حضرت زینب(س) پاسدار فرهنگ عاشورا بود

معاون پژوهش حوزه نجمیه شهرستان سرخه گفت: حضرت زینب(س) ) پاسدار فرهنگ عاشورا بود و با سخنرانی غرای خویش پیام خون امام حسین(ع) را به گوش جهانیان رساند.
کد خبر: ۹۲۸۳۶۴۴
|
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

زهرا دولتی همزمان با اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار داشت: از مباحث مهم تاریخ عاشورا حضور اهل بیت(ع)در کربلا، در اولین اربعین شهادت امام حسین(ع) بر سر مزار آن حضرت و دیگر شهدای کربلاست.

وی تصریح کرد: در میان شیعه، مشهور است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی بزرگ رسول خدا (ص) در روز اربعین به زیارت قبر امام حسین(ع) نائل شد و در همان جا بود که اهل بیت(ع) هنگام بازگشت از شام نیز به زیارت مزار امام(ع) آمده و جابر را ملاقات کردند. هم چنین نقل شده در این روز سر امام حسین(ع) به بدن ملحق و دفن شد.

معاون پژوهش حوزه نجمیه شهرستان سرخه با اشاره به اینکه در این خوصوص که سر امام حسین(ع) به بدن ملحق شده نقل قول مشترک میان شیعه و سنی است؛ گفت: علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی فتال نیشابوری، ابن نمای حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهائی و مجلسی این قول را بیان کرده اند.

دولتی در ادامه اضافه کرد: ابوریحان بیرونی در این باره نوشته است، در روز بیستم (صفر)، سرِ حسین(ع) به بدنش ملحق و با آن دفن شد. قرطبی می نویسد: امامیه می گویند که سرِ حسین(ع) پس از چهل روز به کربلا بازگردانده و به بدن ملحق شد و این روز نزد آنان معروف است و زیارت در آن روز را زیارت اربعین می نامند. بنابراین بررسی و تأمل در این اقوال، این نتیجه را در بردارد که الحاق سر به بدن، مشهور و مورد اعتماد و عمل علمای شیعه و سنی است و این الحاق در روز بیستم صفر سال 61 بوده است.

وی خاطرنشان کرد: الحاق سر به بدن از بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا جدا نیست، زیرا چنان که گفته شده است بنا بر قول مشهور، این کار توسط امام زین العابدین(ع)صورت گرفته است و هیچ گزارش تاریخی وجود ندارد که امام سجاد(ع) در زمان دیگری به کربلا آمده باشد، بنابراین، حضور اهل بیت(ع)بر قبر امام(ع) نیز باید روز اربعین اتفاق افتاده باشد.

طلبه بسیجی بیان داشت: بنابراین اگرچه از نظر اخبار تاریخی و حدیثی، اثبات حضور اهل بیت(ع) در روز اربعین بر سر مزار سیدالشهداء (ع) چندان آسان نیست، اما با توجه به قراین و شواهدی که برای حضور اهل بیت(ع) در کربلا در بیستم صفر سال 61 بیان شد، پذیرفتنی است که اهل بیتِ امام حسین(ع) در این روز موفق به زیارت مزار سیدالشهدا(ع)شدند.

دولتی با بیان اینکه بارزترين بعد زندگى حضرت زينب، همان پاسدارى از فرهنگ عاشورا بود كه با خطابه‌هايش، پيام خون حسين علیه السلام را به جهانيان رساند؛ گفت: با برگزاری مجلس عزاداری امام حسین (ع) رزق معنوی و انسان‌ساز را برای پاکی دل و روح، از ائمه اطهار طلب می کنیم.

وی افزود: امسال هم در نظر داریم همچون سال های گذشته همایش رهروان حضرت زینب را برگزار کنیم. لکن با شرایط پیش آمده، طبق مصوبات ستاد کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی محل برگزاری را در گلزار شهدای سرخه درنظر گرفته ایم.

برنامه هایی چون سخنرانی، مداحی، اجرای گروه سرود میثاق و توزیع بروشورهایی با محوریت اهمیت اربعین حسینی جهت معرفت افزایی بین بانوان شرکت کننده در نظر گرفته شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار