ساخت اولین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در کشور

شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور اولین نمونه واکسن نسل جدید و نوترکیب ساخته و امروز طی مراسمی عرضه شد.
کد خبر: ۹۲۸۶۹۰۴
|
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محققان شرکت دانش‌بنیان هوم ایمن زیست فناور به دانش فنی ساخت نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست یافته است.

این فناوری در اختیار ۵ کشور است که ایران در زمره این دسته از کشورها قرار دارد؛ همچنین این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به این دانش فنی رسیده‌اند.

این واکسن در مرحله آزمایش‌های حیوانی است که پس از اخذ مجوزها وارد فاز انسانی و تولید انبوه خواهد شد.

بابک نگاهداری مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور تولید کننده این واکسن در دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در نشست خبری درباره ساخت نخستین نمونه واکسن نسل جدید مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک گفت: ما موفق به ساخت نخستین نمونه واکسن مبتنی بر ویروس سرخک شده‌ایم که یک شیوه نسل پیشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن در مرز دانش است به طوری که ما در این شرکت موفق به کسب دانش تولید نمونه اولیه آن شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور، گفت: نخستین نمونه واکسن کرونا در این شرکت با همکاری هلدینگ دارویی برکت زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی امام(ره) و تحت نظارت مقام معظم رهبری ساخته می شود که یک دستاورد فناورانه برای کشور محسوب می‌شود.

همچنین نگاهداری اضافه کرد: در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کرده‌ایم و اولین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر مهندسی ژنوم ویروس را به تولید رسانده‌ایم و این موضوع در کشور سابقه نداشته است. این فناوری مبتنی بر ژنوم ویروس است به طوری که در این پروژه بخشی از ژن ویروس کرونا را سنتز و استخراج کرده‌ایم و درون ژن ویروس سرخک قرار داده‌ایم و موفق به تولید یک ویروس جدید نوترکیب شده‌ایم که می‌توان گفت این واکسن برای سرخک و کرونا کاربرد دارد.

وی در ادامه گفت: ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد محدودی از کشورها است و در حال حاضر ایران جزو این کشورها قرار گرفته است. قصد داریم فاز حیوانی را تا آبان ماه به پایان برسانیم و اینک در حال ورود به فاز حیوانی (میمون) هستیم؛ برای این آزمایش‌ها و تست‌‌ها با شرکتی در چین در ارتباط هستیم که آنها نیز این تست های حیوانی را انجام دهند که وقتی محصول ما به تولید رسید قابلیت حضور در بازارهای بین‌المللی را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور افزود: این تکنولوژی پیشرفته در اختیار چند مجموعه تحقیقاتی و شرکت خارجی مانند انستیتو روسی، یک شرکت آمریکایی،انستیتو پاستور فرانسه، مرکزی تحقیقات بیماری عفونی آلمان و یک کلینیک در آمریکا قرار دارد. بنابراین با ساخت این ویروس نوترکیب و ساخت واکسن آن، جمهوری اسلامی ایران وارد کلوپ کشورهای سازنده این واکسن دنیا می‌شود.

وی در ادامه گفت: تمام شرکت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی واکسن خود را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین‌های S  و N  نکلئوتید اسید تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن Sو N  در ۶ سازه مختلف تمرکز کرده‌ایم که ۶ نسل واکسن را تولید کرده‌ایم که ۳-۴ واکسن با پروتئین S و دو واکسن با پروتئین N مورد تست و ارزیابی قرار می ‌گیرند. از این رو تعداد واریته‌های ما از همه کشورهای دنیا بیشتر است.

نگاهداری در پایان گفت: هر کدام از این تست‌ها پاسخ داد آن را بعد از تست حیوانی و فاز انسانی به تولید انبوه خواهیم رساند و فاز حیوانی این واکسن در آبان ماه به پایان می‌رسد و بنا داریم تا پایان سال به فاز انسانی ورود کرده باشیم و تا اوایل سال آینده بعد از اخذ تاییدیه‌های وزارت بهداشت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد تولید انبوه این واکسن شویم. 

ارسال نظرات