بازخوانی قوانین

کسری خدمت نظام وظیفه

کسر خدمت نظام وظیفه، یکی از متداول‌ترین سوال‌هایی است که در بخش نظرات خبرگزاری بسیج پرسیده میشود. به همین جهت در ادامه، قوانین کسر از خدمت را مرور میکنیم.
کد خبر: ۹۳۱۱۵۸۷
|
۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

کسر خدمت ایثارگران

 

 مشمولانی که سابقه ایثارگری والدین آنان به حد نصاب معافیت از خدمت سربازی نمی‌رسد طبق ابلاغیه ستاد کل نیرو‌های مسلح مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ می‌توانند طبق شرایط و ضوابط ذیل از کسر خدمت بهره‌مند شوند.

۱- کسر خدمت سربازی برای ایثارگرانی می‌باشد که حد نصاب معافیت یک فرزند را ندارند لذا صدور کسری تنها برای یک فرزند قابل انجام می‌باشد.

۲- در صورتی که رزمنده‌ای در دو یا چند سازمان دارای سابقه جبهه و جانبازی می‌باشد و جمع آن مدت به حد نصاب معافیت یک فرزند می‌رسد می‌بایست هر یک از سازمان‌ها به طور مجزا مدت جبهه و جانبازی را به سازمان وظیفه عمومی منعکس تا در این سازمان تجمیع گردد.

نکته:
در صورتی که جمع مدت جبهه و جانبازی به حد نصاب معافیت یک فرزند نرسیده و ایثارگر متقاضی بهره مندی از کسر خدمت برای فرزند خود باشد می‌بایست هر یک از سازمان‌ها به طور مجزا برای فرزند وی کسری خدمت را صادر نمایند.
۱ تبصره:

به منظور مساعدت به خانواده‌هایی که فرزند ذکور دو قلو و یا چند قلو دارند در صورتی که همزمان به خدمت سربازی اعزام گردند بنا به درخواست ایثارگر کسری خدمت قابل تقسیم بین آن‌ها می‌باشد.
۲ تبصره:

براساس ابلاغیه ستاد کل نیرو‌های مسلح مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۰۳، صدور کسر خدمت فرزندان غیر غایب ایثارگران به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی به مدت ۱۲ روز، است.
۳ تبصره:

به منظور مساعدت به فزرندان ایثارگران دارای ۲۸ و ۲۹ ماه سابقه ایثارگری، مشمولین واجد شرایط فاقد غیبت تا پایان شهریور ماه سال ۹۸ می‌تواننداز معافیت مذکور استفاده نمایند وپس از آن تنها براساس ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی معافیت بر مبنای ۳۰ ماه سابقه رزمندگی خواهد بود.

کلیه مشمولین و همچنین مشمولین غایب در صورتیکه تا ۱۲ فروردین ماه سال ۹۸، درخواست اعزام خود را در سیستم ثبت نمایند میتوانند از کسر خدمت ایثارگری والدین بهره‌مند شوند.


کسر خدمت مناطق امنیتی ومناطق محروم وبد آب و هوا


خدمت کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی ۱۸ ماه، مناطق مناطق محروم و بد‌آب‌وهوا: ۱۹ ماه است.
خدمت کارکنان وظیفه در مناطق عادی ۲۱ ماه می‌باشد.


کسر خدمت فرزند

۳ ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند شامل سربازان میشود.

 

کسر خدمت نخبگان

 

در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در خصوص تولید و توسعه علم ونظریه پردازی در کشور، عده‌ای از مشمولان از طریق بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح برای انجام پروژ‌های تحقیقاتی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی در بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی بکارگیری می‌شوند این مشمولان در قبال انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارزیابی و تأ یید پروژه توسط هیئت داوران، مشمول امتیازاتی از قبیل: کسر خدمت و یا پس از طی دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت می‌نمایند.
لازم به ذکر است این مشمولان در حین تحصیل نیز می‌توانند پروژه تحقیقاتی خود را سپری نموده و از امتیازات آن استفاده نمایند. کسر خدمت این مشمولان از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می‌گردد.

 


کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز

 

به ازاء هر درصد جانبازی ۶۳ روز کسر خدمت محاسبه می‌گردد.


منبع : سایت نظام وظیفه

ارسال نظرات