مصاحبه با دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ؛ مهندس بسیجی و مخترع رادیاتور قرنیزی

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی در گفتگویی به بررسی چگونگی اختراع رادیاتور قرنیزی پرداخت.
کد خبر: ۹۲۸۴۲۰۰
|
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

همانگونه که از اسمش پیداست قرنیزی است که همانند رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال حرارت و گرمایش را دارد. در این روش یک پوسته از جنس آلیاژ آلومینیوم و یا الیاژی خاص با فرم و شکلی همانند قرنیزی زیبا و با تنوع رنگی بسیار گسترده، جایگزین قرنیزهای مرسوم می‌شود و بدین سبب فضای پشت این پوسته امکان جاسازی رادیاتورهای طولی را فراهم می‌سازد و نهایتا قرنیز تبدیل به سامانه (سیستم) گرمایشی فضا می‌ شود. شاید این شاکله گفتگوی ما با دکتر سید جواد هاشمی فشارکی باشد، معمار توانمد بسیجی که هم در سنگر علم دانش و هم در سنگر جهاد مقاومت ، جهادی گونه رفتار کرده است. در بخش زیر گفتگوی ما با این استاد دانشگاه درباره اختراع رادیاتور قرنیزی را میخوانید.

آقای دکتر ضمن تشکر از جنابعالی، به عنوان اولین سوال  بفرمایید چه انگیزه و یا عللی سبب شد شما به فکر رادیاتور قرنیزی بیافتید ؟

بسم االله الرحمن الرحیم. خب طبعا این موضوع  به گذشته برمیگردد، من در زندگی خود ، با رادیاتور دیواری خیلی مشکل داشتم(خنده). درمحیط خانه وکار، بدلیل برجستگی، برایم مشکل ایجاد میکرد و بدلیل وجود رادیاتور دیواری محدودیت چیدمان مبلمان بوجود می آورد، همچنین در برخی از روزهای سرد نیز توزیع گرمای آن برایم رضایت بخش نبود و دمای نقاط محیط یکسان نبود و تبدیل به دغدغه ای شده بود و بفکر فرو میرفتم که چگونه مشکل را میتوان رفع کرد و از این  برجستگی رادیاتور و تمرکز مکان و دما میشود رهایی یافت. وقتی سیستم گرمایش از کف بوجود آمد، تصور کردم جایگزین خوبیست اما وقتی از آن استفاده کردم ، در فضای سرد درابتدا خوشایندبود ولی مدتی بعدکلافه کننده بود و دوباره دغدغه ام تداوم یافت. تا اینکه روزی که به قرنیز منزل خیره بودم، به فکررفتم چه میشد که میتوانست بجای رایادتور عمل کند وآیا ممکن است رادیاتور تبدیل به قرنیزشود!

بعداز یافتن این ایده، چه اقداماتی برای اختراع خود کردید ؟

بعداز شکل گیری ایده اولیه بفکر این افتادم تا آنرا آزمایش کنم، نخست براساس ابعاد معمول قرنیز یک نمونه دست ساز تهیه کردم و بعد بدنبال اتصالات ونحوه کار آن بودم و سپس نقشه رادیاتورو اتصالات و نیز شبکه تاسیسات مکانیکی گرمایش فضا را برمبنای رفت و برگشت آب گرم تهیه کردم . در این مرحله مباحث محاسباتی را وارد نکردم که دقیقا با چه مشخصاتی و با چه ابعاد واندازه ای میشود فضا را گرم کرد زیرا نفس شیوه کار برایم مهم بود و اینکه اگر به نتیجه برسد، قطعا مهندسان مکانیک قادر خواهندبود آنرا محاسبه کنند  بعد از این مرحله، اقدامات ثبت اولیه اختراع و آنگاه تحویل مدارک و سپس دفاعیات لازم انجام شده ونهایتا در تاریخ  ۱۹ بهمن   ۱۳۸۳   در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت رسید و بعد از مدتی گواهی ثبت اختراع انرا  تحت عنوان « رادياتور قرنيري با سيستم جديد گرمایش جداره سراسري محيط» به شماره ثبت : ۳۱۱۲۱  دریافت کردم.

    آیا این اختراع شما ، پیش از آن سابقه ای هم وجود داشته است ؟

اولین ثبت اختراع در پانزده سال پیش توسط بنده با توضیحاتی که در بالا دادم ، بدون هیچ پیشینه ای به حقیقت پیوست. دومین نمونه از رادیاتور قرنیزی که درچهار سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۸ ( ۱۳۸۷) توسط  آقای مارتین وادزورث در کشور انگلستان با نام «تجاری ترما اسکیرت « ( Therma Skeirte ) به بازار معرفی گردید. این نمونه از رادیاتور به سرعت جایگاه خود را در بسیاری از کشورهای اروپایی و... باز کرد و به شدت مورد استقبال واقع شده است و چون در این چهار سال بنده بدلیل مالی آنراتجاری سازی نکردم، بسیاری تصور کردند که اولین اختراع در انگلستان بوده است. سومین  بار ثبت اختراع مجدد رادیاتور قرنیزی پنج سال بعد  از اولین ثبت اختراع  در تاریخ سوم  مرداد ۱۳۸۸ ،توسط  یکی از مهندسان کشورمان و اختراع مذکور باتغییر واژه ها  تحت عنوان « گرمایش محیط به‌ وسیله قرنیز رادیاتور» به ثبت رسیده است.   چهارمین ثبت اختراع ،حدود نه سال بعد  از اولین ثبت اختراع ( اول اذر ۱۳۸۳ ) ثبت اختراع رادیاتور قرتیزی با کمی تغییر در عنوان آن در تاریخ  ۲۲ دی ۱۳۹۲  توسط یک گروه صنعتی صورت میگیرد. نمایه ثبت اختراع وجود دارد و خبر آن نیز در این نشانی   درج شده تحت عنوان «سیستم گرمایش ساختمان با استفاده از فضای دیوارپوش ها» و به مروردر سراسرکشور فراگیر میشود.

سیستمهای رایج» تاسیسات گرمایشی ورادیاتور» را توضیح داده و تمایزشان را با رادیاتور قرنیزی بیان بفرمایید.

پس از وسایل اولیه گرمایشی، شوفاژ  امروزه جزو پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های عمومی و منازل می باشند. برای گرم کردن فضا به سه طریق ( وبا اختراع اخیر چهار طریق ) عمل میشود : الف) گرمایش دیواری : با استفاده از رادیاتور دیواری مرسوم، که مشکل عدم توزیع یکنواخت گرما در فضا و اشغال فضا را دارد. ب) گرمایش از سقف : بصورت تابشی، انتقال حرارت از سقف که جهت کارگاهها مناسب است . ج) گرمایش از کف : لوله کشی در زیر کف ساختمان وانتقال حرارت از کف، که مشکلات خاص خود را دارد . د) گرمایش از لبه پایینی دیوار (رادیاتور قرنیزی) سیستم گرمایش قرنیزی سیستمی ساده و کارا می باشد که جایگزین قرنیزهای متداول بکار رفته در ساختمان ها اعم از مسکونی و اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز کاربری گرمایشی را نیز به قرنیز اضافه می نماید.

آقای دکتر رادیاتور قرنیزی از چه مشخصاتی و مزایایی برخوردار است ؟

رادیاتور قرنیزی اختراعی جدید و محصولی جدید در صنعت تاسیسات ساختمان میباشد که توانسته است با توجه به قابلیتها، شکل ظاهری، راندمان بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی به سرعت نظر دست اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین مصرف کنندگان را به خود جلب نماید. هر یک از سامانه های گرمایشی متداول از قبیل رادیاتور، گرمایش از کف، فن کوئل، هواساز، داکت اسپیلت، اسپیلت یونیتها و ...  دارای مزایا و معایبی میباشند لیکن سامانه گرمایشی رادیاتور قرنیزی توانسته است بسیاری از مزایای هر یک از این سامانه ها را در خود گردآورده و معایب آنها را نیز برطرف نماید.  رادیاتورهای قرنیزی دارای مزیتهای گوناگونی است که در سایر وسایل موجود، وجود ندارد: ۱) توزیع سراسری گرما در فضا : یکنواختی انتقال دمای موتورخانه به تمام نقاط ساختمان را بهمراه دارد.  تست های انجام شده نشانگر بازده بالای رادیاتور های قرنیزی نسبت به رادیاتورهای معمولی میباشد. نتیجه آزمون های ازمایشگاهی و تحلیل های ارائه شده به وسیله موسسه بین المللی  بر روی رادیاتورهای قرنیزی بیانگر پخش دمایی کاملاً یکنواخت با اختلاف دمای حدود  ۱ درجه سانتیگراد ما بین گرمترین و سردترین نقاط اتاق می باشند. در حالی که این اختلاف در سیستم های رادیاتورهای معمولی به  ۱۳ درجه  می رسد. این قسمت های گرم و سرد به وجود آمده در اتاق ها در سیستم های کنونی باعث پایین امدن بازدهی سیستم گرمایش شده و به منظور از بین بردن این مشکل اصولا دمای آب رادیاتور های معمولی را افزایش میدهند و این خود یکی از عوامل اتلاف انرژی بالایی میباشد. ۲)صرفه جویی در مصرف انرژی : بیش از ۳۰ درصد صـرفه جویی در مصرف انـرژی: آزمایش ها نشان می دهد بازده رادیاتور های قرنیزی به مراتب بیشتر از رادیاتورهای معمولی است. همانطور که در بالا اشاره کردم نتایج تستهای آزمایشگاهی و تحلیل های ارائه شده توسط موسسه بین المللی  BSRIA بر روی رادیاتورهای قرنیزی نشانگر توزیع دمایی کاملاً یکنواخت با اختلاف دمای حدود  ۲ درجه سانتیگراد و در سیستم های رادیاتورهای معمولی به  ۱۳ درجه  می رسد . ۳) کاهش لوله کشی و تاسیساتی: این سیستم با کاهش چشمگیر لوله کشی، حذف هزینه های مربوط به قرنیزکاری و رادیاتور و قیمت مناسب محصول، هزینه ها را چه بسا از سیستم های فعلی کمتر خواهد کرد. (حـدود ۵۰ درصد  کاهش هزینه) ۴) سرعت انتقال گرمایش درکل فضا :  افزایش دمای یک اتاق سرد و رسیدن به دمای ایده آل و مناسب با استفاده از رادیاتورهای دیواری حداقل ۱ساعت و در سیستم گرمایش از کف بیش از۸ الی ۹ ساعت طول میکشد اما در سیستم رادیاتور های قرنیزی به علت پخش یکنواخت دمایی، یک اتاق کاملا سرد، در مدت زمان کمتر از ۲۰دقیقه به دمای ایده ال و مناسب میرسد. جنس آن از آلیاژ آلومینیومی اکسترودی با فناوری مدرن پلیمری می باشد و اجازه می دهد گرما مثل رادیاتورهای دیواری سریع و مثل سیستم گرمایش از کف یکنواخت و از ارتفاع پایین در اتاق پخش شود.

۵) عدم اشغال فضای مفید ساختمان : با حذف رادیاتورهای دیواری امکان ایجاد تنوع بیشتر در چیدمان منزل و دکوراسیون داخلی ونیز نصب بدون مانع پرده ها و استفاده بهینه از تمامی بخش های ساختمان را فراهم می آورد . ۶) آسایش ساکنان : به جهت قابلیت انتقال گـرما از پاییـن تـرین سـطح ونزدیکترین مکان، آسایش مطلوبی را ایجاد می کند . ۷) طــراحی ویـژه و زیبـا با رنـگ های مـتنـوع: گذشته بر حرارت  ایده آل این سیستم با رنگ ها و طرح های متنوع خود توانسته است قرنیزهای زیبایی ومنحصر به فردی را به نمایش بگذارد. ۸) قابلیت امنیت بالا: در دستگاه رادیاتور قزنیزی به دلیل به کار گرفتن آب با میزان دمای پایین و طراحی ایمن و ویژه این دستگاه این دغدغه به طورکلی برطرف شده است. بیشتر جراحت های مربوط به برخورد با رادیاتور ها یا به علت داغ بودن آن یا داشتن گوشه های تیز ناشی می شود. در سیستم رادیاتور قزنیزی به علت استفاده از آب با دمای پایین و طراحی ایمن و منحصر به فرد آن این دغدغه به طور کامل برطرف شده است. این موضوع اهمیت استفاده از این سیستم را در محیط هایی مانند مهد کودک ها، مدارس، باشگاه های ورزشی، بیمارستان ها، ادارات و محیط های عمومی را که بیشترین اهمیت در مورد برخورد با رادیاتورها در آن محیط روی می دهد را بیش از پیش مشهود می نماید. ۹) سهولت و سرعت نصب : با کمک گرفتن از فناوری پیشرفته ومدرن  طراحی و تولید اتصالات PUSH FIT سرعت نصب واجرا افزایش یافته و به راحتی قابل تعویض می باشد.دارا بودن قابلیت نصب ساده این سیستم  باعث می شود که این دستگاه در ساختمان های قدیمی و بر روی تمامی سطوح بدون اسیب رساندن قابل اجرا و نصب و راه اندازی باشد ؛ امری که در دیگر سیستم های موجود اجرا و نصب سیستم بدون تخریب بخش هایی از ساختمان ممکن نیست! ۱۰)کاهش هزینه های نگهداری : هزینه های تعمیرات و نگهداری آن با توجه به بقیه سیستم ها، به مراتب کمتر است. ۱۱) قیمت مناسب: در این سیستم با کاهش چشمگیر لوله کشی، و از بین بردن هزینه های مربوط به قرنیزکاری و رادیاتور و قیمت مناسب سیستم، هزینه ها را  از سیستم های فعلی کمتر خواهد کرد. ۱۲ )سایر امکانات تسهیل کننده : دارا بودن روکش پلاستیکی در بخش فوقانی وبخش تحتانی که قابلیت جابه جایی کابل های تلویزیون، یا سیستم صوتی اتاق را فراهم می آورد. ۱۳)برخورداری از استانداردهای فنی وایمنی : تمامی تجهیزات و اتصالات رادیاتورها دارای تمامی استاندارد های بین المللی و همچنین دارای تأییدیه نظام مهندسی کشور می باشد. گزارش آزمون رادیاتور قرنیزی ۱۴) برخورداری از اتصـالات بسـیار مــقاوم و قـابـل انـعطاف ۱۵) مناسب برای کاربریهای مختلف : برای  ساختمان های مسکونی، تجاری، هتل ها، ساختمان های اداری، بیمارستان ها و ... بسیار مناسب میباشد.

اگر نکته و مطلبی دیگری هست بفرمایید:

در این سالهای اخیر که رایادتور قرنیزی بسیارگسترش یافته و تقریبا رایج شده است وشرکتهایی تولید کننده آن شده اند. ودر سرتاسر کشور شرکتهایی طراح و مجری آن هستند و دفاترتاسیساتی نیزمشغول نصب و راه اندازی و تعمیر ونگهداری شده اند وهمچنین شرکتهایی نیزتبدیل به واردکننده نمونه های خارجی آن شده اند، احساس موثربودن این تلاش و این محصول برایم رضایت  بخش میباشد وخدا را شاکرم که این توفیق را عطا کرد و خدمتی به کشور ومردم عزیز داشته باشم و همچنین از شما وهمکارانتان درفرهنگ سازی امو رمهندسی سپاسگزارم.موفق باشید.

ارسال نظرات