خبرهای داغ:
به مناسبت روز دانشجو

نشست فرماندهان سپاه‌، بسیج و روسای دانشگاه‌های استان برگزار شد

نشست تخصصی روسای دانشگاه‌های سراسر استان آذربایجان غربی و فرماندهان سپاه‌ و نواحی بسیج شهرستان‌ها برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۰۱۶۶۹
|
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، نشست رؤسای دانشگاه‌های سراسر استان، فرماندهان سپاه‌ها و نواحی بسیج شهرستان‌ها به همت ناحیه بسیج دانشجویی استان با هدف چاره‌اندیشی در باب مسائل فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها در وضعیت کرونایی با حضور حجت الاسلام سیدمهدی قریشی (نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه‌ی ارومیه)، محمد مهدی شهریاری (استاندار آذربایجان غربی)، سردار سرتیپ دوم پاسدار حبیب شهسواری (فرمانده سپاه شهداء استان آذربایجان غربی)، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سالن جلسات دوم آذر ناحیه بسیج دانشجویی استان برگزار شد.

سید محمود صفری، مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان غربی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار داشت: دانشگاه به عنوان مبدا مقدّرات و تحوّلات کشور در منظومه‌ی فکری امامین انقلاب اسلامی جایگاه بی بدیلی دارد؛ اگر دانشجو می‌خواهد بعنوان آینده ساز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی کند نیازمند دو بال تعهد و تخصص است.

وی ادامه داد: در چهل و دو سال از انقلاب اسلامی افتخار آفرینی‌های بسیار زیادی در عرصه‌ی علم و دانش شده است، اما در عرصه‌ی فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها با گفته‌های مقام معظم رهبری فاصله داریم.

یکی از تاکیدهای رهبری بهبود فضای فرهنگی کشور است

 مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی گفت: همواره مقام معظم رهبری بر بهبود فضای فرهنگی، تربیتی و اسلامی تاکیدات فراوانی داشته‌اند متاسفانه با شیوع ویروس کرونا مسائل فرهنگی و تربیتی در دانشگاه‌ها در حاشیه مانده است.

 وی خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه فرهنگی و تربیتی در دانشگاه‌ها تقریبا مغفول مانده است؛ آن زمانی که مساجد و هیات مذهبی باز بودند و مراکز فرهنگی مشغول به کار بودند تمامی تجمعات به راه بود و وضعیت فرهنگی رضایت بخش نبود. حال یک سوال را میپرسیم، با شیوع ویروس کرونا که مراکز فرهنگی و مذهبی کار نمی‌کنند و تعطیل شده اند وضعیت فرهنگی و تربیتی چگونه است؟؛ در همین راستا دنبال قدرتمند سازی تعهد و رشد معرفتی و فرهنگی دانشجویان هستیم لذا در ذهن انقلابیون این سوال می‌پیچد که مبادا ناخواسته مراکز آموزش عالی ما به سمت سکولار شدن حرکت کنند و صرفاً به بحث آموزش و علم آموزی تمرکز کنند و از مسائل فرهنگی و تربیتی غافل باشند.

دانشگاه پایگاه فکری کشور است

شهسواری فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در این نشست تخصصی، اظهار داشت: دانشگاه پایگاه فکری کشور است و هرچقدر در مجموعه دانشگاه و دانشجو سرمایه گزاری کنیم در واقع برای آینده کشور سرمایه گزاری کرده ایم.

این مسئول با بیان اینکه دانشجویان باید توان و سواد علمی خود را ارتقاء دهند گفت: امروز جوانان انقلابی و بسیجی باید در عرصه‌های علمی، پژوهشی جزو نفرات برتر و عالی قرار بگیرند و لازمه‌ی تحقق این امر تلاش و کوشش است.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی ادامه داد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بر جوانان و آینده سازان کشور متمرکز شده اند و می‌خواهند جوانان را فریب دهند، لذا جوانان باید هوشیاری کاملی نسبت به این موضوع داشته باشند.

 

 

حجت الاسلام و سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌غربی و امام جمعه‌ی ارومیه در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۲ آذرماه سال ۱۳۷۷ اظهار داشت: پنج محور اصلی و مبنایی در سخنان مقام معظم رهبری وجود دارد؛ اولین محور، مسئله توحید است یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر این اساس توحید پایه‌گذاری و بنا شده است، همه‌ی موجودات تحت اراده خداوند تدبیر می شوند و عالم هستی تنها توسط خداوند سبحان مدیریت می‌شود و ما نیز بر این موضوع اعتقاد داریم.

معنویات در دانشگاه ها فراموش نشود

قریشی ادامه داد: محور دوم کرامت و جایگاه انسان هست؛ آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که خداوند جهان هستی را برای انسان آفریده است و همچنین در قرآن تاکید شده است که ما انسان را تکریم بخشیده ایم؛ بر همین اساس انسان جایگاه والایی در نظام هستی دارد.

 نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه‌ی ارومیه بیان کرد: سومین محور معاد و آخرت است؛ ما معتقدیم آخرتی وجود دارد که ما برای اعمال و رفتار خود پاسخگو خواهیم بود.

 قریشی گفت: عالم به سمت صلاح و فلاح در حال حرکت است یعنی ما معتقد هستیم که جهان هستی علی رغم فراز و نشیب‌هایی که دارد به سمت رستگاری و اصلاح قدم برمی دارد.

 امام جمعه‌ی ارومیه ادامه داد: نباید در دانشگاه‌ها مسئله ربوبیت فراموش شود، یعنی تمامی موجودات بندگان خداوند هستند و تمامی ما باید حمد و ستایش خداوند متعال باشیم.

قریشی تاکید کرد: ترجیح آخرت به مسائل دنیوی یک اصل مهم است؛ زندگی فردی و اجتماعی ما چنان باید باشد که دنیا و آخرت در مقابل هم قرار گرفتند آخرت را ترجیح بدهیم فلذا روسای دانشگاه در تصمیمات خود به این مسئله نگاه مضاعفی داشته باشند.

 قریشی خاطرنشان کرد: ما باید از تنبلی و سستی دوری کنیم، چرا که سبب رستگاری و موفقیت نمی‌شود، همچنین در دانشگاه چنان کار‌هایی باید انجام شود که امید به آینده در جامعه رواج پیدا کند و زنده شود.

دانشجویان در تحقق اهداف نقش بسزایی دارند

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه مراسم، گفت: دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند به همین خاطر نقش اساسی و به‌سزایی در جامعه دارند؛ با حمایت و پشتیبانی از دانشگاه باید از این قشر آینده‌ساز حمایت کنیم.

استاندار آذربایجان غربی افزود: انتقاد و مطالبه‌گری یکی از اساسی‌ترین اقدامات دانشجویان است.

 شهریاری فرهنگ را زیربنای اساسی جامعه دانست و افزود: دانشگاه به عنوان پایه اصلی علم و دانشجو به عنوان پیشران در جامعه باید در امیدآفرینی به مردم بیش از پیش تلاش کنند.

 وی گفت: برای تقویت فعالیت های فرهنگی در محیط دانشگاه باید بیش از پیش کار کرد.

 شهریاری با اشاره به توانمندی های دانشگاه و دانشجو، افزود: دانشجویان در شرایط تحریم با دستاوردهای علمی خود کمک شایانی به کشور کرده اند.

  لازم به ذکر است که این مراسم به دلیل محدودیت‌های کرونایی، روسای تمامی دانشگاه‌ها، فرماندهان سپاه، امام جمعه‌ها، فرمانداران و فرماندهان نواحی بسیج در شهرستان‌ها به صورت برخط از طریق ویدیئو کنفرانس شرکت کردند.

انتهای پیام

ارسال نظرات