مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین

ایجاد شبکه پژوهش فعال و فراگیر، نیاز ساختار نظام تعلیم و تربیت

اصغری: ایجاد شبکه پژوهش فعال و فراگیر در درون ساختار نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی برای استفاده از فناوری ها بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۹۳۰۲۴۳۶
|
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، مدیرکل آموزش و پرورش و عضو شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش استان در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که بصورت ویدئو کنفرانس و همچنین از طریق شبکه "شاد" برگزار شد با اشاره به اهمیت پژوهش به عنوان موتور محرکه توسعه کشور گفت: بین پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور و پژوهش رابطه ای معنی دار وجود دارد و برای نهادینه کردن این فرهنگ باید زیرساخت های آن از مدارس آغاز شود که در این صورت جهش عظیم علمی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

دکتر اصغری توجه به پژوهش و نهادینه کردن آن را در جامعه امری ضروری بیان کرد و افزودند: نهادینه کردن پژوهش باید از سطح مدارس آغاز شود تا از اتلاف منابع و کارهای تکراری جلوگیری گردد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بخشی از نارسایی‌های پژوهشی را موانع فرهنگی و نبود انگیزه‌ کافی در دستگاه ها عنوان کرد و گفت: دستگاه های اجرایی با توجه به پیچیدگی های اداری موجود باید با برنامه ریزی های دقیق و گسترده ساز و کار لازم را برای اجرای دقیق و مطلوب فعالیت های پژوهشی فراهم آورند.

وی اظهار کرد: برای حل مسائل امروز و آینده جامعه داشتن دانش پایه لازم و ضروری است که این دانش در آموزش و پرورش ایجاد و در دانشگاه‌ها توسعه می یابد لذا برای رسیدن به این هدف مهم و برای تربیت افرادی پژوهنده و محقق برای حل مسائل امروز وآینده کشور نیازمند توجهی جدی به این مهم و نهادینه کردن این فرهنگ در مدارس هستیم.

اصغری راهکارهای پیش بینی شده در سند تحول بنیادین را برای تحقق اهداف پژوهشی موثر عنوان کرد و گفت:برطبق سند تحول بنیادین باید با ایجاد فرصت های لازم برای پژوهش، یادگیری مستمر علمی و اختصاص اعتبارات لازم شرایط را برای فعالیت های پژوهشی معلمان و دانش آموزان فراهم کنیم.

این مقام مسوول گفت: در سند تحول بنیادین رویکرد پژوهش محور و تحقیق و توسعه از الزامات جدی مورد توجه است، لذا کم توجهی به این اصل مهم آموزش و پرورش را از رسالت خود دور خواهد کرد.

وی ضرورت ایجاد شبکه پژوهشی فعال و فراگیر را مهم بیان کرد و گفت: ایجاد شبکه پژوهش فعال و فراگیر در دورن ساختار نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی برای استفاده از فناوری ها بسیار اهمیت دارد.

اصغری اقدامات معلمان پژوهشگر را در بهسازی و اصلاح وضعیت و شرایط مفید دانسته و افزود: تاسیس پژوهشسراها برای دانش آموزان و پژوهشکده های تعلیم و تربیت برای مدیران و مربیان پژوهنده و همچنین تدوین نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش از جمله اقدامات مهمی است که در آموزش و پرورش به آن توجه شده است.

وی تحرک علمی کشور را نیازمند حاکم شدن تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی راهبردی دانسته و افزودند: برای پیشرفت علمی کشور باید از کلیشه ها و روش های تکراری بپرهیزیم و با نوآوری و تدوین وتنظیم برنامه‌ هایی راهبردی و نظارتی دقیق برای پیاده سازی واجرای دقیق این برنامه ها نظام آموزش و پرورش کشور را با تحقیق و پژوهش به سمت یک سازمان نوآور و پویا هدایت کنیم.

این مسوول با بیان اینکه نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش در مسیر پیشرفت و توسعه قرار نمیگیرد گفت: نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمی‌تواند کارآمد باشد، زیرا مسیر توسعه کشور صرفا از درگاه پژوهش می گذرد.

مدیرکل آموزش و پرورش توسعه وافزایش پژوهشسراها و پژوهشکده ها و کارگاه های رشد اندیشه وتفکر خلاق و پژوهش را در استان برای ترغیب، جذب و کشف استعداهای دانش آموزان تعیین کننده دانست و گفت : با ایجاد رابطان پژوهشی در هر منطقه و تشکیل هسته های پژوهشی در مدارس برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین معلمان و دانش آموزان استان تلاش خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مطالعه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند ما را به توسعه پایدار برساند افزود: در رویکردهای نوین،آموزش و پرورش 'محلی است برای تولید فکر و تحلیل آموخته های دانش آموزان با هدف درونی کردن معلومات و تبدیل آن به رفتار فردی و گروهی' که باید این مهم بسیار مورد توجه قرار گیرد.

 

5002

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار