دومین جلسه و کلاس «دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» برای مدیران و اعضای کانون‌ها، اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور، با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، چهار شنبه 7 آبان ماه 1399و به صورت وبیناری برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۸۸۹۸۸
|
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دومین جلسه و کلاس «دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری» برای مدیران و اعضای کانون‌ها، اندیشکده‌ها و گروه‌های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور، با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، چهار شنبه 7 آبان  ماه 1399 از ساعت 14 الی 17 به صورت وبیناری برگزار شد.

دومین جلسه دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور با موضوع «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»

دکتر وحید آرایی مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید دانشگاه­‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در ابتدای این جلسه به توصیف اهداف برگزاری دوره آموزشی تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری در سه سطح معرفتی، دانشی و مهارتی پرداخته و بیان کرد: سطح معرفتی یا بینشی به دنبال آن است که مرجعیت‌های حکمرانی اسلامی و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را مطرح کرده و چارچوب و بستری برای شناسایی، تبیین و تجویز مسائل ملی، استانی و محلی برای کارگروه­های مطالعات راهبردی، اندیشکده ها و گروه های علمی مسأله محور کانون های بسیج اساتید سراسر کشور فراهم آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: جلسه نخست این دوره با عنوان مهدویت شناسی و تحلیل جامعه متناسب با ظهور هفته گذشته برگزار شد و امروز در دومین جلسه به تبیین گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ظرفیت­‌ها و بایسته­‌های آن می‌پردازیم و در ادامه پس از اتمام سطح بینشی در دو جلسه دیگر، وارد مباحث تخصصی و روش شناختی سیاست پژوهی، سیاستگذاری و حکمرانی در سطوح دانشی و مهارتی خواهیم شد.

وی بیانیه گام دوم را یک سند راهبردی مبتنی بر گام های هفتگانه، شرح کلانی برای راهبردها و سیاست‌­های آینده نظام اسلامی و نیز تصویری مطلوب و چشم اندازی روشن از آینده انقلاب اسلامی دانست که با صورت بندی و مرزبندی صحیح و با ادبیات دقیق برای حکمرانی انقلاب اسلامی مطرح شده است.

 سپس حجت‌الاسلام علی ثقفی، رییس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش اندیشکده‌های بسیج اساتید در تحقق آن پرداخت.

وی در ادامه به چرایی نام گذاری گام دوم انقلاب اسلامی و دلایل طرح این موضوع در 40 سالگی انقلاب اشاره کرده و پنج مرحله مهم مطرح شده در این بیانیه از جمله تشکیل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را نام برد و گفت: روشی که با استفاده از آن‌ می‌توان به این اهداف رسید خودسازی انقلاب، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: انقلاب اسلامی و نظام اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی محقق شده اما دولت اسلامی به معنای حقیقی کلمه اتفاق نیفتاده است و باید در زمینه اجرایی شدن دولت اسلامی در گام دوم انقلاب تلاش فراوانی شود. در حال حاضر با اهداف انقلاب اسلامی فاصله داریم اما در این مسیر در حال حرکت هستیم و البته پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و در گام دوم انقلاب باید به اهداف انقلاب نزدیک شویم.

وی افزود: قهرمان میدان گام دوم انقلاب جوانان هستند و باید نقش‌آفرینی کنند‌. در بیانیه گام دوم انقلاب، مخاطب اصلی جوانان هستند و باید جوان‌ها در علم و پژوهش، اقتصاد و‌... تلاش مضاعفی کنند و در این میان نقش اساتید در توجه به راهکارهای عملی ورود جوانان در عرصه تحولی حائز اهمیت است، چرا که راهکار عملی نیازمند هدایت متمرکز و پیگیری مستمر فعالیت‌ها برای پیشبرد کاروان عظیم جامعه است. جوان در موضوع تحقق اهداف انقلاب باید مورد توجه باشد و دانشگاه باید در کمک به جوانی که پیشرو باشد، نقش‌آفرینی کند.

ثقفی سپس از جمله کارهایی که می‌تواند نسل جوان را در نقش و شان محور بودن حرکت عمومی جامعه یاری کرده و ظرفیت لازم را برای آنان ایجاد کند؛ 1- تشکیل کارگروه‌های فرهنگی.2- تشکیل گروه‌های فعالیت سیاسی. 3- تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها. 4- تشکیل گروه‌های نهضتی در مسائل بین‌الملل و جهان. 5- تشکیل گروه های علمی. 6- همکاری با مراکز علمی. 7-همکاری با شرکت های دانش بنیان. 8- کار اقتصادی. 9- کارهای خدماتی گروه های جهادی. 10- فعالیت های اطلاعاتی و کارهای اجتماعی عنوان کرد.

رییس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، گفت: هم‌اکنون و در مرحله تشکیل دولت اسلامی اولویت راهبردی ما باید تشکیل دولت باشد. در واقع دولت فقط قوه مجریه نیست‌ بلکه اسلامی‌سازی تمام دستگاه‌های کشور مدنظر است. باید در گام دوم انقلاب، حرکتی پیش‌رونده به سمت دولت‌سازی و جامعه‌سازی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تحقق دولت اسلامی به معنای اسلامی شدن بانکداری، نظام پولی، مدیریت فضای مجازی و... است. البته باید موانع بروکراسی فرسوده را از میان خود برداریم تا دولت اسلامی تحقق یابد. تا زمانی که مردم متحول نشوند، دولت اسلامی محقق نخواهد شد. جوانان باید در مردم تحول ایجاد کرده و بتوانند زمینه‌ تشکیل دولت اسلامی را فراهم‌ کنند. در این میان بسیج خیر امت است و امت دولت ساز برای تحقق مهمترین معروف که دولت اسلامی است، محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

 

 
 
ارسال نظرات