رضا منتشلو با اشاره به تاثیرات مخرب ویروس کرونا از روزهای  اول همه گیری این ویروس براقتصاد و معیشت مردم دنیا و به خصوص مردم کشورمان گفت:بیماری کرونا داغ بزرگی بر پیکر اشتغال و اقتصاد کشور گذاشته است.
کد خبر: ۹۳۰۰۳۵۵
|
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
با اشاره به تاثیرات مخرب ویروس کرونا از روز‌های  اول همه گیری این ویروس براقتصاد و معیشت مردم دنیا و به خصوص مردم کشورمان گفت:بیماری کرونا داغ بزرگی بر پیکر اشتغال و اقتصاد کشور گذاشته است.

وی درادامه گفت: از چند سال گذشته با افزایش تحریم‌ها و رکود اقتصادی و تورم در کشور، کالا‌ها نوسان قیمت بالایی را تجربه کردند، اکنون نیز این وضعیت همچنان ادامه دارد و هزینه‌های زندگی خانوار‌های ایرانی هر ساله بیشتر از سال گذشته می‌شودکه در کنار این مسائل، اما بیماری کرونا داغ بزرگی بر پیکر اشتغال و اقتصاد کشور گذاشت و با درگیر کردن یک جهان، چرخ‌های تولید کشور را هم دچار مشکل کرد و برخی از کاسبان و اصناف برای مدتی محدود خانه نشین شدند.

منتشلو اضافه کرد:وقتی درآمدکم می‌شود و هزینه‌ها بالا می‌رود و توان خرید کاهش می‌یابد مردم مجبور می‌شوند تا برای جبران این کاهش، از خرید برخی اقلام صرف نظر کنند و در نتیجه سفره سرانه کوچکتر شود.

این کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به نقش دلال‌ها در افزایش قیمت کالاها، گفت: مثلا در بازار خودرو شاهد هستیم که قیمت کارخانه یک ماشین با قیمت فروش به مردم در خارج از کارخانه حداقل ۸۰ درصد فرق دارد به طوری که وقتی قیمت پراید در کارخانه ۶۰ میلیون تومان باشد در خارج از کارخانه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است که دلال‌ها یا واسطه‌ها باعث این افزایش قیمت می‌شوند.

منتشلو افزود: حضور و نقش واسطه‌ها و دلال‌ها علاوه بر بازار خودرو، در بازار مسکن، صنعت موادغذایی، محصولات کشاورزی، صادرات و … هم کاملا مشهود است و نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها دارند که در این راستا دولت باید با حذف واسطه‌ها بر این بازار‌ها نظارت کند و اقلام را با قیمت کارخانه به مردم بدهد البته درست است که به دلیل میزان بالای تقاضا و عرضه پایین این اختلاف قیمتی ایجاد شده، اما اگر واسطه‌ها نباشند قیمت‌ها تا این حد افزایش نمی‌یابد.

وی خاطرنشان کرد:همه انتظار دارند که پس از اتمام سایه کرونا به سرعت از رکود خارج شویم و با یک شیب تند به سمت شکوفایی و بهبود اقتصادی پیش برویم،   اما این امر مدتی به طول می‌انجامد و اکنون فقط امیدواریم که بیماری کرونا هرچه زودتر تمام شود و با رونق اشتغال‌ها و حمایت دولت از تولید به دوره قبل از کرونا بازگردیم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات