یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد:
یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا قرار نیست امتیاز ویژه‌ای به ایران بدهند، می‌گوید: واقعیت این است با اجرای برجام هیچ وقت تحریم‌ها لغو نشد.
کد خبر: ۹۲۸۹۰۳۳
|
۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیژن عبدی کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به برجام و یا مذاکرات مجدد می‌تواند مشکلات اقتصاد ایران را حل کند، اظهار کرد: این اتفاق هیچ تاثیری در اقتصاد کشور ما نداردو اینکه آمریکا این اقدام را هیچ وقت انجام نمی‌دهد؛ زیرا با بررسی مناظرات و دعواها دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، هر دو درصدد گرفتن امتیاز مجدد از ایران هستند و هیچ کدام از دادن امتیاز ویژه به ایران سخنی نگفتند.

وی با اشاره به تجربه مذاکرات و برجام، افزود: آزموده را آزمودن خطاست. دولت قبلی آمریکا (باراک اوباما) با کلی تبلیغات اعلام کرد به دنبال توافق و حل مشکلات است و بر سر میز مذاکرات رفتیم که سرانجام توافق برجام نهایی شد اما بعد از اجرای آن از سوی ایران، تحریم‌ها را برگرداندند.

 

اجرای نمایشی برای اثرات برجام

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: وقتی اوباما به جای لغو تحریم‌ها دوباره آنها را اجرایی کرد؛ ما خودمان را فریب دادیم و گفتیم اشکالی ندارد و برخی از روح و جسم برجام سخن گفتن، اما واقعیت این است که برای روحش فاتحه خواندیم و جسم آن را نگه داشتیم و یا بالعکس.

عبدی گفت: با اجرای برجام بیشتر تحریم‌ها علیه کشور ما هیچ‌وقت لغو نشد و فقط با آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده کشور، کمی فضاسازی کردند که یک نمایش بود و هیچ کدام از مشکلات کشور و اقتصاد مان حل نشد.

وی با بیان اینکه در اجرای برجام ایران تمام تعهدات خود را انجام داد، ولی آمریکا و اروپایی‌ها زیر تعهدات خود زدند، بیان کرد: آمریکا نه تنها با ایران (برجام) بلکه هیچ ارزشی برای قراردادهای بین المللی قائل نیست و از بسیاری از کنوانسیون‌های جهانی که در راستای منافع‌اش نبود، خارج شد.

 

مذاکره مجدد با آمریکا یعنی دامی دیگر و تشدید مشکلات/ تنها راه‌حل تکیه بر ظرفیت‌های خودمان است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بازگشت به برجام، اضافه کرد: آمریکا الان هم برای ما خط و نشان می‌کشند و قرار نیست به امتیاز خاصی به ایران بدهد. به نظرم اگر قرار شد ما در این دام بیافتیم جز تشدید اوضاع و وضعیت کنونی، اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد.

عبدی در مورد اینکه راه حل مشکلات چیست، گفت:  تنها راه تکیه بر توانمندی‌های داخلی و تلاش برای جایگزین کردن گلوگاه‌هایی است که توسط آمریکا تحریم شده. خودمان باید توانمندی‌هایمان را مانند  بخش‌های علم، فناوری و دانش بنیان‌ها را تقویت کنیم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران، گفت: همه‌ی اتنظارات و آمال و آرزوها، آمدن افراد جدید با فکر و راهکار نو بدون وابستگی به جریانات سیاسی است و اگر افراد جدید برنامه، هدف و حرف جدید نداشته باشند، نمی‌توان انتظاری زیادی برای تحول در اقتصاد ایران داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: افراد جدید باید راه جدیدی برای بهتر شدن معیشت مردم و اوضاع اقتصاد و داخلی داشته باشند و کسی موفق خواهد شد و می‌تواند رای مردم را جمع کند که برنامه بهتر و وقوی‌تری داشته باشد و قطعا می‌توان انتظار ایجاد وضعیت بهتری در آینده خواهیم داشت.

منبع: دانا
ارسال نظرات