وقتی معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد اگر برای قطع زنجیره انتقال کرونا فکری نشود، تعداد مرگ‌و‌میرهای روزانه در کشور به بیش از 300 نفر می‌رسد، فکرش را نمی‌کرد این پیش‌بینی در کمتر از یک هفته محقق شود. 
کد خبر: ۹۲۸۶۹۰۱
|
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آمار بی‌سابقه و وحشتناک مرگ 337 نفر در 24 ساعت را اعلام کرد تا زنگ خطر کرونا رساتر از روزهای گذشته شنیده شود. 
اعضای نظام سلامت و جامعه پزشکی در کنار دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بارها و بارها اعلام کردند بهترین راه قطع زنجیره انتقال کرونا، تعطیلی شهرهای بحرانی و وضع محدودیت‌های سختگیرانه است اما دولت با ایجاد موقعیت دوگانه «نان و جان»، این ذهنیت را در جامعه ایجاد کرد که چاره‌ای جز بازگشایی‌ها نیست و عملا عادی‌سازی در کنار برخی محدودیت‌ها را سیاست اصلی خود قرار داد اما با وجود اصرار دولت برای ایجاد موازنه معیشت و سلامت شاهد پسرفت در هر ۲ مقوله هستیم، یعنی دولت نه در حوزه اقتصادی و نه در حوزه سلامت عملکرد موفقی نداشته است، در واقع توازن و تناسب مقوله معیشت و سلامت در ماه‌های اخیر مخدوش شده است. به گونه‌ای که هم جان هموطنان بشدت به خطر افتاده و هم این وضعیت هزینه‌های هنگفتی در حوزه سلامت به دولت و کشور و مردم تحمیل کرده است که این یک معادله ۲ سر باخت است. جالب اینکه اعضای علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف عادی‌سازی‌ها بوده و تعطیلی تهران به عنوان کانون بحران را ضروری می‌دانند اما دولت حتی با نظر آنها نیز عملا مخالفت کرد و فقط به تعطیلی مراکز آموزشی، ورزشی و فرهنگی رضایت داد. حالا با رکوردشکنی بی‌سابقه و افزایش جنون‌آمیز آمار مرگ‌و‌میر کرونا مشخص نیست سیاست دولت تغییر می‌کند یا نه؟
کارشناسان در کنار مقوله‌های بازگشایی‌های غیرهدفمند و نبود فرهنگ عمومی مراعات مسائل پیشگیرانه، علت افزایش آمار قربانیان و ایجاد موج جدید مرگ‌و‌میر را رسیدن فصل سرما و آلودگی هوا نیز می‌دانند. با توجه به اینکه سال‌های سال است دولت نتوانسته معضل آلودگی هوا را حل کند، به نظر نمی‌رسد در سال پایانی فعالیت خود نیز بتواند کار خاصی انجام دهد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده بود که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود میزان مرگ‌و‌میر به بالای 300 نفر در روز می‌رسد و حالا پیش‌بینی وی در کمتر از یک هفته محقق شده است. حریرچی حالا خواستار تشدید محدودیت‌هاست. وی دیروز در رابطه با درصد ابتلا و مرگ‌و‌میر در بین کادر درمان کشور، اظهار کرد: در همه کشورهای دارای شیوع بالای کرونا، درصد ابتلا و فوتی کادر درمان، پزشکان و پرستاران میزان قابل توجهی بوده است، میزان ابتلا و فوتی در بین جامعه پزشکی ما نیز که فداکارانه و ایثارگرانه ارائه خدمت می‌کنند، همین‌‌گونه است ولی در مقایسه با سایر کشورها عدد و رقم مشخص ندارم. وی با اشاره به درخواست شورای شهر مبنی بر تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران برای کنترل شیوع بیماری، اظهار کرد: این درخواست ابتدا باید در ستاد ملی کرونا مطرح شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود ولی هنوز چنین موضوعی مطرح نشده است. 
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: همین جا خیلی واضح و شفاف اعلام می‌کنم با توجه به اطلاعات علمی موجود در دنیا، هنوز هیچ داروی خاص و موثری برای این بیماری وجود ندارد. 
همچنین معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه میزان مرگ‌و‌‌میر بیماران کرونایی در استان تهران بسیار بالاست، گفت:‌ بیماران غیراورژانسی به مراکز سرپایی مراجعه کنند. 
نادر توکلی دیروز در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «اکنون وضعیت مراکز درمانی استان تهران در درمان بیماران کرونایی چگونه است؟» اظهار داشت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان تهران به بیش از 5500 بیمار رسیده است به طوری که در 24 ساعت گذشته نزدیک به 800 بیمار جدید بستری داشتیم. 
وی با اشاره به اینکه میزان مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در استان تهران بسیار بالاست، ادامه داد: تنها کاری که اکنون انجام داده‌ایم، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در تمام گروه‌های مختلف در استان تهران است. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با تأکید بر افزایش و تشدید نظارت‌ها بر مراکز درمانی استان تهران، بیان داشت: عمدتا بحث مهم ما اکسیژن‌رسانی است؛ همچنین اینکه پروتکل‌ها و خط‌مشی درمانی درست انجام می‌شود. توکلی در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی بیماران مبتلا به کرونا درباره بستری و پذیرش دچار مشکل هستند؟» گفت: متاسفانه این مشکل وجود دارد و در تخت بیمارستانی اندکی با محدودیت روبه‌رو هستیم؛ البته برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تخت‌ها را در سیستم نرم‌افزاری، یکپارچه و هماهنگ کنیم. وی اضافه کرد: قصد داریم با راه‌اندازی سامانه‌ای، مردم بتوانند در جریان بیمارستان‌هایی که ظرفیت پذیرش و تخت خالی دارند، قرار گیرند. 
 
* رکورد عجیب قربانیان
337 بزرگ‌ترین و جدیدترین عدد مرگ‌و‌میر روزانه کرونایی در کشور است؛ عددی که قابل پیش‌بینی اما در عین حال عجیب بود. 257 قربانی بیشترین عدد مرگ‌و‌میر روزانه در کشور بود اما به طرز عجیبی این آمار اکنون ناگهان ۸۰ تن  افزایش یافته است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در این باره گفت: متاسفانه از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه، ۳۳۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند. سیماسادات لاری افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۹۴۸ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر رسید. طی روز گذشته متاسفانه ۳۳۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۴۳۱ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴۷۷۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۵۵ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
 
 
***
[بی توجهی دولت به وضعیت کرونا را در مجلس مطرح می‌کنم]
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌توجهی دولت به اجرای سیاست‌های بازدارنده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه را امروز در کمیسیون بهداشت مطرح می‌کنم. سیدمحمد پاک‌مهر در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه دولت توجه به مسائل اقتصادی را در این شرایط کرونایی بر سلامت ترجیح داده است، گفت: هر چند سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید طوری باشد که هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم سلامت جامعه حفظ شود اما دولت حتی نسبت به دورکاری کارکنان خود نیز بی‌توجه بوده و طرح ترافیک را اجرا کرده است. وی خاطرنشان کرد: اگر چه اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی باید از سوی مردم رعایت شود اما دولت نیز باید در زمان اوج شیوع این بیماری اقداماتی چون تعطیلی مشاغل پرخطر را اجرا کرده و ملزومات بهداشتی ارزان را در اختیار مردم قرار دهد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بی‌برنامگی دولت در مهار این بیماری مرگبار اشاره کرد و اظهار داشت: دولت ممانعت از ورود به و خروج از 5 کلانشهر کشور را اعلام کرد اما ۲ استان پرتردد مازندران و گیلان را جزو استان‌هایی که باید محدودیت عبور و مرور در آنها برقرار شود، قرار نداد. پاک‌مهر با بیان اینکه محدودیت‌ تردد تاثیر بسزایی در جلوگیری از چرخش ویروس کرونا در جامعه دارد، تصریح کرد: دولت نسبت به این مهم کم‌توجه است و محدودیت‌ها را در استان‌های پرتردد اجرا نمی‌کند. وی به جریمه افراد خاطی که از ماسک استفاده نمی‌کنند اشاره کرد و افزود: این طرح اقدامی بی‌فایده است، چرا که مردم باید خودشان فرهنگ رعایت اصول بهداشتی را داشته باشند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آلودگی هوا نیز در این شرایط کرونایی مزید بر علت شده است، چرا که در مواقع آلودگی هوا دستگاه تنفسی خیلی زود درگیر بیماری می‌شود.
ارسال نظرات