یادداشت*

منفعت طلبان حکومت می کنند!

در روزهای سخت کرونایی که اقتصاد و معیشت مردم بیش از پیش با مشکل روبروست، منفعت طلبان حکومت می کنند
کد خبر: ۹۲۹۵۵۴۳
|
۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
منفعت طلبان حکومت می کنند!به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در روز‌های سخت کرونایی که اقتصاد و معیشت مردم بیش از پیش با مشکل روبرو شده، عده‌ای منفعت طلبی را پیشه کرده و در واقع تیشه به ریشه همین قوت اندک مردم می‌زنند. آنانی که مقابل ارزان شدن اقلام و خودرو و ... می‌ایستند تا مبادا منفعتشان کاهش یابد، اما به این موضوع فکر نمی‌کنند که با گرانی خودرو و دلار و ... به اندازه کافی سود کرده اند و زیاده طلبی شان به قیمت فقیرتر شدن مردم تمام می‌شود.
این دست افراد هیچ چیز را نمی‌بینند و فقط سود خودشان را در ذهن دارند. این دست کاسبان که در همین شهرستان شاهرود هم نمونه شان کم نیستند زمانی روغن را احتکار می‌کنند برای اینکه بتوانند قیمت آن را پاک کرده و گران‌تر بفروشند، زمان دیگری به دنبال شوینده هستند، زمان دیگری به دنبال سویا برای فروش به مرغداری ها، روزی دنبال احتکار شکر و این دور باطل منفعت طلبی همانطور می‌چرخد و عرصه را برای اقتصاد مردم عام در کف جامعه تنگ‌تر می‌سازد.
به نظر می‌رسد خیلی از مشکلات ما به خارج ربطی ندارد و دلار تنها بهانه‌ای برای این موضوع است، زیرا وقتی خودرو گران می‌شد می‌گفتند به دلیل گرانی دلار است، اما حال که دلار ارزان‌تر شده چرا قیمت خودرو اهش نمی‌یابد؟ آیا دست کسانی در کار است که نمی‌گذارند خودرو و امثال آن ارزان شوند؟
محمد عمودی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازار ضمن بیان اینکه در این روز‌ها تلاطم‌های بازار خودرو اعم از داخلی و خارجی به نظر نمی‌رسد ربطی به بازار دلار داشته باشد زیر درهرصورت چه دلار گران شود و چه ارزان این قیمت‌ها است که بالا می‌روند، تأکید کرد: اگر قرار بود قیمت خودرو تابعی از دلار باشد با گران شدنش باید خودرو گران شود و با ارزان شدنش خودرو ارزان؛ درحالی‌که چنین نیست.
او بابیان اینکه وقتی دلار گران می‌شود قیمت خودرو تصاعدی بالا می‌رود حالا که قیمت دلار کاهش‌یافته چرا این قیمت‌ها تصاعدی کاهش نمی‌یابند؟ بیان کرد: باید موضوع را از جای دیگری بررسی کرد ماجرا این است که خیلی‌ها نفع در این گرانی دارند و نمی‌خواهند که خودرو گران شود.
مشکل، اما اینجا است که ما مردم به گرانی عادت کرده ایم کافی است پدیده‌ای در کشورمان چند ماهی دوام بیاورد تا یکباره پذیرش عمومی را به خود ببیند و کم کم فراموش شود. مثلا گرانی بنزین که التهابی را در جامعه پدید آورد تنها دو ماه زمان لازم داشت تا به عادتی همگانی بدل شود.
گرانی هم همین است اگر مردم روزی به بازار بروند ببینند مثلا گوشت کیلویی ۷۰ هزار تومان شده تعجب می‌کنند و یا در کیفیت آن گوشت شک می‌کنند این موضوع، اما زمینه را برای سود سوء استفاده گریان مهیا می‌سازد.
در این بین، اما نهاد‌های نظارتی بدون کمک مردم نمی‌توانند شرایط جامعه را اصلاح کنند، زیرا نهادی مانند صنعت معدن اصلا این تعداد بازرسی ندارد که بتوانند کل شهرستان شاهرود را پوشش دهد در نتیجه مردم باید دست به کار شده و به نهاد‌های نظارتی کمک کنند این کمک‌ها می‌تواند به دو صورت باشد نخست تحریم افراد دلال که سوء استفاده را به حد اعلای خود رسانده اند و در این شرایط اقتصادی مردم، به دنبال سود بیشتر هستند و دوم گزارش موارد تخلفات با شماره ۱۲۴ سازمان صمت که می‌تواند موثر واقع شود.
این روز‌ها به جای اینکه بیش از هر زمان همدلی در جامعه باشد عده‌ای با احتکار دست به کار‌هایی می‌زنند که در انسانی بودن آن شک می‌توان کرد.
متاسفانه این روز‌ها چیز‌هایی شنیده می‌شود که حتی باورش برای انسان دشوار به نظر می‌رسد که برای مثال می‌توان به ریختن جوجه‌ها در چاه برای دریافت سهمیه خوراک آن و فروشش در بازار آزاد اشاره کرد.
مرغداران اعتقاد دارند با فروش سهمیه غذای ۵ هزار جوجه یک روزه در بازار آزاد به مراتب بیشتر سود می‌کنند تا این جوجه‌ها بزرگ شده و به مرغ تبدیل شوند و سپس به بازار روانه گردند.
موضوع سوء استفاده‌ها تا جایی پیش رفته که برخی از مرغداران پنج هزار قطعه جوجه درخواست می‌کنند که بتوانند غذایش را به همان نسبت تحویل بگیرند سپس جوجه‌ها را در چاه می‌ریزند و خوراک شان را تا ۷۰ میلیون تومان به مرغداری دیگر می‌فروشند آن مرغدار هم مجبور است برای جلوگیر یاز ورشکستگی آن را بخرد.
معامله در اوج اجبار موضوعی است که این روز‌ها بسیار در شاهرود دیده می‌شود. یک طرف معامله فردی است که اجبار دارد، زیرا تنگدستی گریبانش را گرفته و سوی دیگر فردی است که دارد سکه روی سکه هایش می‌گذارد. در این شرایط، اما حس مسئولیت مدنی قربانی منفعت طلبی می‌شود.

*سعید ایمانی_روزنامه نگار
ارسال نظرات
پر بیننده ها