مانور «تاب‌آوری شبکه سراسری گاز در شرایط اضطراری» به دلایل مسایل پدافندی و احتمال فرضی توقف اضطراری تولید در پارس جنوبی، امروز ۲۷ آبان ماه در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۹۳۶۹۹
|
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومي شركت ملي گاز ايران، غلامرضا بهمن‌نیا، رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در این نشست که با حضور حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اعضای کمیته بحران و شرایط اضطراری این شرکت و اعضای پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، با اعلام این خبر، اظهار داشت: در این مانور، به صورت فرضی، عملاً میزان تولید سایت یک پارس جنوبی از دست رفت و این مانور در واقع، آمادگی مجموعه مدیریت تولید، انتقال و توزیع شرکت ملی گاز ایران در این شرایط اضطراری را مورد ارزیابی قرار داد.

وی ادامه داد: این مانور با هدف آمادگی شرکت ملی گاز ایران در بخش مدیریت دیسپچینگ گاز برای پایداری شبکه در شرایطی که میزان قابل توجهی از گاز تولیدی کشور در فصول سرد سال به دلایل پدافندی قطع شود، همچنین شناسایی نقاط ضعف یا نقاط قابل بهبود، ارزیابی و ارتقای سطح آمادگی شرکت و برنامه‌ریزی‌های لازم برای شرایط سخت‌تر و چالش‌های بیشتر، انجام شد.

بهمن‌نیا افزود: با برگزاری این مانور، عملاً با فرض قطع گاز سایت یک پارس جنوبی، وضعیت پایداری شبکه را با توجه به اقدامات ابتکاری و عملیاتی فوری، مورد بررسی قرار داده و خوشبختانه در این مانور که با حضور کمیته‌های مختلف پارس جنوبی در سطح یک، منطقه ویژه اقتصادی در سطح دو و شرکت ملی گاز ایران در سطح سه، ادامه پیدا کرد، از آمادگی بسیار کامل و قابل توجه شرکت ملی گاز ایران در عبور از بحران شرایط اضطراری پیش‌آمده، اطمینان کسب کردیم.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: همجنین با برگزاری این مانور، از چابکی شرکت ملی گاز ایران در برخورد با این موضوع و تغییر آرایش تولید و مصرف و کنترل مصارف و تولید، به گونه‌ای که در انجام فعالیت‌های حیاتی و حساس کشور، هیچ‌گونه وقفه‌ای ایجاد نشود نیز، اطمینان کسب کردیم.

وی در ادامه، در توضیح بیشتر چگونگی این مانور، گفت: در واقع، طی این مانور، پس از اعلام وضعیت فرضی شرایط اضطراری در پارس جنوبی، کلیه اقدامات کلیدی که به مدیریت پایداری شبکه گاز مربوط می‌شد، مورد پایش قرار گرفت و بر اساس اطلاعات شبیه‌سازی شده شرایط اضطراری، از اطمینان لازم در کنترل و رسیدن به شرایط ایده‌آل پایدار، علی‌رغم قطع گاز بخشی از پارس جنوبی، اطمینان حاصل شد.

به گفته بهمن‌نیا، اقدامات انجام‌شده در این زمینه و انجام این مانور، نشان داد که در مسایل پدافندی، شرکت ملی گاز ایران از قابلیت و توانایی لازم برای مقابله با اثرات احتمالی تغییرات جدی در شبکه، برخوردار است و می‌تواند با شرایط پیش‌آمده، وضعیت پایداری گاز را در شبکه حفظ کند.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران افزود: البته با رسیدن به ماه‌های سردتر سال، انتظار می‌رود در کنار فعالیت‌های جامع تمرین و برخورد با شرایط اضطراری، بحث مربوط به کنترل مصرف برای مصرف‌کنندگان عمده ما در بخش خانگی، تجاری و صنعتی با الزام رسیدن به یک مصرف بهینه نیز مورد توجه قرار گیرد.   

وی در پایان، تصریح کرد: آمادگی برای بازیابی پایداری شبکه در این مانور و رسیدن به این چابکی در کار، ازجمله اهدافی بود که در این مانور محقق گردید.

 

ارسال نظرات