزی شاهرود سال‌ها درگیر مشکلات عدیده‌ای بوده و حالا فرماندار شهرستان شاهرود وعده رفع عمده این دغدغه‌ها را داده است؛ اما باید به نظاره نشست و تحقق آن‌ها را مشاهده کرد.
مردم منتظر می‌ماند و از رسانه‌ها، پیگیری وعده‌های مسؤولان را حتماً مطالبه خواهند کرد و ما هم بار دیگر، تحقق این گفته‌ها را پی خواهیم گرفت.
گزارش: علی عامری
ارسال نظرات
پر بیننده ها