خبرهای داغ:
رئیس سازمان حقوقدانان فارس، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و مشاوره حقوقی را از اهداف اصلی سازمان بسیج حقوقدانان دانست.
کد خبر: ۹۳۰۰۶۲۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

محمد فاضل علیزاده رییس سازمان بسیج حقوقدانان استان فارس در گفتگو با خبرنگار بسيج در شيراز، 12 آذرماه، روز تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، به عنوان روز بسيج حقوقدانان را گراميداشت و گفت: مبارزه و پيشگيري از فساد، افزايش کارآمدي نظام، پيشگيري از وقوع جرم و کاهش آسيب هاي اجتماعي، افزايش رضايتمندي مردم، و تقويت و تبيين حقوق ملت ايران در عرصه بين المللي، از جمله اهداف اصلي سازمان بسيج حقوقدانان است که بر اين اساس، برنامه ها و ماموريت هايي تعريف شده است.

به گفته وي، تربيت حقوقدان مومن انقلابي و پاي کار، شبکه سازي نخبگان حقوقي، قضايي و تقنيني استان؛ احصاء مسايل حقوقي، قضايي و تقنيني در استان به منظور آسيب شناسي و ارائه راهکار؛ مطالبه گري، احياي حقوق عامه، مبارزه با فساد و ترويج فرهنگ امربه معروف و نهي از منکر؛ کمک به تحول سيستم قضايي-حقوقي کشور؛ کمک به پيشگيري از وقوع جرم و کاهش آسيب هاي اجتماعي؛ حمايت از سازمانهاي مردم نهاد به منظور ترويج و تبيين حقوق اسلامي؛ صيانت از ارزش ها و مباني نظري اسلام و جلوگيري از ورود انديشه هاي انحرافي؛ ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، خدمت جهادي، و کمک اسلامي تر شدن نهادهاي حقوقي و قضايي کشور؛ از برنامه هاي مدنظر سازمان بسيج حقوقدانان در سطح کشور است.

عليزاده در تشريح فعاليت هاي اين سازمان گفت: طرح "هر مسجد يک حقوقدان"، از برنامه هايي است که از سال 94 در مساجد محلات در شیراز کلید خورده که پس از آن طی مصوبه رسمی معاونت فرهنگی قوه قضاییه مورخ آبان ماه ۱۳۹۸ به صورت مشترک فی مابین مجموعه قضایی استان و بسیج حقوقدانان فعالیت های خود را به صورت گسترده با حمایت این دو مرجع و سازمانهای موضوع دستورالعمل صادره، آغاز کرد.

رئيس سازمان بسيج حقوقدانان فارس ادامه داد: طرح هر مسجد یک حقوقدان با محوریت دادگستری استان و امور اجرایی بسیج حقوقدانان توانست فقط در شیراز بیش از ۱۲۶ مرکز مشاوره را در مساجد و حسینیه ها دایر نماید که علاوه بر حضور ۱۱۴ مشاور فعال، ٢٠٠  وکیل پایه یک از مرکز مشاوران وکلای قوه قضاییه فارس به این طرح ملحق شدند.

آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و مشاوره حقوقی، اولویت اصلی سازمان بسیج حقوقدانان است

وي با بيان اينکه در شهرستانها، گروه‌های آموزشی را دایر کردیم، افزود: با توجه به انتشار ویروس منحوس کرونا، آن حرکت انفجاری و قدرتمند در جهت تثبیت و تشکیل دائمی مراکز مشاوره حقوقی رایگان متوقف گردید و پس از آن به دلیل اینکه بتواند به صورت فعال فعالیت‌های خود ادامه دهد، در فضای مجازی تشکیلات و گروه‌هایی را پیش‌بینی کردیم تا  پاسخگوی مراجعات مردمی باشد.

عليزاده تصريح کرد: با تشکیل گروه‌هایی همچون حقوقدانان فعال فارس، دفاتر آنلاین مشاوره، و در پیام رسان سروش، کانال و گروههای وابسته به دبیرخانه طرح "هر مسجد یک حقوقدان" فعالیت های خود را با حضور وکلا و کارشناسان آغاز نمود که با توجه به فراگیری بیماری موصوف، استقبال بی نظیری صورت گرفت؛ به گونه ای که هر فردی که لینک و دسترسی های لازم در فضای مجازی را به گروه ها و مشاوران آنلاین داشت، در هر لحظه که سوالی برای وی پیش می آمد، سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت می کرد.

رئيس سازمان بسيج حقوقدانان فارس تأکيد کرد: مشاوره های مذکور صرفاً برای معاضدت و ارشاد مراجعه کنندگان به محاکم نبود؛ بلکه علیرغم حضور مراجعات مردمی نسبت به دستگاه‌های قضایی، مراجعات در فضای مجازی در خصوص کسب و کار و امور مربوط به روابط قراردادی و مالی فی‌ما‌بین افراد، مراجعات متعددی داشتیم؛ به گونه ای که  فرد یا افراد برای بررسی قراردادهای که مابین یکدیگر منعقد می نمایند، از مشاوران ما مشورت های لازم را اخذ نموده اند.

وي ادامه داد: پس از مدتی با توجه به حجم و گستردگی کار مراجعات به حدی زیاد شد که در فکر تشکیل سایت مرجع برای ایجاد رویه های واحد در حوزه مشاوره بودیم که به زودی زمینه‌های لازم با همکاری مجموعه قضایی استان مهیا خواهد شد.

 عليزاده يادآور شد: در شش ماهه نخست سال جاري، ارائه خدمات آنلاین و مراجعات پی در پی، به بیش از از ۸۴ هزار مورد رسیده است که در اینجا نیازمند همکاری کلیه سازمان ها و ادارات در زمینه آموزش همگانی می باشیم؛ چراکه به تنهایی قادر به افزایش کیفیت فعالیت‌های طرح مذکور نیستیم.

به گفته رئيس سازمان بسيج حقوقدانان فارس، شورای راهبردی طرح "هر مسجد یک حقوقدان"، در دادگستری کل استان با مشارکت سازمان های مندرج در دستورالعمل تشکیل گردیده و با تشکیل جلسات فصلی و ماهانه سیاست های کلی و هدف گذاری ها در این شورا انجام خواهد شد.

رئيس سازمان بسيج حقوقدانان فارس همچنين از انعقاد تفاهم نامه هايي در حمايت و مشاوره حقوقي نسبت به ايثارگران، رزمندگان و جانبازان ميان سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران و سازمان بسيج حقوقدانان خبر داد و گفت: تاکنون 96 خانواده شهدا تحت پوشش حمايت و مشاوره حقوقي قرار گرفته اند.

دادگاه کيفري استان در فلکه گل سرخ و دادگاه تجديدنظر استان، دو دفتر مشاوره تمام وقت سازمان بسيج حقوقدانان فارس است که عليزاده از آن نام برد و گفت: در سال جاري با توجه به ممنوعيت برگزاري جلسات، 12 وبينار حقوقي را با موضوعات مختلف، و افتتاح سه دفتر بسيج حقوقدانان در مرکز مشاوران و وکلاي قوه قضائيه فارس، کانون سردفتران و در سازمان زندها داشته ايم.

بيانيه هاي مناسبتي؛ امضاي تفاهم نامه با 12قشر از اقشار بسيج  6مورد هم با رده هاي بيروني؛ و تفاهم نامه در عرضه کمک مومنانه از ديگر فعاليت هاي سازمان بسيج حقوقدانان است که رئيس سازمان بسيج حقوقدانان فارس از آن نام برد.

عليزاده با يادآوري اينکه اين سازمان در مرحله اول کمک مومنانه بالغ بر 275 ميليون تومان، در مرحله دوم  حدود 85ميليون و 500 هزار تومان به صورت بسته هاي معيشتي بوده است، تأکيد کرد: در مرحله سوم از اين رزمايش بزرگ، به صورت ويژه در آزادسازي زندانيان جرايم غيرعمد ورود کرديم و تا کنون در بحث مشاوره زندانيان و عموم مردم مبلغي حدود 185ميليون تومان هزينه شده است و يک ميليارد جمع آوري شده که تا کنون 14نفر از زندانيان با کمک نيروهاي جهادي بسيجي فارس آزاد شده اند که اين کار تا پايان سال ادامه خواهد داشت و با کمک خيرين و بسيجيان فارس، اميدواريم تا پايان سال بالغ بر 500 نفر از زندانيان جرايم غيرعمد آزاد شوند.

آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و مشاوره حقوقی، اولویت اصلی سازمان بسیج حقوقدانان است

وي تأکيد کرد: اين کار با همکاري ستاد ديه، سازمان زندان ها، و مجمع خيرين حمايت از زندانيان فارس با همکاري بسيج و سازمان بسيج حقوقدانان سپاه فجر در حال انجام است.

رئيس سازمان بسيج حقوقدانان فارس ادامه داد: در بحث آگاه سازي و آموزش هاي حقوقي، روزانه پيام ها و دانستني هاي حقوقي در فضاي مجازي داشته ايم که تا کنون 248 پيام تهيه و منتشر شده است.

عليزاده گفت: در بحث کمک به کاهش طلاق و اعتياد هم جلسات متعددي با معاونت پيشگيري از وقوع جرم دادگستري فارس و شوراي عالي بسيج حقوقدانان داشته و در اين حوزه تلاش داريم.

وي همچنين از طرح "خشت به خشت" يا "سهم به سهم" ياد کرد و گفت: در اين طرح، هر شهرونداستان فارس با اهداي 50 هزار تومان کمک نقدي، به آزادسازي 500 زنداني جرايم غيرعمد به عنوان صدقه چهارماهه پاياني سال کمک مي کند.

انتهاي پيام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها