تنظیم بازار و ایجاد رقابت با آزادسازی واردات خودرو
اگر دولت با آزادسازی واردات خودرو تنها درصدد تنظیم بازار خودرو و شکست انحصار باشد باید تعرفه واردات خودرو را تا حد صفر پایین بیاورد بنابراین در این حالت برخلاف سناریوی اول قیمت نهایی خودروهای خارجی چندان گران تمام نخواهد شد و شهروندان بسیار زیادی از خرید این قیبل خودروها استقبال کرده و در نتیجه رقابت بین خودروسازان شکل خواهد گرفت.
کارشناسان بر این باورند که اجرای این سناریو در شرایط فعلی بسیار بعید است چرا که دولت به علت جبران کسری بودجه خود به فکر ایجاد کسب درآمد از هر محلی است، البته دولت میتواند به جای تکیه بر تعرفه، مالیات را اصل قرار داده و به دنبال افزایش مالیات از محل واردات خودرو باشد.
همچنین اگر به هر دلیلی ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد ناگزیر به کاهش تعرفهها شده و در این صورت تعرفه واردات خودرو نیز پایین خواهد آمد.
اهمیت واردات خودرو
فربد زاوه کارشناس خودرو درباره لغو ممنوعیت واردات خودرو میگوید ممنوعیت واردات خودرو و قیمت گذاری دستوری که منجر به افزایش قیمتها شده است چوب حراج دولت به سرمایه اجتماعی خود بین مشتریانش است.
به گفته وی در حال حاضر دولت متهم به حمایت از خودروسازان به واسطه افزایش قیمتها و ایجاد انحصار در بازار خودرو به واسطه ممنوعیت واردات است بنابراین از سرگیری واردات میتواند تا حدودی از دولت رفع اتهام کند.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است آزادسازی واردات خودرو ضمن درآمدزایی برای دولت میتواند به ایجاد رقابت بین خودروسازان منجر شده و باعث تنظیم بازار و بهبود کیفیت محصولات شود.
زواره میافزاید با توجه به رشد نرخ ارز و تعرفه بالای واردات خودرو لغو ممنوعیت واردات خودرو تنها منجر به افزایش درآمدهای دولت شده و هیچ نفعی برای تنظیم بازار خودرو نخواهد داشت.
وی میگوید البته اگر تعرفه واردات خودرو تعدیل شود حتی به شکل کم نیز میتواند شاهد شکل گیری رقابت در بین خودروسازان بود، اما به شکل قطعی نمیتوان انتظار داشت که خودروهای خارجی رقیب خودروهای پرتیراژ باشند.
جزئیات ظرفیت و محدوده قیمتی خودروهای وارداتی
به عقیده این کارشناس صنعت خودرو، محدوده اثرگذاری واردات خودرو به احتمال زیاد در بازه قیمتی بالای ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
زواره میافزاید اگر واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار و با ظرفیت موتور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی آزاد شود ظرفیت سالیانه واردات ۲۵ هزار دستگاه خواهد بود در غیر این صورت بعید است میزان واردات سالیانه بیشتر از ۱۵ هزار دستگاه شود.
وی درباره محدوه قیمتی خودروهای وارداتی میگوید با فرض اینکه کف نرخ پایه آنها ۲۵ هزار دلار باشد و تعرفه هم دست نخورد، محدوده قیمتی خودروهای وارداتی بین ۸۰۰ میلیون تا ۲,۵ میلیارد تومان خواهد بود، هرچند اگر قید ظرفیت موتور و نرخ پایه هم لغو شود، سقف قیمتها بسیار بالاتر خواهد رفت.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای مونتاژی بیشتر از سایر خودروها ریزش قیمت خواهند داشت.