توزیع ۵۰ هزار تن نهاده‌های دام و طیور در بوشهر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ هزار تن نهاده‌های دام و طیور به ارزش ۹۶ میلیارد تومان میان دامداری‌ها و مرغداری‌های این استان توزیع شده‌است.
کد خبر: ۹۲۹۲۲۵۷
|
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، افشین قطبی افزود: این نهاده‌ها شامل ۱۴هزار و ۸۰۰ تن کنجاله سویا، ۲۸هزار و ۸۰۰ تن ذرت برای واحدهای مرغداری گوشتی و چهار هزار و ۶۰۰ تن جو برای واحدهای دامداری و یک هزار و ۷۳۵ تن نیز برای تولید خوراک دام و طیور در اختیار کارخانه‌های تولیدی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: برخلاف سال‌های گذشته که نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور بصورت مستقیم توسط شرکت‌های توزیع کننده در اختیار دامداری‌ها و مرغداری‌ها قرار می‌گرفت امسال این کار برای شفاف سازی و نظارت بهتر از طریق سامانه بازارگاه (سامانه مبادلات نهاده‌های کشاورزی شامل ذرت، جو وکنجاله سویا) به صورت سیستمی انجام شد.
قطبی اضافه کرد: براساس بررسی انجام شده تاکنون حدود ٨۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز واحدهای مرغداری‌ این استان تامین شده‌است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۹۳ واحد مرغداری با ظرفیت پرورش ۶ میلیون قطعه جوجه در هر دوره و بیش از ٦٠ واحد دامداری و تشکل دام و طیور در سامانه بازارگاه در این استان ثبت نام شده‌اند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تولیدکنندگان صنعت طیور این استان نهاده مورد نیاز خود را براساس شمار میزانی که سامانه جوجه ریزی کشور و سامانه دامپزشکی برای آنها تائید می‌کند دریافت می‌کنند و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۲.۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت گرفته است.
قطبی اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده بین وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در قالب سامانه بازارگاه مبادلات میان واردکنندگان با خریداران بدون واسطه و با سهولت بیشتری امکان‌پذیر شده‌است.
وی افزود: شفافیت، حذف واسطه‌ها، دریافت نهاده براساس قیمت مصوب و سهولت در دسترسی از ویژگی‌های بارز سامانه بازارگاه است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاپایان تیرماه کنجاله مورد نیاز صنعت طیور در این استان به طور تقریبی ۱۰۰ درصد توزیع شد و بیشتر مشکل تولیدکنندگان در این بخش از مرداد ماه بوجود آمد که مقدار نهاده مورد نیاز به طور کامل تامین نشد.
وی یادآور شد: براساس بررسی‌های انجام شده در ۲ ماه گذشته به صورت میانگین ۹۰ درصد ذرت و ۷۵ درصد کنجاله سویا مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت طیور در استان بوشهر توزیع شده‌است.
قطبی گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از شرکت‌های تامین کننده نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور را شرکت‌های بخش خصوصی تشکیل می‌دهند این شرکت‌ها در برخی موارد در حمل نهاده تاخیر دارند و بخشی از نهاده با دیرتر تامین و در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: براین اساس ارسال نهاده ممکن است بیش از ۱۰ روز تاخیر داشته باشد در این صورت تولید کننده براساس برنامه ریزی که انجام داده نهاده خود را دریافت نمی‌کند و این باعث بروز مشکلاتی برای آنها شده‌است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از یکم آبان ماه جاری سامانه بازارگاه از حالت دستی خارج و هوشمند و به سایر سامانه‌ها از جمله گمرک، جامع انبارها، دامپزشکی و سماصط (صنعت طیور کشور) متصل شده‌است اما ممکن است در ثبت اطلاعات تولیدکنندگان مشکلاتی وجود داشته باشدکه امیدواریم به سرعت این مشکلات هرچه سریعتر برطرف شود.
وی درباره قاچاق دام گفت: در چند سال اخیر هیچ گزارشی از قاچاق دام و کشفیاتی در این زمینه از استان بوشهر دریافت نشده‌است.
قطبی اضافه کرد: هرچند استان بوشهر استانی مرزی است ولی با توجه به رصدو پایش بخش‌های مرتبط و دقت نیروهای مرزی در زمان حاضر هیچ قاچاقی در بخش دام این استان وجود ندارد.
انتهای پیام/
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار