خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

ایمان و معنویت زیربنای حکومت نبوی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی زیربناى شكل گیرى حكومت نبوى(ص) را ارتقاى ایمان و معنویت در جامعه عنوان کرد.
کد خبر: ۹۲۸۵۸۸۰
|
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در برنامه پیام جمعه با بیان اینکه دوران 10 ساله حاكمیت اسلام در مدینه دوره ای پركار و تأثیرگذار در تاریخ بشر بوده است گفت: دوره مدینه، فصل دوم دوران بیست و سه ساله رسالت پیغمبر دوران شالوده ریزى نظام اسلامى و ساختن یك الگو و نمونه از حاكمیت اسلام براى همه زمانه ها و دوران هاى تاریخ انسان و همه مكانها است.
وی اضافه کرد: این الگو، یك الگوى كامل است در هیچ دورانى مانند آن را سراغ نداریم، لیكن با نگاه به این الگوى كامل، می توان شاخص ها را شناخت. این شاخصه ها براى افراد بشر و مسلمان ها علامت هایى دارد كه باید به وسیله آنها نسبت به نظامها و انسانها قضاوت كنند.
حجت الاسلام آل هاشم در ادامه با تبیین اهداف هجرت پیامبر از مکه به مدینه گفت : هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود كه با محیط ظالمانه و طاغوتى و فاسد سیاسى و اقتصادى و اجتماعى كه آن روز در سرتاسر دنیا حاكم بود، مبارزه كند و هدف، فقط مبارزه با كفار مكه نبود، مسأله، مسأله جهانى بود.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: پیامبر اكرم این هدف را دنبال مى كرد كه هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید كه در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود كه پیام آزادى و بیدارى و خوشبختى انسان به همه دلها برسد.
حجت الاسلام آل هاشم تاکید کرد: پیامبر با هجرت به مدینه نظامی نمونه را به وجود آورد. و آن را به همه بشریت و تاریخ ارائه کرد.
امام جمعه تبریز گفت: نظامى كه پیغمبر ساخت، شاخصهاى گوناگونى دارد كه در بین آنها هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است.
وی ایمان و معنویت یکی از شاخص های حکومت نبوی دانست و گفت: انگیزه و موتور پیش برنده حقیقى در نظام نبوى، ایمانى است كه از سرچشمه دل و فكر مردم مى جوشد ، دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است، كه پیغمبر این را از مكه شروع كرد و در مدینه پرچم اش را با قدرت بالا برد.
حجت الاسلام آل هاشم شاخص دوم را قسط و عدل عنوان و بیان کرد: اساس كار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقى به حقدار است.
امام جمعه تبریز افزود: در نظام نبوى، پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهى و بیدارى است و مردم با آگاهى و معرفت و قدرت تشخیص، به نیروى فعال بدل مى كنند و این شاخص سوم همان علم و معرفت است.
حجت الاسلام آل هاشم صفا و اخوت را شاخص چهارم حکومت نبوی دانست و اضافه کرد: در نظام نبوى، درگیرى هاى برخاسته ازانگیزه هاى خرافى، شخصى، سودطلبى و منفعت طلبى جایگاهی ندارد و با آن مبارزه مى شود. فضا، فضاى صمیمیت، اخوت و برادرى و همدلى است.
وی با بیان اینکه صلاح اخلاقى و رفتارى شاخص پنجم این حکومن است اظهار داشت : صلاح اخلاقى و رفتارى انسانها را تزكیه و از مفاسد و رذائل اخلاقى، پیراسته و پاك مى كند؛ تزكیه، یكى از آن پایه هاى اصلى است؛ یعنى پیغمبر روى یكایك افراد، كار تربیتى و انسان سازى مى كرد.
نماینده ولی فقیه در استان اقتدار و عزت را شاخص ششم عنوان کرد و ادامه داد: در جامعه و نظام نبوى، وابسته بودن و دست حاجت به سوى دیگران دراز كن جایی ندارد؛ عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است؛ صلاح خود را كه میشناسد ، براى تأمین آن تلاش مى كند و كار خود را پیش مى برد.
امام جمعه تبریز كار و حركت و پیشرفت دائمى شاخص هفتم حکومت نبوی برشمرد و گفت: توقف در نظام نبوى وجود ندارد؛ به طور مرتب، حركت، كار و پیشرفت است؛ البته این كار، كار لذت آور و شادى بخش است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها