گزارش «تفصیلی بسیج» از راه باریکه‌ای که سال‌ها نام جاده را یدک ‌می‌کشد:

آسفالت جاده صالح‌آباد در میان وعده‌ها، بیشتر ترک می‌خورد؟!

جاده شهرستان محروم و مرزی صالح‌آباد راه باریکه‌ ای است؛ با آسفالتی فرسوده، غیراستاندارد؛ و در حالی‌ نام جاده را یدک می‌کشد که سال‌هاست در میان وعده‌های مسئولان بیشتر ترک‌خورده و هرروز حادثه می‌آفریند؟!
کد خبر: ۹۳۰۱۱۹۵
|
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، ارتباط شهرستان محروم و مرزی صالح‌آباد با سه محور برون‌شهری؛ تربت‌جام حدود ۹۰ کیلومتر، محور مشهد- سرخس ۵۳ کیلومتر و با سرخس «از مسیر سد دوستی» ۴۵ کیلومتر است که بیشترین تردد مردم این منطقه در محور شهرستان‌های تربت‌جام و مشهد صورت می‌گیرد.

که فرسوده و قدیمی بودن آسفالت، وجود چاله‌چوله‌های زیاد، کم‌عرض بودن، نداشتن شانه خاکی در بیشتر نقاط، پیچ‌های متعدد خطرناک و کم دید، نبود خط کشی یا کمرنگ و قدیمی، نبود گاردریل و حفاظ در نقاط پُرخطر، وجود پل‌های فرسوده و بدون حفاظ، وجود سرعت‌گیرهای رنگ‌آمیزی نشده و غیراستاندارد و همچنین نداشتن متولی و مستقل نبودن اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای... عمده معایب محورهای مواصلاتی صالح‌آباد است که درد مضاعف‌ و نارضایتی‌های گسترده‌ای را برای مردم و رانندگان این شهرستان محروم و مرزی به وجود آورده است.

جاده‌؛ کم‌عرض، دوطرفه و غیراستاندارد

یکی از اهالی تربت‌جام که در صالح‌آباد اشتغال دارد، گفت: به دلیل فرسودگی و نامناسب بودن آسفالت محور صالح‌آباد- تربت‌جام از خودرو شخصی استفاده نمی‌کنم و با وسایل نقلیه مسافربری و تاکسی‌ تردد می‌کنم، چون چاله‌چوله‌های زیاد به خودرو و جلوبندی آن خسارت‌ زیادی می‌زند.

وی دلیل اصلی تصادفات این محور را کم‌عرض، غیراستاندارد و دوطرفه بودن جاده‌های مواصلاتی دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل تصادف‌های بسیار خطرناکی در این محور رخ‌داده و سبب از دست دادن جان بسیاری از مسافران و رانندگان می‌شود.

آسفالت؛ کهنه و بی‌کیفیت

یکی از فرهنگیان صالح‌آباد به نامناسب بودن کیفیت آسفالت جاده‌های این شهرستان اشاره و گفت: آسفالت دو محور مشهد و تربت‌جام خراب، کهنه‌، بی‌کیفیت و با چاله چاله‌های فراوان است و همین امر موجب خسارت زیادی به جلوبندی و شاسی خودروها می‌شود.

مصطفی رحیم‌پور افزود: در بیشتر نقاط جاده‌های صالح‌آباد به تربت‌جام و مشهد شانه خاکی مناسبی وجود ندارد و خارهای اطراف جاده به داخل جاده پیشروی کرده است.

وی پیچ‌های خطرناک، وجود پل‌های فرسوده، بدون حفاظ، نداشتن حفاظ و گاردریل را از دیگر معایب این جاده دانست و ابراز داشت: برخی از این پل‌ها مرمت و بازسازی نشده‌اند و پس از هر بارندگی شاهد تخریب قسمتی از پل‌های این دو جاده هستیم.

این جاده‌؛ نشان‌دهنده محرومیت و مظلومیت مردم منطقه است

یکی از اهالی روستای بنی‌تاک گفت: جاده‌های صالح‌آباد واقعاً تأسف‌برانگیز است از مسئولان انتظار داریم با خودروهایی نظیر پراید در این جاده‌ها تردد کنند تا از درد و رنج مردم منطقه بیشتر آگاه شوند.

غوث‌الدین صمدزاده ‌افزود: درطول سال تعداد زیادی از خانواده‌ها در این شهرستان یک یا چند نفر از عزیزان خود را در تصادفات محورهای این جاده از دست می‌دهند و اگر به این جاده بیش از این رسیدگی می‌شد شاهد حوادث کمتری بودیم.

وی با تأکید بر این‌که این جاده‌ها نشان‌دهنده محرومیت و مظلومیت مردم منطقه است از مسئولان خواست: به جاده‌های این شهرستان مرزی توجه بیشتری کنند زیرا در استان خراسان رضوی جاده‌ای به خرابی، بی‌کیفیتی و حادثه‌خیزتر از جاده‌های صالح‌آباد کمتر دیده‌ایم.

جاده‌ای که جز خسارت، هزینه و استهلاک چیزی در برندارد

یکی از رانندگان خودروهای مسافربری صالح‌آباد به کرایه مصوب این محور اشاره کرد و گفت: افزایش کرایه‌ها همانند سایر شهرها با مقدار مسافت محاسبه می‌شود اما کیفیت این جاده‌ها بسیار خراب‌تر از سایر محورهای استان است و رانندگانی که در این محور تردد می‌کنند از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت جاده‌های صالح‌آباد خسته شده‌ایم، این جاده‌ها برایمان جز خسارت، هزینه و استهلاک چیزی در برندارد.

حسین خوشنام افزود: رانندگان شاغل در محورهای صالح‌آباد، بیشتر درآمد خود را صرف هزینه‌هایی می‌کنند که خرابی جاده‌ها به آن‌ها تحمیل می‌کند، درحالی‌که رانندگان شهرهای مجاور نسبت به رانندگان این محور هزینه‌ی کمتری را دارند.

رانندگی خطرناک در شب

یکی از اهالی روستای جهان‌آباد هم بابیان این مطلب که مردم و رانندگانی این جاده‌ متأثر از خاطرات تلخ و جانکاه از دست دادن عضوی از خانواده، بستگان یا دوستان خود در تصادفات این محورند گفت: خرابی جاده‌های صالح‌آبادعلاوه بر به مخاطره انداختن جان انسان‌ها و حادثه‌آفرینی متعدد، سبب فرسایش لاستیک، خرابی جلوبندی، شاسی و مستهلک شدن خودرو می‌شود که از مسئولان استان می‌خواهیم از این جاده‌ها بازدید کرده و به آن رسیدگی کنند.

غلامحسن کاظمی ‌افزود: محدوده روستای درخت بید تا سه‌راهی صالح‌آباد- مشهد- سرخس حدود ۳۷ کیلومتر بوده که در محدوده اداره راه شهرستان سرخس است و توجه خاصی به این محدوده نمی‌شود، کمتر از دو کیلومتر از این محور روکش آسفالت نامناسبی شده و خط ‌کشی ندارد که رانندگی در شب در این محدوده بسیار خطرناک است.

نبود مصالح راه‌سازی موردنیاز پیمانکاران

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت‌جام درباره وضعیت جاده‌های برون‌شهری صالح‌آباد اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۸ تمامی پروژه‌های بهسازی محورهای برون‌شهری در اختیار اداره راه و شهرسازی بوده و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچ‌گونه اختیاری بر چگونگی هزینه در پروژه‌های بهسازی و تخصیص آن به محورها نداشته و از ابتدای سال ۹۸ این اختیار به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذارشده است.

جواد نژادی‌پور افزود: برای روکش محورهای صالح‌آباد، تربت‌جام و سه‌راهی مشهد- سرخس (محدوده اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صالح‌آباد) ۲۴ میلیارد ریال اعتبار اختصاص‌یافته و مجوز دو مناقصه آن نیز صادر و برخی قسمت‌های این دو محور روکش خواهند شد، ضمن اینکه حدود ۱۸ کیلومتر آن در سال‌های گذشته بهسازی شده و ۳۰ کیلومتر از محور سه‌راهی صالح‌آباد- مشهد- سرخس نیاز به بهسازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند تمام ۹۰ کیلومتر محور سه‌راهی صالح‌آباد- مشهد- سرخس در حوزه استحفاظی اداره راه صالح‌آباد است درحالی‌که ۳۷ کیلومتر انتهایی این محور در حوزه استحفاظی اداره راه سرخس است.

نژادی‌پور با اشاره به اینکه در صالح‌آباد مشکل نبود مصالح راه‌سازی است تصریح کرد: پیمانکاران در صالح‌آباد به لحاظ مصالح راه‌سازی از قبیل شن، ماسه و... با مشکل مواجه هستند و در این شهرستان یا شن‌شویی‌ها تعطیل هستند و یا مصالح موردنیاز پیمانکاران راه‌سازی را در اختیار ندارند و این موضوع به مشکلات و هزینه‌های پیمانکاران راه‌سازی می‌افزاید.

وی درباره نبود متولی برای اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صالح‌آباد ابرازداشت: به علت نوع چارت سازمانی از گذشته برای صالح‌آباد نیرو و مسئول تعریف‌نشده و به‌زودی با چارت سازمانی جدید اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صالح‌آباد به‌صورت رسمی دارای مسئول و متولی خواهد شد.

ارتقاء راه فرعی به اصلی؛ ان‌شاءالله به‌زودی!

فرماندار شهرستان صالح‌آباد هم در پاسخ به گلایه‌های مردمی گفت: ان‌شاءالله راه‌های ارتباطی صالح‌آباد با شهرستان‌های مجاور از فرعی به اصلی ارتقا و از بودجه ملی بهره‌مند خواهند شد.

ولی قلیچی افزود: پس از پیگیری‌های فراوان به دستور وزیر نشستی در خصوص رفع مشکلات زیرساختی و ارتقا و توسعه و آبادانی شهرستان صالح‌آباد در آبان ماه گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانس تشکیل شد و در آن جلسه مسئولان وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان حضور داشتند.

فرماندار صالح‌آباد اختصاص بودجه ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی در سال ۹۸ و ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان امسال در اعتبارات شهرستان به حوزه راه که ۳۰ درصد کل بودجه شهرستان را شامل می‌شود را برای حل مشکلات زیرساختی حوزه راه صالح‌آباد، ناکافی دانست و خواستار تخصیص بودجه در سطح ملی شد.

فرماندار صالح‌آباد در ادامه تصریح کرد: در جمع‌بندی این نشست مقرر شد تکلیف محورهای ارتباطی صالح‌آباد به تربت‌جام و دوراهی سرخس با اختصاص اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین شود و انجام مطالعات آن آغاز و پس از طی فرایندهای اداری و ارتقا به راه اصلی برای جذب اعتبار ملی در سازمان برنامه‌وبودجه کشور از طریق استانداری و نماینده پیگیری شود.

قلیچی همچنین افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام روستایی اقدام کرده و پس از جلسه، طی تماس تلفنی با نماینده و ارائه گزارش، مقرر شد پیگیری لازم به‌منظور تسریع موضوع از طریق وی انجام شود.

گزارش: ابوالحسن صاحبی- مهدی حسینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار