مسئول بسیج حقوقدانان شهرری:

بی اطلاعی معلولان و خانواده های آنها مشکلات عدیده ای را برایشان بوجود آورده است

علیرضا فیضی دبیر کانون معلولان محله فیروزآبادی شهرری و بسیجی فعال پایگاه سیدالشهدا(ع) حوزه ۳۵۷ حضرت ولیعصر(عج) با مسئول بسیج حقوقدانان شهرری در خصوص حقوق معلولان گفت و گو کرد. متن این مصاحبه به این شرح است:
کد خبر: ۹۲۸۲۸۲۱
|
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲

لطفا خودتان را معرفی و از سوابق تان بیان بفرمایید

با سلام و احترام محمد میانکار هستم مسئول بسیج حقوقدانان شهرری کارشناس ارشد حقوق و فعال حقوقی اجتماعی که کاهش آسیب های اجتماعی از دغدغه های اینجانب می باشد و انشالله حقوقدانان بتوانند نقش مهم خود در این مهم ایفا کنند

بطور مختصر بفرمایید معلولان در قانون ایران چه حق و حقوقی دارند ؟

جمهوری اسلامی ایران بطور صریح در نه فصل در قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۹۷ به حمایت از این قشر عزیز پرداخته است و قوانین دیگر از جمله قانون اساسی و سایر قوانین بیان گردیده است که همه افراد از جمله معلولان حق زندگی اعم از ازدواج، شغل و ... را دارند و امیدوارم همه معلولان عزیز با توجه حمایت قانون به همه حق و حقوق برسند .

  مهم ترین آسیب هایی که معلولان را تهدید می کند چیست؟

۱-عدم آگاهی از مهترین علل افزایش آسیب های اجتماعی است و عدم آگاهی معلولان و خانواده های ایشان مشکلات عدیده ای را برای ایشان بوجود آورده است . در بسیاری از موارد بخاطر بی اطلاعی از قوانین اموال معلولان با تهدید هایی رو به رو می شود که هرچند قانون از این اموال حمایت میکند اما متاسفانه باز شاهد تعرض به اموال آنها هستیم

۲-معلول آزاری   هم از جمله این آسیب ها است که باید فرهنگ صحیح مواجهه با معلولان به مردم آموزش و یادآوری شود و این موضوع در قانون حمایت از معلولان اشاره شده است. در قانون مجازات اسلامی برای توهین، مزاحمت و آزار و اذیت های جسمی و روحی که به افراد از جمله معلولان می رسد جرم انگاری شده است و باید دانست که هر اقدامی که معلول آزاری باشد می تواند عواقب بدی را افراد خاطی به همراه داشته باشد .

۳-از دیگر آسیب هایی که معلولان را تهدید می کند می توان به سواستفاده از تصاویر و کلیپ های  تهیه شده از آنها در فضای مجازی و توسط افراد معاند اشاره کرد که خانواده ها باید هوشیار باشند و مراقب این قشر محترم باشند .

۴-بعضا عدم مناسب سازی کافی زیر ساخت های شهری برای معلولان هرچند که در قانون حمایت از به معلولان به آن اشاره شده می تواند آسیب جدی برای معلولان و تضییع حقوق آنان باشد و  حتما مسئولان با طرح های مناسب حق معلولان را کامل رعایت کنند هرچند که طرح های خوبی برای این موضوع اجرا شده است ولی کافی نیست .

۵- برای معلولان دسترسی کافی به مراکز بهداشتی و درمانی مناسب از جمله حقوق اولیه آنها  مهم است و عدم این دسترسی برای معلولان و خانواده های آنها آسیب های فراوانی به همراه دارد

برای کاهش آسیب های معلولان چه راهکاری را در نظر دارید ؟

برای کاهش آسیب ها باید معلولان عزیز و   خانواده های آنها آموزش هایی اعم مسائل حقوقی را ببیند و دوره هایی چه به صورت حضوری و چه بصورت  مجازی برای   آنها اجرا می شود تا بتوان با آگاهی مناسب از مشکلات و آسیب ها  جلوگیری کنند . همچنین با فراهم آوردن دسترسی آسان آنها به حقوقدانان و وکالت و مشاوره های حقوقی رایگان می توان   باعث کاهش آسیب های معلولان شد و بسیج حقوقدانان به عنوان قشر تخصصی بسیج و با توجه به ظرفیت های زیادی که دارد در خدمت این قشر عزیز و گرامی خواهد بود .

ارسال نظرات