ری چراغ خاموش از تهران جدا شده است؛ بدون دریافت مهریه اش!

سالهاست که بر سر جدایی ری از تهران بین مسئولان و کارشناسان مناقشه وجود دارد، غافل از اینکه ری سال هاست بدون رسیدن به حقوقش از تهران جدا شده است.
کد خبر: ۹۲۸۴۹۳۷
|
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶

بحث جدایی ری از تهران هراز چندگاهی در موسم انتخابات و یا بزن و بکوب های سیاسی و حزبی بالا می گیرد و چند صباحی رسانه های مختلف هم از دریچه های گوناگون به این موضوع می پردازند.

کوتاه سخن کنم؛

فقط دو نمونه ذکر می کنم شاید بحث جدا شدن ری از تهران مفهوم افتد.

موضوع اول: روزگاری مردم 6 میلیون تومان وام خرید مسکن می گرفتند و طی ۱۰-۱۲ سال با پرداخت ماهی ۶۰ هزار تومان صاحب خانه می شدند و با تسویه وام، سند خانه‌شان را از گروی بانک مسکن آزاد می کردند  و از مشکلات اجاره‌نشینی نجات پیدا می کردند.  

اما در سال ۱۳۹۹،شش میلیون تومان فقط هزینه اجاره یک یا دو ماه یک واحد مسکونی است...  

در چند سال گذشته بویژه در شش ماهه نخست سال 99  افزایش قیمت ها نسبت به هزار سال گذشته،  بی سابقه بوده و از سیر و پیاز گرفته تا خودرو و خانه، چنان صعود کرده که باید در کتاب گینس به عنوان یک رکورد از تاریخ خلقت بشر تا کنون ثبت شود.

 در حوزه مسکن؛ مسئولان خوش ذوق راه و شهرسازی برای رفع مشکل خانه بدوشان، طرح وام ودیعه مسکن را رونمایی کردند.( براساس این طرح مستاجران ساکن تهران 50 میلیون تومان، کلانشهرها 30 میلیون تومان و شهرهای کوچک 15 میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت می کنند.) اما متاسفانه در راستای بحث «جدایی ری از تهران»!!! یکی از شهروندان مستاجر اهل ری برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک مراجعه می کند و به او اعلام می کنند که شهرری جدای از تهران بوده و جزو شهرهای کوچک محسوب شده و وام 15 میلیون تومانی به ساکنان شهرری تعلق می گیرد.

موضوع دوم:

فرزند نگارنده؛ آموزش مقدماتی دوره سربازی را در پادگان پرندک تهران گذراند؛ یک هفته قبل از پایان دوره، مسئولان برای تقسیم سربازان، از میان آنان کسانی را که دارای لیسانس و تخصص های خاص بودند برای استفاده در مراکز اداری ارتش در تهران انتخاب کردند؛ اما با کمال تعجب! یا تاسف!! وقتی که او محل اعزام خود را دولت آباد شهرری عنوان می کند، اعلام می کنند که شهرری جزو تهران نیست و شهرستان محسوب می شود. البته به زعم نگارنده به نظر می رسد که ری سال هاست چراغ خاموش از تهران جدا شده و در حالی که مرز و حدود و ثغور آن باید از تهران جدا باشد، اما تهران به حریم شهرستان ری تجاوز کرده و علاوه بر اینکه در آمدهای حاصل از تولید کارخانجات سیمان تهران، روغن مارگارین،   پالایشگاه نفت باقرشهر، سایپا یدک و شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه را از شهرری خارج می شود، اموات تهرانی ها در اراضی شهرستان ری دفن می شود؛ زباله های تهرانی ها در شهرری دپو می شود؛ فاضلاب تهرانی ها به شهرری سرازی می شود، معتادان تهرانی در 44 کمپ شهرری نگهداری می شود، مراکز، سازمان ها و ادارات مفلوج از جمله زندان ها، مراکز نگهداری معتادان، مراکز نگهداری سالمندان، و.... در شهرری ایجاد شده و در مقابل شهربازی، سینماها، مراکز تفریحی، دریاچه های مصنوعی، بیمارستانهای فوق تخصصی، کتابخانه های بزرگ، پل های تفریحی، موزه هایی که حجم زیادی از اشیاء و آثار ری را نگهداری می کنند و ووووووووو بسیاری از امکاناتی که مستحق ری است در مرکز، شمال و غرب پایتخت قرار دارند و ری که روزگاری سه دوره پایتخت ایران بوده و تهران یکی از قریه های اطراف آن محسوب می شده امروز میراث دار آن شده است؛ امروز ری از تهران چراغ خاموش جدا شده است؛ بدون دریافت مهریه اش!    

علی اشرف خانلری

ارسال نظرات
آخرین اخبار