نماینده مردم تربت حیدریه مطرح کرد:

پیگیری توقف اجرای طرح آمایش آموزش عالی توسط مجلس

 محسن زنگنه گفت: شایستگی دانشگاه تربت حیدریه نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی مربوطه مشهود است و در آن هیچ شکی‌وجود ندارد، اما در مجموع اصل توقف طرح از طریق مجلس در حال پیگیری است.
کد خبر: ۹۳۰۲۸۵۱
|
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
 محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اظهار کرد: شایستگی دانشگاه تربت حیدریه نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی مربوطه مشهود است و در آن هیچ شکی وجود ندارد، اما در مجموع اصل توقف طرح از طریق مجلس در حال پیگیری است.
 
وی افزود: اولا کلیت اینکه ما بخواهیم به نظام آموزش عالی نظمی ببخشیم امری خوب و مورد تایید مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما آنچه که در طرح آمایش در حال اجرا است در جهت سیاست‌های کلان آموزش عالی در کشور نیست و ممکن است آسیب‌هایی را به نظام آموزش عالی کشور وارد کند. چهار سال است که در مسیر توسعه دانشگاه سکته کرده ایم.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در تربت حیدریه همه می‌دانند که محیطی به نام دانشگاه ثبت شده و در رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای دانشجو و فعالیت می‌کند و تقریبا تنها دانشگاهی است که این ظرفیت‌ها را دارد، لذا انتظار این بود که در چهار سال اخیر با همان قوت سال‌های گذشته ارتقاء پیدا کند، اما باید بگویم که در این سه چهار سال با یک سکته‌ای در مسیر توسعه دانشگاه مواجه بودیم.
 
از هویت تربت حیدریه پاسداری می‌کنیم
 
این نماینده مجلس گفت: امروز دیگر دانشگاه تربت حیدریه مربوط به هویت مردم این منطقه است و ما و مسئولین شهرستان و دانشگاه تلاش خواهیم کرد تا از این هویت پاسداری کنیم.
 
زنگنه بیان کرد: پیگیری‌های لازم را از طریق ریاست مجلس و معاونین آموزش عالی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده ایم و امیدواریم مسئولین دانشگاه و اعضاء هیئت علمی دانشگاه و سایر مسئولین شهرستان به وظیفه خودشان عمل کنند تا خدای ناکرده زحمات چند ساله مسئولان از بین نرود.
 
اعتقادی به دعوای این شهر و آن شهر ندارم و این کار منطقی نیست
 
وی در واکنش به اینکه تذکر این نماینده مجلس به وزیر علوم در خصوص طرح تجمیع دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حاکی از این نکته است که تربت حیدریه شرایط لازم را برای مرکزیت پردیس دانشگاهی ندارد، گفت: اصولا اعتقادی به دعوای فلان شهر با فلان شهر ندارم و کسانی که با مسئله اینطور رفتار می‌کنند کارشان منطقی نیست.
 
زنگنه بیان داشت: هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که دانشگاه ثبت شده بخواهد ذیل یک مرکز آموزش عالی که از لحاظ رتبه پایین‌تر است، قرار بگیرد.
 
اجرای طرح با اهداف آن منافات دارد
 
زنگنه گفت: طرح آمایش با هدف کیفی سازی آموزش عالی و ایجاد عدالت آموزشی قرار است اجرا شود و اگر قرار باشد در گام اول یک دانشگاه باسابقه‌ای را با داشتن رشته‌های ارشد و کارشناسی دارای چندین مقاله علمی و ثبت و اختراع را زیرمجموعه یک نهادی که به لحاظ سازمانی پایین‌تر است، قرار دهیم، با هدف طرح منافات دارد و این تضاد ممکن است از آن برداشت‌های دیگری شود و صحبت بحث‌های پشت پرده‌ای به میان بیاید.
 
وی افزود: مجلس با این طرح مخالف است و یقینا خواسته خود را پیگیری خواهد کرد. انگیزه دولت را از خودشان بپرسید زنگنه در‌پاسخ به اینکه انگیزه دولت برای اجرای مصوبه سال ۹۵ در سال پایانی خود چیست؟ می‌افزاید: دیگر دولت امسال از این کار‌ها زیاد کرده است و باید انگیزه را از خودشان پرسید.
 
دانشگاه جامع تربت حیدریه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است
 
محمد حسن فتحی رییس دانشگاه تربت حیدریه در واکنش به گزارش‌ها و مطالب منتشر شده پیرامون پردیس دانشگاهی و انتقال مرکز آن به گناباد اظهار داشت: اگرچه موضوع تجمیع دانشگاه تربت حیدریه با مراکز آموزش عالی فوق الذکر همواره مورد اعتراض اینجانب، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه و مسئولان شهرستان بوده، اما وزارت علوم تحقیقات و فناوری به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با جدیت به دنبال اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی و تجمیع بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی در تمامی استان‌های کشور است.
 
وی بیان کرد: در همین راستا در جنوب خراسان رضوی نیز مقرر شده دانشگاه تربت‌حیدریه، مجتمع آموزش عالی گناباد و مرکز آموزش عالی کاشمر به یک پردیس دانشگاهی تجمیع شوند و در این راستا محل سازمان مرکزی این پردیس نیز باید تعیین شود.
 
فتحی اضافه کرد: در مقایسه با مراکز دیگر، دانشگاه تربت حیدریه با توجه به قدمت، توانمندی، دستاورد‌های علمی، تعداد بیشتر دانشجو، وجود رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برخورداری از بزرگترین پژوهشکده زعفران کشور، وجود زیر ساخت‌های پیشرفته در حوزه فناوری اطلاعات و آموزش‌های مجازی (جزو دانشگاه‌های پیشرو در استان در شروع آموزش‌های مجازی در استان) و بسیاری امتیازات شاخص دیگر برخوردار است.
 
رییس دانشگاه تربت حیدریه گفت: دانشگاه جامع در شهرستانی واقع شده که هم به لحاظ موقعیت مکانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هم با تحت پوشش قرار دادن جمعیت حدود یک میلیون نفر از نظر دسترسی به حمل ونقل جاده ای، ریلی و فرودگاهی نیز موقعیت ممتازی دارد.
 
فتحی ادامه داد: همواره در جلسات مختلفی که با موضوع اجرای طرح آمایش مراکز آموزش عالی در سطح وزارت برگزار شده برتری و امتیازات ویژه دانشگاه تربت‌حیدریه برای مسئولان و تصمیم گیران تشریح و تاکید شده و امید می‌رود مسئولین مربوطه در وزارت عتف نیز با ارزیابی این شاخص ها، دانشگاه تربت‌حیدریه را به عنوان مرکز پردیس دانشگاهی فوق تعیین کنند.
 
وی بیان کرد: هیچ گونه تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و قرارگرفتن نام دانشگاه تربت‌حیدریه ذیل مجموعه مجتمع آموزش عالی گناباد صحت ندارد، ضمنا تجمیع دانشگاه تربت‌حیدریه با دو مرکز آموزش عالی فوق با مرکزیت تربت‌حیدریه نه تنها منجر به تضعیف دانشگاه نخواهد شد بلکه شرایط استقرار دانشگاهی جامع در شهرستان بیشتر محقق می‌شود. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار