خبرهای داغ:
یکی از جهادگران استان خوزستان در اقدامی خداپسندانه ۸۰خانوار افغانستانی ساکن کوی مدرس دزفول را زیر پر و پال خود گرفته است و در این منطقه محروم برای جوانان اشتغال‌زایی می‌کند.
کد خبر: ۹۲۸۲۶۰۸
|
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از دزفول، خدمت به مردم و یاری رساندن به آنها یکی از وظایفی است که بسیاری از ما خواهان انجام دادن آن هستیم؛ برخی این وظیفه را به صورت انفرادی و هر زمان که توانایی آن را داشته باشند انجام می‌دهند، دست برخی از نیازمندان را می‌گیرند در کارهای خیر مشارکت می‌کنند و هر کاری از دست‌شان بر بیاید دریغ نمی‌کنند اما برخی دیگر به صورت گروهی و جهادی به دیگران خدمت‌رسانی می‌کنند.

قرارگاه جوادالائمه(ع) «حوزه انصار الحسین(ع) سپاه دزفول» نهادی مردمی است که با طراحی ایده‌های نو توانسته است تجربه‌ای موفق از کارآفرینی در منطقه محروم منطقه کوی آیت الله مدرس دزفول را به نمایش بگذارد.

شناسایی 80 خانوار افغان در منطقه کوی آیت الله مدرس و سیاه منصور دزفول

به سابقه طولانی به شدت تحسین شده ایرانی‌ها در طول تاریخ فکر می‌کنم مهمان‌نوازی و تحویل گرفتن غریبه‌ها، مظلوم‌ها و درمانده‌ها، هر جای دنیا برای بیچاره‌ها جنگی رخ می‌دهد ایران در خط مقدم کمک کردن است.

در این باره به سخنان امام خمینی(ره) در آغاز مهاجرت افغان‌ها به ایران فکر می‌کنم که اهتمام ویژه‌ای نسبت به مهاجران افغان در ایران نیز داشت. امام خمینی(ره) طی سخنانی در جمع بازاری‌های تهران در سال1361 مهاجران افغان را مهمان ایرانی‌ها خوانده و فرمود: ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آنها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آنها و...»

عیسوند مسئول حوزه انصار الحسین(ع) سپاه دزفول در این باره، اظهار داشت: در راستای محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم منطقه کوی آیت‌الله مدرس دزفول و باتوجه به اینکه مردم منطقه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند تصمیم گرفتیم در این منطقه متمرکز بشویم و کار جهادی را به جد شروع کنیم.

وی افزود: 80 خانوار افغان در منطقه کوی آیت‌الله مدرس دزفول تا سیاه منصور شناسایی شده است که از کمترین امکانات بی‌بهره هستند؛ با همتی که اعضای قرارگاه داشته برای رده‌های سنی مختلف این خانواده ها کلاس های آموزشی برگزار می‌شود و در این باره برای بحث اشتغال‌زایی آنها هم ورود کرده‌ایم.

700 خانوار بدون سرپرست و بی‌سرپرست تحت پوشش بوده که از این تعداد 403 نفر زن سرپرست خانوار هستند.

با مشاهده ضعف‌های اقتصادی کشور که موجب برانگیخته شدن طمع دشمنان و ایجاد فشار مضاعف به مستضعفین شده گروه‌های جهادی در کنار اجرای پروژه‌های عمرانی، رویکرد اقتصادی مقاومتی را در صدر اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

مسئول حوزه انصار الحسین(ع) سپاه دزفول به پروسه چگونگی شناسایی این خانوارها در منطقه اشاره کرد، گفت: قریب به یک سال شناسایی خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست منطقه کوی آیت الله مدرس دزفول طول کشید؛ تک به تک خانه‌ها این خانوارها در منطقه شناسایی شده‌اند و تماما بر روی نقشه جهت خدمت رسانی مشخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه 12 کارگروه در عرصه‌های مختلف جهت ارائه خدمات تشکیل شده است در ادامه بیان کرد: علاوه برخانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست قریب به 578 خانواده معلول با درصدهای مختلف در منطقه کوی آیت الله مدرس دزفول شناسایی شده است که به این خانوارها هم خدمات ارائه داده می‌شود.

تهیه دستگاه برش لیزر با اعتبار140میلیون تومان جهت اشتغال زایی در منطقه / ایجاد اشتغال 35 نفر به صورت مستقیم

مسئول حوزه انصار الحسین(ع) سپاه دزفول به مهمترین اقدام این قرارگاه جهادی اشاره کرد، گفت: برای ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه دستگاه برش لیزر با اعتباری140 میلیون تومان تهیه کردیم که در حال حاضر برای 35 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

وی با بیان اینکه برای بازاریابی و بازار فروش به اصفهان رفته و زمینه فروش محصولات فراهم شده است، عنوان کرد: ایجاد کارگاه پوشاک و صنایع دستی و همچنین تشکیل صندوق قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال‌زایی و دادن تسهیلات به جوانان منطقه و نیز تشکیل تعاونی از دیگر اقدامات مهم این قرارگاه است.

ایجاد اشتغال برای 135 نفر در منطقه کوی آیت الله مدرس

وی با اشاره به محرومیت کوی مدرس دزفول گفت: در بحث اشتغال‌زدایی برای 135 خانواده بدسرپرست و بدون سرپرست اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش خیاطی و تهیه وسایل مورد نیازشان کردیم و همین امر هم سبب شد در بحث مقابله با ویروس کرونا شش کارگاه خیاطی جهت تولید و دوخت ماسک در این منطقه بر پا شود.

عیسوند در ادامه فعالیت‌های اشتغال‌زایی این گروه جهادی، افزود: همچنین برای 42 نفر از خانواده‌های ساکن در این منطقه ایجاد اشتغال تهیه و پخت نان را راه‌اندازی کردیم که در سطح شهر توزیع می‌شوند و همچنین برای 50 نفر کلاس آموزش هنرهای دستی برگزار شده است.

 

عیسوند اشاره کرد گفت: سرویس کولرها و تعمیر یخچال اهالی منطقه، توزیع بیش از 500 بسته غذایی بین خانوارهای نیازمند این منطقه و همچنین 6کمک جهیزیه، کرایه خانه، دربحث بهداشت و درمان و نیز برگزاری رزمایش کمک مومنانه در این منطقه انجام شده و این امر خداپسند تداوم خواهد داشت. توزیع هفته ای سه بار غذای گرم بین خانواده‌های نیازمند و کارتن خواب های که زیر نظر هیچ نهادی نیستند از دیگر اقدامات این گروه است .

جلوگیری از جولان مواد مخدر در کوی مدرس

مسئول حوزه انصار الحسین(ع) سپاه دزفول به بارزترین مشکل منطقه کوی مدرس اشاره کرد و گفت: بارزترین مشکل منطقه بحث مواد مخدر است، در این باره به لطف خدا توانستیم با پیشگیری، شناسایی، آموزشی، درمان و ایجاد اشتغال برای کسانی که به اعتیاد گرفته شده بودند از جولان مواد مخدر در این منطقه جلوگیری کنیم.

عیسوند با بیان اینکه برای 300 نفر در این باره پرونده تشکیل شده است، در ادامه افزود: قبل از شیوع کرونا ویروس 86 نفر برای ترک اعتیاد و برای اینکه تولد دوباره‌ای را تجربه کنند و شاهد فصل جدیدی از زندگی باشند به کمپ ترک اعتیاد انتقال داده شد و از صفر تا صد این اقدام بر عهده گروه جهادی خود ما از قبیل ساپورت و حمایت مالی خانواده‌های آنها، پیگیری آموزش مدرک فنی و حرفه‌ای آنها، ایجاد اشتغال و تهیه وام برای این عزیران در دستور کار بود.

وی در ادامه گفت: در سال 97 پنج خانواده که به خاطر اعتیاد همسرشان و نداشتن شغل تا مرز جدایی رفته بودن با ورود اعضای گروه قرارگاه به کمپ اعتیاد انتقال داده شدند و بعد از ترک اشتغال آنها را فراهم کردیم.

عیسوند با بیان اینکه منطقه با جمعیت 40 هزار نفر با فقر امکانات روبه‌روست گفت: نداشتن امکانات در کوی مدرس بیش از حد است. با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در منطقه است جوانان این منطقه از کمترین امکانات ورزشی بی‌نصیب هستند.

گفت‌وگو از فاطمه دقاق نژاد

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها