معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور:
دکتر حسین عبداللهی فر معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور در وبینار «مواجهه بصیرت مندانه با مسائل سیاسی اقتصادی روز» با تاکید بر ضرورت توجه به "اصل جنگ‌های شناختی"، گفت: جنگ شناختی دشمن امروز اثر کرده و کسی متوجه عمق ماجرا نیست.
کد خبر: ۹۲۸۸۴۱۳
|
۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر حسین عبداللهی‌فر معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور در وبینار «مواجهه بصیرت مندانه با مسائل سیاسی اقتصادی روز»  با بیان این‌که یکی از اصولی که این روزها باید برای تحلیل صحیح مد نظر ما باشد "اصل جنگ‌های شناختی" است، گفت: جنگ شناختی دشمن امروز اثر کرده و کسی متوجه عمق ماجرا نیست.

جنگ شناختی دشمن امروز اثر کرده و کسی متوجه عمق ماجرا نیست

عبدالهی‌فر بیان کرد: این روزها با مسائل و سوالات زیادی در زمینه سیاست مسائل منطقه و بین المللی و مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم که پاسخ به همه این پرسش‌ها کار ساده ای نیست اما مهم این است که چه فرمولی و مکانیزمی در اختیار ماست که یک شیوه تحلیل صحیح برای این پرسش‌ها داشته باشیم.

باید تحلیل صحیح با «اصل جنگ‌های شناختی» مد نظر باشد  

معاون بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: یکی از اصولی که این روزها باید مد نظر ما باشد تحلیل صحیح "اصل جنگ‌های شناختی" است، و بنظرم امروز دشمن در حال چیدن ثمره جنگ شناختی خود است که سال‌ها روی آن سرمایه‌گذاری و کار کرده است.

اصل جنگ‌های شناختی در مناقشه قره باغ

وی ادامه داد: این که جنگ‌های شناختی از کجا شروع شد و چه مسیر و فرآیندی را طی کرد، بحث طولانی است اما یکی از مسائلی داغ و سیاسی امروز منطقه بحث مناقشه قره باغ است که از سال 1918 یعنی یکسال بعد از انقلاب اکتبر روسیه شروع شد و امروز دوباره آتش آن برافروخته شده است.

عبداللهی‌فر با اشاره به تفاهم‌نامه سال 1388 شمسی و دو کریدور و این موضوع که پس از امضای تفاهم‌نامه و تعریف کریدور ما شاهد مناقشه ای نبودیم، بیان کرد:  امروز یک اتفاقی دوباره بین این دو کشور تحت عنوان مناقشه قره باغ صورت گرفته و ما می‌بینیم کسانی در داخل کشور، کسانی در اطراف این جغرافیا دارند تلاش می‌کنند برای این که به دولت جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند تا به نفع یک کشور ورود پیدا کند.

وی گفت: یک طرف مناقشه یک کشوری با ماهیت مسیحی ارمنی است و یک طرف مناقشه آذربایجان است که 90 درصد شیعی است و به لحاظ قومیتی هم سنخیت فراوانی با بخش‌های زیادی از کشور ما دارد.

ماجرای قره باغ از کجا شروع شد؟

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان این که بین این دو کشور چه اتفاقی افتاده و ماجرا از کجا شروع شده است، به نقش کشور ترکیه در این زمینه اشاره کرد و  گفت: الان ما با تکفیری‌هایی مواجهه هستیم که تیپ آنها مشخص است "تیپ سلطان مراد"  آنها را با حقوق معین 1500 دلار درماه را آورده اند اینجا و دارند از ظرفیت حماقت آمیز تکفیری‌ها استفاده می‌کنند و یک حرکت داعشی وار  را آغاز می‌کنند.

به وحدت استراتژیک هیچ کس توجهی نمی‌کند

 وی گفت: خیلی از ما غفلت کردیم از ریشه ماجرا و امروز هم می‌بینیم وقتی کشوری ورود می‌کند برای صلح چه روس‌ها باشند چه ما باشیم آذربایجان نمی پذیرد، مستقیما پای رژیم صهیونیستی در میان است و آذربایجان یک دولتی کاملا مرتبط با رژیم صهیونیستی است و حرکت‌های گریز از مرکز زیادی را داشته اما به وحدت استراتژیک هیچ کس توجهی نمی‌کند.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: اگر قرار بود درصد آدم‌هایی که آنجا هستند ملاک ما باشد که عربستان یک کشوری است که مرکز جهان اسلام است و ما باید قاعدتا یک ارتباط خوبی با این کشور می‌داشتیم اما می بینید که با آنها وارد مناقشه استراتژیک می شویم به دلیل این که آنها همه هم  و غم‌شان بر نابودی جهان اسلام، نابودی ام القری جهان اسلام، نابودی شیعه و اسلام سیاسی است. همین انگیزه از سوی دولت ترکیه کاملا محرز است و با ادعایی که دارند سال‌ها به عراق و به سوریه حمله کرده‌اند.

جنگ شناختی دشمن امروز اثر کرده و کسی متوجه عمق ماجرا نیست 

عبدالهی‌فر بیان کرد: اینها چیزهایی است که دیده نمی شود و علت آن این است که جنگ شناختی دشمن امروز اثر کرده و کسی متوجه عمق ماجرا نیست و صرفا به مسائل صوری آن چیزی که آنها می خواهند آن چیزی که در رسانه پخش می شود آن چیزی که در فضای اجتماعی شکل گرفته توجه می کنند.

وی در خصوص مواجهه بصیرت مندانه با مسائل اقتصادی به جنگ اقتصادی کشور با آمریکا و این که با آمدن دولت ترامپ این جنگ تشدید شد، خاطرنشان کرد:  البته اوباما هم همین مسیر را دنبال می‌کرد سالهاست که دولت‌مردان آمریکا به این نتیجه رسیده اند که راه فروپاشی جمهوری اسلامی ایران جداکردن مردم از نظام است، راه این را هم مشکلات اقتصادی می دانند و باید مردم ایران با افزایش قیمت دلار  ناراضی شوند و این بار اقتصادی و معیشتی به سر سفره مردم بیاید.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از سودجویان داخلی هم مسائل را به دلار گره می زنند و براثر جنگ شناختی همه مسائل دارد به این سمت می رود که مردم ناراضی بشوند.

وی با یادآوری اغتشاشات آبان ماه 98 بیان کرد: قطعا دولت ترامپ برای تغییر وزن خود در انتخابات امریکا به دنبال چنین مسائلی خواهد بود و اینکه مشکلات اقتصادی ما افزایش و مسیر ناملایمات و نوسانات ارزی افزایش پیدا کند. 

در جنگ شناختی؛ دشمن نباید دیده شود

وی خاطرنشان کرد: چیزی که مسلم است این است که در این جنگ شناختی اصلا دست دشمن نباید دیده شود،  قرار براین است که در این جنگ من و شما و بسیاری از مدیران و حتی مسئولان دچار یک خطای محاسباتی گردند و متوجه اصل ماجرا نشوند.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور، سپس با اشاره به باندهایی که دلار را با هر قیمتی عرضه شده بالاتر خریدار بوده اند اشاره کرد و گفت: این باندها قطعا ریشه های خارجی دارند و در مرزهای ما چنبره زنده اند در جنوب کشورمان در امارات هم در مرزهای شرقی کابل هم در ترکیه آنکارا که دلار را به هر قیمتی عرضه کنید می خرند این یک جنگ مستقیم و هدف ناراضی کردن مردم است و ما هم نباید متوجه شویم.

وی با اشاره به این که در این جنگ شناختی خیلی‌ها متوجه نیستند و بحثهای سیاسی با اقتصادی گره  می خورد، اظهار کرد: در جنگ شناختی  دشمن می خواهد بدون توجه به اصل ماجرا دچار درگیری و مناقشه و  مباحثه داخلی شویم و یک جنگ سیاسی هم این وسط خود را نشان دهد که می تواند ضربه سختی بزند.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور، عنوان کرد:  قرار است از طریق رسانه‌ها دولت خودمان را ضعیف و ناکارآمد نشان دهیم ، قرار است خودمان همدیگر را مقصر کنیم، متاسفانه یک عده ای سودجویی می کنند، یک عده ای هم با آدرس اشتباهی همدیگر را نشانه می‌گیرند  و نتیجه این جنگ شناختی می تواند تحلیل غلط ماجرا  باشد.

عبدالهی‌فر خاطرنشان کرد: عرضم این نیست که مشکلی نیست و همه چیز سرجای خودش است و مطلوب است؛ عرضم این است که اگر ما جنگ شناختی را نبینیم اگر جنگ رسانه را نبینیم اگر جنگ روانی دشمن را نبینیم، اگر نتوانیم درک کنیم که دشمن کجای ماجرا است، تحلیل درستی از واقع نخواهیم داشت.

وی در خصوص سوالی در رابطه با حفظ ارزش پول ملی، به مسئله وابستگی اقتصاد کشور به نفت و مسئله دیگر این که دولت‌ها هم برای حل مشکل همیشه ساده‌ترین کار را انتخاب کرده و آن افزایش دستمزدها، افزایش حقوق‌ها و یا پرداخت یارانه بوده است، گفت: افزایش نقدینگی در کشور ما خیلی زیاد بوده فی نفسه افزایش نقدینگی می تواند مثبت باشد مشروط به این که این پول به سمت تولید برود اما متاسفانه این پول به سمت تولید نرفته است و باعث کاهش ارزش پول ملی شده است.

در بحث اقتصاد اگر دشمن را نبینیم خسارت است

عبدالهی‌فر تاکید کرد: این که دست دشمن را نبینیم یک خسارت است و هیچ کس ملتی را بخاطر ندیدن دشمنش تحسین نکرده است و لذا مواجهه بصیرت‌مندانه با مسائل  مهم است.

بصیرت چهار رکن دارد

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور، گفت: بصیرت چهار رکن دارد: اول تشخیص. که باید تشخیص درست بدهیم و بفهمیم که دشمن کجای ماجرا است. این که  شیطان را نبینیم شیطان بزرگ را نبینیم شیاطین داخلی را  نبینیم، نفس شیطانی خودمان را نبینیم، ابلیس را نبینیم، همه اینها در این عوامل دخیلند یعنی ابلیس الان یک عده ای را وسوسه می کند برای نفع متکثر، نفس ما را وسوسه می کند برای طمعه، دشمنان دوست نمای ما دشمنان منطقه ای ما و کسانی که قسم خورده اند برای ضربه زدن به کشور در این جنگ هستند و در راس همه آنها هم شیطان بزرگ است که حضور دارد و دیدن این شیطان لازم است.

 وی افزود: دوم این که وقتی تشخیص دادیم باید بدانیم که امروز دشمن با چه تکنیکی هدف خود را دنبال می کند و لذا اگر تکنیک را نفهمیم باز هم فکر می کنیم که دشمن نیست لذا اصل بصیرت خدشه دار می شود.

عبدالهی‌فر افزود: و اگر دشمن را دیدی، تکنیک و تاکتیک آن را شناختی حالا باید ما هم تکنیک و تاکتیک داشته باشیم باید برنامه داشته باشیم برای مقابله با برنامه دشمن و اگر اینجا هم غفلت کنیم باز هم بصیرت خدشه دار می شود.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور، در ادامه با بیان این که دفاع از حق بسیار مهم است و پایه اصلی بصیرت یک اقدام است، گفت: برای دفاع از حق قضاوت غیرمنصفانه می‌تواند ما را از تحلیل صحیح دور کند، تحلیل مسائل باید منطبق با اصول باشد. مقام معظم رهبری هم این ایده ای که برخی می گویند دولت کار نمی کند را قبول ندارد.

انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان اصفهان

ارسال نظرات