دبیر جمعیت مردم نهاد مبارزه با استعمال دخانیات در تربت حیدریه:

قانون جامع و قدرتمندی برای برخورد با قلیان سراها وجود ندارد

محمد یوسفی گفت: با توجه به اینکه سیگار و قلیان دروازه ورود به سایر مخدرها و بزهکاری هاست، متاسفانه قانون جامع و قدرتمتدی برای برخورد با آنها وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۸۶۷۶۹
|
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
 محمد یوسفی، دبیر جمعیت مردم نهاد مبارزه با استعمال دخانیات در تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اظهار داشت: جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، جمعیتی است مردمی که در سال ۱۳۶۲ به همت چند پزشک و استاد دانشگاه راه اندازی شد و نمایندگی این جمعیت حدود دو سال قبل نیز در تربت حیدریه تشکیل شد و از این جهت جزو شهر‌های پیشگام در استان می‌باشد.

وی تصریح کرد: این جمعیت مردم نهاد با هدف پیشگیری راه اندازی شده و با توجه به اینکه موضوع دخانیات یک معضل فرهنگی و اجتماعی در جامعه بشمار می‌رود سعی شده تا در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برنامه‌های جامعی را در سطح شهرستان اجرا کنیم.

دبیر جمعیت مردم نهاد مبارزه با استعمال دخانیات در تربت حیدریه خاطر نشان کرد: در فاز نخست برنامه ریزی‌ها به سراغ ادارات، نهادها، تشکل‌ها و آموزش و پرورش رفتیم و با مشارکت شهرداری، شورای شهر و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌هایی همچون طرح پاد، بوستان پاک و فروشگاه پاک برنامه ریزی و با موفقیت اجرا شد.

هدف اصلی جمعیت مردم نهاد، پیشگیری و فرهنگ سازی است

وی در خصوص انگیزه اش از راه اندازی این جمعیت مردم نهاد در تربت حیدریه گفت: چند سال قبل کمپ ترک اعتیادی در یکی از شهرستان‌های اطراف راه اندازی کرده بودیم و وقتی یک روز نوجوان ۱۵ ساله‌ای را آوردند و گفتند چهار سال است که مواد مخدر مصرف می‌کتد بسیار متاثر و نارحت شدم و از همان زمان قصد کردم تا بیشتر فعالیتم را در حوزه پیشگیری متمرکز کنم چرا که پیشگیری بهتر و کم هزینه‌تر از درمان است و فقط نیاز به فرهنگ سازی دارد.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه شهرستان تربت حیدریه همجوار با شهر‌های مرزی شرق کشور است، لذا بنا بر رسالتی که داریم قصد کردیم در راستای آگاهی سازی جامعه با هدف پیشگیری قدمی برداریم.

وی اضافه کرد: در این مسیر ایده‌های خلاقانه‌ای مانند بوستان پاک، طرح نفس پاک، فروشگاه پاک با مشارکت ادارات و نهاد‌ها در جمعیت هدف ان‌ها اجرا کردیم و خروجی مناسبی نیز در پی داشته است.

دبیر جمعیت مردم نهاد مبارزه با استعمال دخانیات به بکی از معضلات پیش رو اشاره کرد و افزود: متاسفانه قانون جامع و قدرتمندی برای برخورد با قلیان سرا‌ها وجود ندارد و گا‌ها برخی برخورد‌های انجام گرفته هم فایده‌ای نداشته، هر چند نیروی انتظامی و قوه قضائیه به دلایلی نمی‌توانند خیلی درگیر این نوع برخورد‌ها بشوند، اما اگر همان قانون ممنوعیت مصرف قلیان و فروش سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال به درستی اجرا شود شاید بخشی از این معضلات کمتر شود.

یوسفی بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم اگر پدری فرزند زیر ۱۸ سال خود را به فروشگاه می‌فرستد و فروشنده به او سیگار نمی‌دهد تلنگری برای او باشد تا حداقل استعمال دخانیات را برای خانواده و فرزندان خود عادی سازی نکند.

وی افزود: با توجه به اینکه منعی برای ورود به مدارس نداریم طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) را در مدارس گسترش دادیم، هرچند با توجه به شخصیت دانش اموزان در ابتدا سعی دارند با ان مقابله کنند، اما وقتی می‌بینند تحکم و اجباری در کار نیست و فرایند آگاهی بخشی است آن را می‌پذیرند.

یوسفی همچنین از اجرای طرح فروشگاه پاک در این شهرستان خبر داد و افزود: این طرح با موفقیت اجرا شد و اکنون نزدیک به ۲۰ فروشگاه پاک داریم و قصد داشتیم برای فرهنگ سازی و ترغیب و تشویق از انان در بیلبورد‌های تبلیغاتی تقدیر کنیم، اما متاسفانه نهاد‌هایی که قرار بود، همکاری کنند، علیرغم پیگیری فراوان ما، در این خصوص همراهی لازم را انجام ندادند.

دبیر جمعیت مردم نهاد مبارزه با استعمال دخانیات تربت حیدریه، مهمترین دغدغه در مسیر را همسو کردن و همراهی بهتر و بیشتر ادارات و نهاد‌ها عنوان کرد و افزود: ما می‌دانیم سازمانها، ادارات و نهاد‌ها مشغله‌های فراوان دارند، اما این را هم می‌دانیم بالاخره هر نهاد یا اداره‌ای تبصره یا ماده‌ای برای حوزه فرهنگ دارد و از انان می‌خواهیم این جمعیت را حتی با قرار دادن فضا‌های آموزشی و امکاناتی که می‌توانند در اختیار ما قرار بدهند، بیش از گذشته همراهی کنند.

وی در ادامه از فرمانداری، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، کمیسیون فرهنگی شورای شهر و اداره فضای سبز شهرداری به عنوان ارگان‌هایی که با جمعیت همکاری داشتند، یاد کرد و در پایان از «خیرین حوزه سلامت» نیز درخواست کرد در این حوزه مهم فرهنگی و اجتماعی که به سلامت عمومی جامعه ارتباط مستقیم دارد، ورود و در اجرای هر چه بهتر طرح و برنامه‌های این نهاد، کمک و همراهی کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار