در یادداشت دکتر وحید آرایی مطرح شد؛

نقش مهم اساتید متعهد و انقلابی با رویکرد ظرفیت-راه‌حل در حکمرانی جهادی و سیاست‌گذاری متعالی

تولید علم نافع بومی و توسعه دانش نظری و کاربردی در حوزۀ سیاست‌­گذاری و حکمرانی اسلامی و نیز اشراف اساتید انقلابی به نظام مسایل حکمرانی، سیاست­‌گذاری در چارچوبمرجعیت‌­های سیاستی ترسیم شده است.
کد خبر: ۹۳۰۱۴۵۱
|
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر وحید آرایی قائم مقام اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، با اشاره به نقش تأثیرگذار استادان بسیجی، متعهد و انقلابی در تراز نظام اسلامی با رویکرد و روش­‌شناسی ظرفیت-راه­‌حل در تحقق حکمرانی جهادی و سیاست­‌گذاری متعالی در چارچوب نظام اسلامی و ولایی بیان کرد: هر نظام سیاسی به واسطه تربیت حکمرانان و سیاست‌گذاران متعهد، متخصص و هماهنگ با اصول و ارزش‌های حاکم و بهره­‌گیری از ظرفیت­‌ها و توانمندی­‌های آنان به آرمان­‌ها و اهداف پیش‌­بینی شده خواهد رسید. حکمرانی دارای کارکردهای سیاست­‌گذاری، تنظیم­‌گری و تسهیل‌­گری با هدف تعیین منافع ملی و عمومی با استفاده از ابزارهای قانونمند و توانمندسازی کنش‌گران و بازیگران مختلف برای نقش­‌آفرینی در عرصه­‌ها و حوزه­‌های گوناگون است.

نقش مهم اساتید متعهد و انقلابی با رویکرد ظرفیت-راه‌حل در حکمرانی جهادی و سیاست‌گذاری متعالی

وی افزود: اساتید انقلابی و بسیجی می‌بایست با شناخت عمیق و نظا‌‌م­‌مند از مشکلات جامعه و نظام سیاسی و اداری، به مطالعه و تحلیل فرایند و مجموعه فعالیتها و تصمیمات دولتی با هدف سیاست­‌پژوهی و سیاست­‌گذاری برای حل مسایل عمومی پرداخته و با ایجاد دانش متراکم و متمرکز درباره اداره امور عمومی و سیاست­گذاری، رویکردی فعال و هوشمند در قبال موضوعات کلان و بخشی کشور داشته باشند و نیز با بهره­‌گیری از نگاه میان رشته­‌ای، در تدوین، اجرا و ارزیابی سیاست­‌های عمومی نقش اساسی ایفا نمایند. هر چه اساتید انقلابی و بسیجی بویژه اساتید فعال در اندیشکده­‌ها و گروه­‌های علمی مسأله محور در مراحل و فرایند سیاست‌­گذاری نقش بیشتری داشته باشند، جامعیت و کیفیت تصمیم­‌گیری و تعیین سیاست افزایش می‌­یابد.

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: آموزش، پرورش و توسعه هدفمند بینشی، دانشی و مهارتی سیاستپژوهی و سیاستگذاری، بهره­‌گیری از تجارب موفق و کارآمد گذشته، توجه به مسایل مهم و اولویت دار سیاستی در حوزه‌­های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیرحوزه‌­های مربوط و ارائه پیشنهادهای اثربخش و معطوف به عمل متناسب با رهیافت­‌های اسلامی و بومی ظرفیت حکمرانی و سیاست­‌گذاری را بهبود می‌­بخشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در پایان با اشاره به وظایف استادان بسیجی با رویکرد ظرفیت-راه­‌حل گفت: تولید علم نافع بومی و توسعه دانش نظری و کاربردی در حوزۀ سیاست‌­گذاری و حکمرانی اسلامی، توصیف و تبیین نظام مسایل و نیازهای واقعی و احصای اولویت­‌های سطوح فرا ملی، ملی، استانی و محلی به همراه ارائه راه­‌حل­‌ها و توصیه­‌های سیاستی و نیز اشراف اساتید انقلابی به نظام مسایل حکمرانی، سیاست­‌پژوهی و سیاست­‌گذاری در چارچوب منویات و مرجعیت‌­های سیاستی ترسیم شده مقام معظم رهبری (مدظله­‌العالی)، اصول و آرمان­‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی و اسناد بالادستی کشور از ضروریات حکمرانی جهادی و سیاست‌گذاری متعالی در چارچوب نظام ولایی و در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی است و نقش استادان انقلابی و بسیجی در این عرصه بی‌­بدیل است. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار