خبرهای داغ:
طی دو سال اخیر وعده های مختلفی در خصوص کاهش قیمت خودرو از سوی مسئولان داده شده که هیچکدام تا به امروز ثمره ای در کاهش قیمت‌ها نداشته اند.
کد خبر: ۹۲۸۵۷۰۳
|
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، قیمت خودرو تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز قرار داشته و این روزها با نوسان نرخ ارز همچنان در حال افزایش است. بررسی روند قیمتی خودروهای پرتیراژ بازار ایران طی یک ماه اخیر حاکی از آن است که به صورت میانگین قیمت خودروهای داخلی حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به این که قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر به خصوص طی دو سه ماه گذشته همچنان در حال افزایش بوده و نرخ آزاد آنها با نرخ‌های کارخانه فاصله زیادی گرفته، می‌توان گفت استفاده از سیاست‌هایی نظیر قرعه‌کشی و ثبت نام نیز باعث جلوگیری از رشد قیمت‌ها نشده است.

 طی دو سال اخیر وعده های مختلفی در خصوص کاهش قیمت خودرو از سوی مسئولان داده شده که هیچکدام تا به امروز ثمره ای در کاهش قیمت‌ها نداشته اند. از مسئولان بلند پایه کشور گرفته تا نمایندگان مجلس که هم دوره قبل را شامل می شود و هم دوره جدید که برای کنترل قیمت خودرو در بازار وعده های بسیار زیادی داده اند، اما روز به روز شاهد بیشتر شدن قیمت خودروها در بازار هستیم و در نتیجه حذف تعداد بیشتری از مردم که دیگر حتی توانایی خرید یک خودروی کارکرده هم ندارند.
 

هفته گذشته، طرح «ساماندهی صنعت خودرو» که در ۲۰ ماده تدوین شده بود به تصویب نمایندگان مجلس رسید. حال شمارش معکوس برای ورود خودرو به بورس آغاز شده است و باید دید مجلس یازدهمی که یکی از شعارهایش نظم به بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها بود، می‌تواند به وعده خود رنگ واقعیت دهد یا خیر؟

در همین رابطه، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه دلیل تعلل ورود خودرو به بازار بورس چیست؟ گفت: کلیات طرحی که ما مدت‌ها روی آن کار کردیم با ۲۰ ماده در مجلس به تصویب رسید. در این طرح، بحث ورود خودرو به بازار بورس را به‌طور ویژه دیدیم و مبنا را بر عرضه خودرو در بورس با یکسری تنظیمات خاص آوردیم، یعنی قرار است مکانیزمی به‌وجود بیاید که نحوه توزیع، قیمت، کیفیت و تحویل خودرو کنترل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت و خودروسازان از ورود خودرو به بورس استقبال کردند؟ گفت: نظر خاص دولتمردان را نمی‌دانم، اما خودروسازان کاملاً موافق این رویکرد هستند و این موضوع در جلسات همفکری ما با آن‌ها مشهود بود.

 

درج قیمت‌های نجومی در فضای مجازی

روند افزایشی قیمت دلار عاملی شده تا دلالان و واسطه گران بازار خودرو نیز متأثر از این موضوع روزانه قیمت‌ها را بدون هیچ ضابطه خاصی افزایش دهند.

 اگر سری به آگهی‌های فروش خودرو در سطح فضای مجازی بیندازید متوجه می‌شوید فروشندگان روزانه قیمت‌های نجومی را برای خودروهای خود پیشنهاد می‌کنند تا شاید از شرایط نوسانات نرخ ارز استفاده کرده و بتوانند ماشین خود را با بالاترین قیمت بفروشند اما از آن طرف خریداران نیز دست از خرید برداشته و به نوعی اصلاً مشتری در بازار وجود ندارد.

جالب اینجاست رکود معاملات در نمایشگاه‌های خودرو در حالی ادامه دارد که بازار آگهی در فضای مجازی داغ بوده و فروشندگان که عمدتا تمایلی به فروش محصول نداشته فقط می‌خواهند قیمت بالایی را برای محصولات خود پیشنهاد کنند تا بتوانند در‌آینده سود بیشتری را کسب کنند.

طی چند ماه گذشته قرار بود برخورد لازم با آگهی‌های خودرو که التهابات بازار را افزایش داده‌اند صورت گیرد اما متاسفانه بازار خودرو به قدری رها شده است که هیچ کس تصمیمی برای مدیریت قیمت‌ها در آن ندارد. از یک طرف سازمان حمایت سکوت کرده و از طرف دیگر وزیر جدید نیز با برگزاری چند جلسه با خودروسازان و قطعه‌سازان خبر از مدیریت بازار خودرو می‌دهد اما گویا فقط این جلسات به صورت نمادین برگزار شده و در عمل خبری از سروسامان دادن به بازار خودرو وجود ندارد.

 

ماجرای ورود خودرو به بورس


در هفته‌های گذشته ماجرای ورود خودرو به بورس داغ شده است؛ برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که این اتفاق می‌تواند باعث ثبات قیمت در بازار خودرو شود. البته رئیس شورای رقابت نظری مخالف دارد.


رضا شیوا رئیس شورای رقابت در این خصوص گفت: کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف کننده واقعی نیست. اگر بازار آزاد و رقابتی باشد به هیچ وجه این شورا در بازار مداخله نمی کند چون مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت ها را تنظیم خواهد کرد.

 

بازار خودرو در رکود کامل/ قیمت‌ها کاذب

در روزهای گذشته رکود معاملات در نمایشگاه‌های خودرو ادامه داشت به طوری که خریداری در بازار وجود ندارد و در نتیجه معامله‌ای هم نمی‌شود.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران نیز با تایید این مورد می گوید: درحال‌حاضر بازر در رکود به سر می‌برد و معالمه‌ای انجام نمی‌شود، با این حال قیمت‌ها اندکی افزایش داشته است. البته نه خریداری است و نه فروشنده‌ای؛ چون قیمت‌ها به گونه‌ای است که همه به انتظار کاهش قیمت دست نگه داشته‌اند. ار خودرو به کل راکد است و خرید و فروش انجام نمی‌شود. از همین روی پیش‌بینی ما این است که قیمت‌ها به این منوال نماند، چون غیر واقعی و کاذب است.

از آنجایی که سایت‌ها و تعیین قیمت در فضای مجازی تاثیر بسزایی در قیمت خودرو دارد، بایستی درج نشدن قیمت‌ها در سایت و کانال‌ها دنبال شود چرا که مشاهده می شود درج قیمت‌ها بر آشفته بازار خودرو چقدر دامن می‌زند.در واقع با اشتراک‌گذاری قیمت‌های عجیب و غریب بازار را ملتهب می‌کنند و مردم با توجه به این قیمت‌ها گمان می‌کنند قیمت خودرو بسیار گران شده است.

 

در نتیجه با توجه به افزایش تولیدات خودروسازان نسبت به سال گذشته و ادامه روند فروش فوری پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها به این شکل نمی‌ماند و کاهش قیمت را پیش رو خواهیم داشت. از طرفی به دلیل قیمت‌های کاذب متقاضی وجود ندارد و تقریبا معاملات در حوزه خودرویی قفل شده است و این می تواند منجر به کاهش قیمت شود.

 

آنا/

ارسال نظرات
پر بیننده ها