خبرهای داغ:
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و مردمی کردن اشتغال از برنامه های بسیج سازندگی در روستاها مطرح کرد و گفت: تاکنون بیش از 420 صندوق قرض الحسنه مردمی در روستاها ایجاد شده است.
کد خبر: ۹۲۸۳۳۱۵
|
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی استان در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اقدامات سازمان بسیج سازندگی در روستا‌ها و خدمت رسانی به روستاییان اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در روستا‌ها کمک به دولت در اجرای پروژه‌های کوچک، زودبازده و عام المنفعه عمرانی و محرومیت زدایی است که با کار تسهیلگری توسط نیرو‌های فعال سازمان و گروه‌های جهادی به صورت میدانی در نقاط مختلف احصا می‌شوند و پیگیری اعتبارش از دستگاه‌ها و رده‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی عنوان داشت: از ابتدای سال گذشته در قالب طرح 40 هزار پروژه عمرانی سازمان بسیج که بابت هم افزایی بین مجموعه‌ها در اجرای پروژه‌های کوچک و زودبازده تعریف شده بود بیش از 938 پروژه کوچک و زودبازده را با همکاری دستگاه‌های اجرایی، نهادها، خیرین و کمک‌های مردمی شروع به فعالیت کردیم که تاکنون 780 پروژه را با اعتبار بالغ بر 20 میلیارد تومان به اتمام رساندیم.

مسئول بسیج سازندگی استان با اشاره به پروژه‌هایی که کار اجرایی آن‌ها شروع شده افزود: 515 پروژه احداثی، 161 پروژه تکمیلی و 262 پروژه در قالب بهبود، بهسازی و مرمت تعریف شده بود.

وی ادامه داد: اعتبار کلی مجموع این پروژه‌ها بالغ بر 34 میلیارد تومان است که 6 میلیارد تومان از کمک‌های قرارگاه‌های محرومیت زدایی سپاه و بسیج، 11 میلیارد تومان از سوی کمک‌های خیرین و مردمی جمع آوری شده است که جذب کمک‌های مردمی توسط گروه‌های جهادی تعریف شده و 17 میلیارد تومان نیز اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مربوطه بوده که به این پروژه‌ها تخصیص یافته است.
 
هنری با بیان اینکه رویکرد پروژه‌ها بیشتر مربوط به منابع آب کشاورزی، آب شرب و اشتغال بوده است گفت: زیرساخت‌های حوزه کشاورزی اولویت اول پروژه‌ها است و سایر پروژه‌های فرهنگی، سلامت و کارگاه‌های اشتغال بوده که اکثر پروژه‌ها به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پروژه‌های عمرانی همکاری و هماهنگی کامل با دستگاه‌های اجرایی مرتبط داریم و جلسات کارگروه استانی بسیج سازندگی با حضور استاندار و جلسه ستاد پشتیبانی از اردو‌های جهادی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی استان با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های کمک کننده به پروژه‌های عمرانی که اکثرا در مناطق روستایی و دورافتاده تعریف شده است؛ گروه‌های جهادی هستند گفت: بالغ بر 570 گروه جهادی جغرافیا محور ثبت شده در سامانه اطلس جهادی داریم که مشغول فعالیت هستند و با توجه به تاکید رهبری در زمینه توسعه و تقویت گروه‌های جهادی، امسال افزایش صد درصدی نسبت به سال گذشته در گروه‌های جهادی داشتیم.

وی بیان داشت: با تفاهم‌های متعدد با دستگاه‌های اجرایی مختلف و نهاد‌های مرتبط مثل انجمن صنفی کارگران که اخیرا منعقد شد و استفاده از ظرفیت پتانسیل بانک اطلاعاتی که در حوزه استادکاران حوزه ساختمان موجود است برای ایجاد گروه‌های جهادی تخصصی فعالیتی شروع شده و تفاهم با فنی و حرفه‌ای برای ایجاد گروه‌های مهارت محور و دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشتیم به دنبال این هستیم که تقویت و توسعه فرهنگ جهادی را در مجموعه‌های مختلف داشته باشیم.

هنری ادامه داد: گروه‌های جهادی محله محور در همه پایگاه‌های بسیج مساجد تعریف می‌شوند و در کنار سایر گروه‌های جهادی در حال فعالیت هستند. به صورت مداوم در طول سال با شناختی که از محله خودشان دارند خدماتی را در نقاط مختلف به مردم ارائه می‌دهند.

وی همچنین کمک در حوزه روستا‌ها را اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و مردمی کردن اشتغال از برنامه‌های بسیج سازندگی عنوان کرد و افزود: با کمک تسهیلگرانی که در حوزه توانمندسازی جوامع روستایی کار می‌کنند و با ایجاد صندوق قرض الحسنه روستایی تاکنون بیش از 420 صندوق قرض الحسنه مردمی ایجاد شده و مشغول فعالیت هستند.

مسئول بسیج سازندگی استان گفت: با حمایت از این صندوق‌ها و برگزاری دوره آموزشی بعد از نیازسنجی اشتغال در آن نقاط به دنبال ایجاد کارگاه‌های اشتغالزایی هستیم که تا کنون بالغ بر 700 مورد اشتغال از سال گذشته در حوزه صندوق‌های قرض الحسنه ایجاد شده برای کمک به مشاغلی که نیاز به سرمایه در گردش و در بازار نیاز به کمک داشتند.

وی اظهار داشت: اشتغال‌ها با کمک‌های تسهیلاتی از صندوق‌ها تامین شده، بدون کمک از اعتبارات دولتی و تنها با تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی بوده است و ما به دنبال این هستیم که با جذب کمک‌های خیرین و مردمی به تقویت صندوق‌ها برای ایجاد اشتغال جدید کمک کنیم.

هنری بیان داشت: با تشکیل بانک اطلاعاتی از مشاغل خانگی و خرد روستایی استان از تولیدکنندگان روستایی و مشاغل خانگی برای ایجاد و توسعه کارگاه هایشان حمایت می‌کنیم، چون یکی از مشکلات اساسی آن‌ها در تکمیل زنجیره روستاییان بحث بازار است.

وی ادامه داد: فروشگاه‌های دائمی عرضه مستقیم کالا‌های روستاییان را در استان داریم و امیدواریم با ارتباطی که با سایر استان‌ها با همکاری بنیاد تعاون بسیج ایجاد کردیم بتوانیم فروش تولیدات، صنایع دستی و محصولات غذایی و فرآوری شده استان را در استان‌های دیگر داشته باشیم که حل مشکل بازار تولیدات استان، برندسازی و بسته بندی محصولات روستاییان جزو اولویت‌های برنامه‌های بسیج سازندگی استان است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها