به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، پنجمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور به صورت وبيناری با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو کارگروههای مطالعات راهبردی، اندیشکدهها و گروههای علمی مسأله محور مراکز استانی و کانونهای سازمان بسیج اساتید دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور روز دوشنبه اول دی ماه 1399 از ساعت 18 تا 20 برگزار شد.
دکتر محمد سعید جبل عاملی، عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ابتدا فرآیند تأسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در سال 1390 و وظایف سه گانه این مرکز در رابطه با تعمیق و توسعه تفكر، تحقيق و نظريه پردازي، گفتمان سازي و طراحي و تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و نیز نقشه راه طراحی و تدوین الگوی پایه پیشرفت را تشریح کرد.
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران سپس فرآیند تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس الگو پایه و ساختار و اجزای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، که نسخه ارتقا یافته الگوی پایه پس از ابلاغ فراخوان عمومی معظم له در مهر ماه 1397 میباشد، را توضیح داد.
وی در ادامه گفت: این الگو در حال حاضر مرکب از مبانی، اصول، آرمانها، رسالت، افق و تدابیر است که معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیمقرن آینده است و با مشارکت گسترده متفکران و صاحبنظران ایرانی و بر اساس جهانبینی و اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روشهای علمی طراحی شده است.
در این جلسه همچنین دکتر وحید آرایی قائم مقام اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ناکارآمدی الگوهای غربی توسعه و ماهیت غیردینی و مادی آن، ارائه تعریف بومی و مستقل از پیشرفت و نیز تبیین الگویی مبتنی بر ارکان و شاخصهای اسلامی را از عوامل مهم ضرورت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برشمرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را بهعنوان سند بالادستی عنوان نمود که اهم مبانی و آرمانهای پیشرفت و افق مطلوب کشور در آن ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است.
مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان بیان کرد: تحقق الگو نیازمند به شکلگیری گفتمان سازی نخبگانی و اجتماعی است و نقش اساتید بسیجی عضو اندیشکدهها و گروههای علمی مسأله محور با رویکرد ظرفیت- راهحل در این زمینه حائز اهمیت است.
انتهای پیام/