شانزدهمین نشست تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، شب گذشته ۲۰ آبانماه در مسجد الغدیر اهواز برگزار شد.
در این جلسه ضمن بازخوانی بیانات و اندیشههای حضرت آیتالله خامنهای پیرامون مسئله نبوت، مبحث اول از فصل نبوت کتاب تدریس شد.
حجتالاسلام سید منصور موسوی، مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز در ابتدای درس، با اشاره به اهمیت این بحث، تاکید کرد: مؤلف محترم، برخلاف روال معمول سیر کلامی در این مباحث، اولویت و ترتیب جدیدی را ابداع نمودند، که حاصل زاویه نگاه جدید ایشان به مباحث فلسفه نبوت و دین، است.
وی در شرح این نگاه نو در منظر استاد آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای، بیان کرد: علم کلام متولی دفاع از حقانیت دین و پاسخ به شبهات وارده به آن بوده است و در طول تاریخ این علم، متکلمین با توجه به نوع مسائل و اقتضائات جامعه، به تولید نظریه میپرداختند، لکن کمتر کسی بوده که جریان نبوت و دین را به مثابه یک «پدیده اجتماعی» مورد مطالعه و موضوع مباحثه قراردهد و این استاد حکیم در صدر این نوآوری بوده و هستند، بهگونهای که بسیاری از این مباحثی که ایشان در آغاز دهه پنجاه مطرح نمودند، هنوز توسط اندیشمندان این حوزه بهدرستی واکاری و بسط داده نشده و متاسفانه حوزه علمیه این معارف اولویتدار را در لیست مباحث درسی خود، در جایگاه درخور شأنی قرار نداده است.
موسوی خاطر نشان کرد: خط اصلی مقابله با اسلام انقلابی، جریان انحرافی اسلام سکولار است و ریشه این انحراف، عدم فهم درست از فلسفه نبوت و جامعیت دین، است. بنابر این اسلام سکولار، مدعی است که دین برنامهای برای اداره جامعه و زندگی بشری ندارد و امروزه نیز بسیاری از روشنفکران اجتماعی و حتی برخی از مدعیان دینداری نیز هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی به این شبهه گرفتارند. تا جایی که متأسفانه امروز صدایی از حوزه علمیه قم که مهد انقلاب اسلامی است بلند میشود که بیان میکند پیامبران صرفا یک مرشد اخلاقی هستند و مکتب اجتماعی ندارند!
مدرس کتاب در ادامه تاکید کرد: مسأله اصلی پیامبران در برخورد با منکرین و مخالفین نه اثبات وجود خدا و نه حتی اثبات ربوبیت تکوینی پروردگار، نبوده است بلکه تلاش اصلی بر اثبات ربوبیت تشریعی و ضرورت پذیرش قوانین الهی در تدبیر امور جوامع انسانی است.
انتهای پیام