خبرهای داغ:
فرمانده پایگاه هوانیروز شهید امینی آبیک استان قزوین

صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

سرهنگ بخشیان: صدای بالگردهای هوانیروز در زمان‌هایی که ادوات زرهی دشمن، آتش سنگین خود را بر نیروهای سطحی می‌ریختند، موجب دلگرمی و ایجاد روحیه و انگیزه در رزمندگان اسلام می‌شد.
کد خبر: ۹۳۰۰۷۳۸
|
۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران که مخفف «هواپیمایی نیروی زمینی» است در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی پایه‌گذاری شد و در آن زمان سازمانی مستقل بود، اما در حال حاضر این یگان نظامی جزئی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

 

پس از اینکه این یگان با موفقیت‌های چشم‌گیری همراه بود، فرمانده معظم کل قوا در تاریخ سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ شمسی دستور دادند تا هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تشکیل شود.

 

اهداف اولیه‌ای برای تشکیل هوانیروز در نظر گرفته شده بود که بر اساس این اهداف باید هرچه سریع‌تر یگان هوانیروز در هواپیمایی نیروی زمینی ارتش گسترش پیدا می‌کرد و بررسی‌هایی هم در این رابطه انجام شد که نتیجه این بررسی‌ها آن بود که هوانیروز نیروی زمینی باید بتواند «در منطقه هر سپاه دو گردان پیاده را جابه‌جا کند»، «عملیات یگان‌های زمینی را پشتیبانی کند» و نیز «فراهم‌آوری تدارکات و تخلیه مجروحان را از راه هوا انجام دهد».

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سرهنگ خلبان ستاد مهرداد بخشیان، فرمانده پایگاه هوانیروز شهید امینی آبیک به مناسبت روز هوانیروز در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: ۱۵ آذر ماه مصادف با سالروز شهادت خلبان شهید احمد کشوری «روز هوانیروز» نامگذاری شده است. این شهید معزز فقط سه ماه در جنگ تحمیلی حضور داشت اما رشادت‌های زیادی در مقابله با منافقین در کردستان ثبت کرد.

 

سرهنگ بخشیان عنوان کرد: آغاز مأموریت هوانیروز، بیست ماه پیش از جنگ در مقابله با درگیری های کردستان بود که رشادت‌ها و صحنه های خاصی را از خود به ثبت رساند.

 

وی افزود: در سال ۵۹ با آغاز جنگ تحمیلی، تیم های هوانیروز در غرب و شرق کشور ضربه های بزرگی به دشمن وارد کردند که شهید شیرودی از نمونه های بارز خلبانانی بود که عملیات های موفقی داشت و در همان زمان با رشادت و پروازهای تخصصی از سوی خلبانان هوانیروز، چند لشکر عراق زمین گیر شدند و اگر رشادت این شهید بزرگ نبود قطعا کرمانشاه به دست دشمن می افتاد.

 صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

هوانیروز در عملیات مرصاد

 

به گزارش بسیج؛ هنگامی که جنگ به هشتمین سال خود رسید، اگرچه جمهوری اسلامی ایران موفق شد در بسیاری از نقاط، متجاوز را به پشت مرزهای بین‌المللی عقب براند، اما طرفین درگیر بدون هیچ موفقیت تعیین‌کننده‌ای به این درگیری‌ها ادامه دادند.

 

کمک های بلوک شرق و غرب به رژیم بعث عراق و کاهش توان رزمی نیروهای خودی بعد از عملیات کربلای 5 این نوید را به عراق می‌داد که با استفاده از منافقین که در اواخر جنگ به عنوان سربازان صدام وارد جنگ با ایران شده بودند، می‌تواند سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر دهد؛ لذا عناصر خودفروخته منافق با پشتیبانی عراق و خصوصا نیروی هوایی آن کشور از محورهای سرپل ذهاب و گیلانغرب به سمت اسلام‌آباد و نهایتا تا حسن‌آباد و تنگه چهارزبر کرمانشاه پیش آمدند.

 

در این شرایط دوباره وضعیت روزهای اول جنگ در منطقه غرب و جنوب تداعی می‌شد و نیروهای زمینی هنوز در منطقه حاضر نبودند تا بتوانند در اسرع وقت در مقابل منافقین بایستند و جلوی پیشروی آنان را مسدود سازند؛ لذا در این وضعیت یک بار دیگر نیاز به حضور هوانیروز به شدت احساس شد؛ در این شرایط سرنوشت‌ساز بود که خلبانان کبرا با هدف قرار دادن ادوات زرهی منافقین بین جاده اسلام‌آباد تا گردنه چهارزبر و خلبانان بالگردهای شینوک و 214 با هلی‌برن به اطراف گردنه چهارزبر و با هدایت مستقیم شهید صیاد شیرازی از پیشروی آن‌ها به سمت کرمانشاه جلوگیری کرده و تعداد بسیاری از آن‌ها را به هلاکت رسانده و یا اسیر کردند؛ بدین ترتیب رشادت و دلاورمردی‌های خلبانان و کارکنان هوانیروز در روزهای آغازین جنگ و تداوم آن تا عملیات مرصاد برگ زرین دیگری از عملکرد قهرمانانه ارتش را در تاریخ انقلاب رقم زد.

 صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

هوانیروز در عملیات ثامن‌الائمه(ع)

 

هوانیروز در عملیات ثامن‌الائمه(ع) با 18 فروند بالگرد کبرا در سه منطقه در نقش پشتیبانی آتش عمل کرد. بالگردها ابتدا در کنار رودخانه جراحی و سپس در نخلستان‌های شادگان مستقر و به صورت سه تیم آتش به منطقه عملیات اعزام شدند و ادوات زرهی دشمن از جمله تانک و نفربر و انواع خودروهای مستقر در منطقه را مورد اصابت موشک‌های تاو و راکت قرار دادند. همچنین دکل دیدبانی دشمن در این عملیات توسط موشک ماوریک بالگردهای کبرا منهدم شد.

 

در ابتدای این عملیات خلبانان چهار فروند بالگرد 205 و 206 عملیات شناسایی اهداف و مواضع دشمن را به خوبی انجام دادند و برای آشنا شدن به منطقه رزم، محورهای تک و پدهای تخلیه مجروح و مسیرهای پروازی شناسا

 

یی به عمل آوردند. همچنین جهت انهدام دکل دیده‌بانی و استفاده از موشک ماوریک، موقعیت دقیق دکل دیده‌بانی مورد شناسایی قرار گرفت و ایران موفق به کسب دستاوردهای زیادی در این عملیات شد.

 صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

هوانیروز در عملیات فتح المبین

 

تیم‌های آتش هوانیروز در عملیات فتح المبین در یکم فروردین سال 61 همزمان با روشنایی صبح به مواضع نیروهای عراقی حمله کردند و بالگردهای کبرا با شلیک موشک ماوریک، موشک تاو و راکت هایدرا ضربات مهلکی به پیکره نیروهای عراقی وارد کردند و چندین دستگاه تانک و نفربر و انواع خودروها و نقاط تجمع دشمن را منهدم کردند. دردشت عباس که یکی از واحدهای خودی در محاصره دشمن قرار داشتند سه تیم آتش هوانیروز بلافاصله حدود نیم ساعت از عملیات با پشتیبانی سریعی که انجام دادند توانستند چنان ضربه ای را به نیروهای بعثی وارد کنند که نه‌تنها محاصره شکسته شد، بلکه نیروهای عراقی نیز مجبور به عقب نشینی شدند.

 

خلبانان هوانیروز با 98 فروند از انواع بالگردها قرارگاههای مهم کربلا و نجف را پشتیبانی کردند و به دلیل انجام عملیات در شب و کمبود امکاناتی از قبیل برج مراقبت جهت هدایت و انجام پروازهای تاکتیکی و جنگی اهمیت خاصی پیدا کرد و از طرف دیگر پاتک‌های دشمن ایجاب می‌نمود که بالگردهای کبرا به صورت مستمر عملیات را پشتیبانی نمایند. در یکی از پاتک‌های دشمن سه فروند بالگرد کبرا در جزیره جنوبی به سمت پل شحیطاط با چند بار رفت و برگشت 6 دستگاه تانک عراقی را منهدم کردند.

 

هوانیروز در طول هفت روز از عملیات فتح‌المبین در حوزه تخلیه مجروحان با انجام چهار هزار و 77 ساعت پرواز در قالب سه هزار و 500 سورتی توانست 2 هزار و 700 نفر از مجروحان جنگی را به بیمارستان‌های دزفول، اهواز و اندیمشک برساند و همچنین 110 تن بار را که شامل مهمات و تدارکات مورد نیاز بود را جابه‌جا کند.

 صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

هوانیروز در عملیات بیت‌المقدس

 

در صبح روز 10 اردیبهشت سال 61 هوانیروز نقش شناسایی در این عملیات را که از قبل نیز پیش بینی شده بود، آغاز کرد و جهت سایر نقش‌های هوانیروز همانند مسیرهای پروازی، تخلیه مجروحین، چگونگی اجرای آتش‌ها و آخرین وضعیت نیروهای دشمن در منطقه غرب اهواز و غرب دارخوین شناسایی ها انجام شد و نظرات و اطلاعات لازم جهت قرارگاه‌های عملیاتی فتح و نصر جمع آوری شد و با پرواز هر بالگرد در منطقه، نیروهای خودی روحیه مضاعفی گرفتند.

 

هوانیروز در این عملیات با استفاده از 32 فروند بالگرد 214 و تعداد 16 فروند بالگرد شینوک و با انجام بیش از پنج هزار ساعت پرواز تعداد سه هزار و 561 نفر از نیروهای رزمنده را جابه‌جا و یکی از اصلی‌ترین ارکان پیروزی در این عملیات را فراهم کرد.

 

در این عملیات، با شجاعت و دلاورمردی خلبانان بالگرد کبرا تک تک ادوات و تانک ها و خودروهای دشمن شکار و با شلیک موشک ماوریک تعداد زیادی تانک و نفربر زرهی، خودرو، برج دیده‌بانی و سنگرهای انفرادی و اجتماعی دشمن مورد اصابت قرار گرفت. 

 

هوانیروز در حوزه تخلیه مجروح در عملیات بیت المقدس با بهره گیری از 48 فروند بالگرد 214 و شینوک توانست تعداد هفت هزار و 820 مجروح را به بیمارستان‌های مورد نظر تخلیه کند.

 صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

هوانیروز در عملیات آفندی «بازی‌دراز»

 

از همان روزهای اول حمله دشمن تعدادی از بالگردهای شکاری کبرا جهت پشتیبانی آتش در پادگان ابوذر در منطقه سر پل ذهاب مستقر شدند. در عملیات بازیدراز برای خنثی کردن تلاش عناصر زرهی و مکانیزه دشمن، فرماندهی تیپ 3 زرهی بارها به تیم هوانیروز ماموریت داد تا تقدم اجرای پشتیبانی آتش را در آن منطقه اجرا کنند. خلبانان هوانیروز در این عملیات مهارت‌های تخصصی خود را همراه با فداکاری و ایثار کم‌نظیر به نمایش گذاشتند و تعداد زیادی از تانک‌ها و نفربرهای دشمن را شکار کردند.

 

تیمهای آتش هوانیروز بدون وقفه دشمنان و ادوات زرهی و مکانیزه آنها در دشت ذهاب و نفرات پیاده و کوهستانی را در ارتفاعات بازی‌دراز در دو محور مورد هجوم قرار دادند و با انهدام تانک‌ها و نفربرهای زرهی، ارتش عراق را وادار به عقب‌نشینی کردند.

 

در روز چهارم نبرد، یعنی پنجم اردیبهشت‌ماه در حالی که نیروهای متجاوز برای نگهداری مناطق اشغالی سرسختی نشان می‌دادند، تیزپروازان هوانیروز با عملیات‌های مداوم خود عرصه را بر دشمن تنگ کرده و در هر پرواز تعداد زیادی از نیروهای دشمن را کشته و یا زخمی می‌کردند و از یک سو موجبات تقویت روحیه رزمندگان خودی و از سوی دیگر وحشت نیروهای بعثی را فراهم آوردند.

 

ارتش عراق که در روزهای ابتدایی جنگ توانسته بود با تصرف قصر شیرین مواضع خود را در گیلانغرب تثبیت کند، بر روی ارتفاعات بازی دراز مستقر شده و با این موفقیت می خواست تا بر تمامی مناطق اطراف تسلط کامل پیدا کند. لذا در آبان 59 اقدامی در جهت تصرف شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر انجام داد که به دلیل استقامت و پایمردی خلبانان هوانیروز، ناموفق از اجرای عملیات مجبور به عقب‌نشینی شد؛ از این رو برای انجام مراحل بعدی عملیات‌هایش، با تثبیت تصرفات در ارتفاعات بازی‌دراز تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفت.

 

8 پاتک نافرجام عراق بعد از شکست سخت در «بازی‌دراز»

 

با توجه به اهمیت جغرافیایی ارتفاعات و احتمال حمله مجدد عراق برای تصرف مناطق دیگر عملیات بازی‌دراز با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش در اول اردیبهشت سال 60 در دو محور به اجرا درآمد و با اجرای کامل و موفقیت‌آمیز سرانجام در نهم اردیبهشت ماه به پایان رسید. ارتش عراق پس از شکست در این عملیات 8 مرتبه اقدام به پاتک سنگین کرد؛ که هر بار با شکستی سخت مجبور به عقب‌نشینی شد.

 

هوانیروز قهرمان در این عملیات توانست ضربات سختی را بر دشمن وارد کند که انهدام دو فروند بالگرد 12 دستگاه تانک، 11 دستگاه از انواع خودروهای نظامی، دو دستگاه تانکر سوخت و بسیاری ادوات جنگی دیگر و کشته و زخمی شدن بیش از 500 نفر از دشمن بخشی از اقدامات تخریبی این نیرو در این عملیات است.

 

 

صدای بالگردهای هوانیروز، موج دلگرمی رزمندگان بود

 

سرهنگ بخشیان در این خصوص ادامه داد: صدای بالگردهای هوانیروز در زمان‌هایی که ادوات زرهی دشمن، آتش سنگین خود را بر نیروهای سطحی می‌ریختند، موجب دلگرمی و ایجاد روحیه و انگیزه در رزمندگان اسلام می‌شد.

 

وی گفت: وجود این یگان باعث دلگرمی فرماندهان در زمان طرح‌ریزی عملیات‌ها بود و صدای بالگردهای هوانیروز در زمان‌هایی که ادوات زرهی دشمن، آتش سنگین خود را بر نیروهای سطحی می‌ریختند، موجب دلگرمی و ایجاد روحیه و انگیزه در رزمندگان اسلام می‌شد.

 

ادامه دارد.....

سهیلا عظیمی

ارسال نظرات
پر بیننده ها