به گزارش خبرگزاری بسیج، شیوع کرونا که از اسفندماه سال 98 فعالیت بسیاری از سازمانها و نهادها را تحت تأثیر قرار داده بود، مدارس- خانه دوم دانش آموزان- را نیز بیتأثیر از آثارش نگذاشته و بسیاری از مدارس کشور را به حالت نیمه تعطیل و غیرحضوری درآورده است.
به گفته کارشناسان بهداشتی و متخصصان صاحبنظر این حوزه، کرونا تا ماهها و حتی بنا به گفته گروه دیگری از کارشناسان تا سال های آینده ماندگار خواهد بود و تمامی فعالیتهای جامعه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. بنابراین مقتضیان جامعه ایجاب می کند که مقوله آموزش همچنان بهصورت غیرحضوری برگزار شود تا سلامتی دانش آموزان به خطر نیفتد.
اما بهرغم حواشی ایجادشده در آغاز سال تحصیلی 1400_1399 اغلب کلاسها در مناطق شهری بهصورت غیرحضوری برگزار شد و روستاها و مناطق امن و عاری از ویروس کرونا ابتلا به کرونا، کلاسهایشان را بهصورت حضوری برگزار کردند.
آموزشوپرورش در جهت برپایی کلاسهای غیرحضوری، سامانهای به نام «شبکه شاد» را برای ارتباط بین معلمان و دانش آموزان و برگزاری ردههای آنلاین ایجاد کرد، نرمافزاری که پس از ماهها از ساخت آن هنوز نتوانسته بهدرستی ارتباط بین دانش آموزان و معلمان را برقرار سازد. تا جایی که برخی مدارس بهصورت صوری و بالاجبار در آن شبکه ثبتنام کردند، اما با نرمافزارهای تلگرام و واتس اپ آموزش را برگزار کردند؛ حتی مدارس غیردولتی نیز با تعریف نرمافزارهای اختصاصی امر آموزش را پیگیری کردند.
با این احوال امر آموزش در کشور در بستر شبکه های مجازی، به وسیله پیام رسان هایی داخلی و خارجی همچون مرکبی لنگ راه پر تلاطم پیش روی خود را در نیمه اول سال طی کرد.
از طرفی به نزولی شدن و کاهش آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا این فکر به اذهان مسئولان فرهنگی و متولیان امر آموزش خطور کرد که شاید بتوانند در این شرایط آموزش حقیقی را در کلاس های واقعی برگزار کنند.لذا آموزشوپرورش برای برگزاری کلاس های نیمه دوم سال در بهمنماه خود را آماده میکند که این بار نیز با حواشی بسیاری مواجه شده است.
اوج این جریان در سخنان روز 21 دی ماه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش نمود پیدا کرد. وی در طی سخنانی از آغاز آموزش حضوری مدارس از اول بهمنماه ۹۹ با حفظ دستورالعملهای بهداشتی برای برخی مقاطع و مدارس خبر داده بود.
او در این رابطه گفته بود: دانشآموزان مناطق آبی و زرد در مدارس زیر ۵۰ نفر در همه پایههای تحصیلی و در مدارس بالای ۵۰ نفر فقط پایههای اول و دوم ابتدایی از یکم بهمن به مدرسه میروند. کلاسها با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برگزار خواهند شد و حداکثر تعداد دانش آموزان در هر کلاس باید ۱۰ نفر باشد.
واکنش معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران به خبر بازگشایی مدارس
خبر آغاز آموزش حضوری مدارس در حالی روی خروجی خبرگزاریها و وب سایتهای خبری قرار گرفت که علیرضا دلاوری معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران به آن واکنش نشان داده بود
وی گفته بود در بازگشاییهای مدارس باید صبوری کرد. باید صبوری بیشتری داشته باشیم تا شرایط کمی پایدارتر شود و بعدازآن بر اساس شیوهنامهها و بهصورت تدریجی و با مجوز ستاد کرونای استان و ستاد ملی کرونا نسبت به بازگشاییها اقدام کنیم.
دلاوری ادامه داد: بهعنوان یک کارشناس تقاضا دارم که ارگانها و ستادهای تصمیم گیر درباره بازگشاییها و لغو محدودیتها تعجیل نکنند.
او با انتقاد از اعلام بازگشایی مدارس زیر50نفر دانشآموز، خاطرنشان کرد: برای بازگشاییها بهخصوص بازگشایی مدارس باید نکات خاص و ویژهای را در نظر گرفت، الآن به کلام گفته میشود مدارس دارای 50 دانشآموز قابلکنترل است، ولی اجرای آن به افزایش سطح ترددها در حوزه شهری منجر شده و در پی آن چرخه ویروس مجدداً فعال میشود.
نکته حائز اهمیت تأکید حاجی میرزایی بر بازگشایی حضوری مدارس است که موجب آشکار شدن اختلاف میان ستاد ملی کرونا و آموزشوپرورش بر سر نحوه برگزاری کلاسهای درس دانش آموزان شد، بستری که حاشیههای تازهای را در پرونده آموزشی دانش آموزان به ثبت خواهد رساند.
پیشینه تناقضها در بازگشایی مدارس در مهرماه
علاوه بر اختلاف آشکار میان ستاد ملی کرونا و آموزش و پرورش باید به مساله تناقض میان مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش نیز اشاره کرد.
15 شهریورماه، زمان آغاز بازگشایی مدارس براساس طبقه بندی شهرها از نظر ابتلا به کرونا و تعیین سه وضعیت سفید، زرد و قرمز بود که مقام های آموزش و پرورش اعلام کردند خانواده ها صبح روز شنبه با مدارس تماس بگیرند و از بازگشایی یا تعطیلی مدارس خبر کسب کنند.
این خبر را علی باقرزاده، رئیس مرکز هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه اعلام کرد که خانواده ها قبل از حرکت به سوی مدرسه در روز شنبه تماس بگیرند تا ببنید مدرسه باز است یا خیر؟ این وضوع تبعاتی را به دنبال داشت که از اهم انها می توان به نگرانی و اعتراض معلمان و خانواده ها اشاره کرد.
اظهارات رییس مرکز هماهنگی وزارت آموزش و پرورش که در بالا به بخشی از ان اشاره شد در حالی صورت گرفته بود که وزیر آموزش و پرورش تنها دو روزمانده به آغاز سال تحصیلی جدید، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که تمامی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی از 15 شهریورماه بازگشایی می شوند.
اما در این تاریخ عدم برنامه ریزی و اعتراض خانواده ها و و عواملی دیگر باعث شد که وزیر آموزش و پرورش به رغم استقامتی که برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس ها از خود نشان داده بود، عقب بنشیند و تن به تعطیلی مدارس و آموزش غیر حضوری بدهد که به رغم گذشت چند ماه از آغاز موسم مدرسه هنوز با اوضاعی نابسامان موجبات نگرانی و رنجش معلمان و خانواده ها را فراهم کرده است.
خانوادهها حاضر نیستند جان فرزندان خود را به خطر بیاندازند
مهدی بهلولی منتقد و کارشناس آموزشی و آموزگار آموزشگاههای کشور 19 شهریورماه در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی دانا، با اشاره به اینکه خانوادهها حاضر نیستند به خاطر آموزش، جان فرزندان خود را به خطر بیاندازند، گفته بود: اقدام آموزشوپرورش در برگزاری همزمان کلاسهای حضوری و آنلاین کاملاً شتابزده بود و برخلاف اظهارات گذشته مدیران این وزارتخانه است؛ چراکه قرار بود در مناطق قرمز، کلاسها بهصورت آنلاین برگزار شود و در مناطقی زرد نیز نیمهحضوری باشد، اما دیدیم که آقای وزیر درنهایت مصرانه تأکید کرد که تمام مدارس کلاسهایشان باید به گونه حضوری برگزار شود.
دهم شهریورماه وزیر آموزشوپرورش نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه به بهانه آغاز سال تحصیلی، اظهار داشت: «تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس بهجز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلامشده، بهصورت حضوری باشد.»
اما باگذشت چند روز از این نشست خبری، وزارت آموزشوپرورش در چرخش 180 درجهای، سیاست آموزشی خود در قبال نحوه برگزاری کلاسهای آموزش دانش آموزان را تغییر داد، این وزارتخانه روز 5شنبه سیزدهم شهریورماه با ابلاغ یک بخشنامه اعلام کرد: بازگشایی و آموزش مدارس در همه مناطق کشور حضوری خواهد بود.
اما همین دستور العمل با گذشت یک روز از سال تحصیلی جدید، موجب سردرگمی میان خانواده ها و دانش آموزان شد.
از آن جمله سردرگمی خانوادهها میتوان به طرح مسئله حضور دانش آموزان در دو روز در ساعات محدود، تقسیم کلاسها به گروههای کوچک، تکمیل آموزش از طریق شاد و تلویزیون و برگزاری کلاسها در زمان 35 دقیقه اشاره کرد.
آموزش، دغدغهای که صاحبان بسیاری دارد!
تنها چند روزبه آغاز ترم دوم سال تحصیلی دانش آموزان در بهمنماه نمانده است اما این بار نیز دانش آموزان و خانوادهها دچار سردرگمی شدهاند و نمیدانند کلاسها چگونه برگزار خواهد شد؟
فارغ از مسئله سردرگمی خانوادهها درباره نحوه برگزاری کلاسهای دانش آموزان و آسیبهای پیش روی کرونا برای خانوادهها، اما یک مسئله بسیار مهم دانش آموزان را آزار میدهد، وزیر آموزشوپرورش از آغاز آموزش حضوری مدارس از اول بهمنماه سال جاری خبر میدهد اما معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران روایت متفاوتتری دارد و برگزاری کلاسهای حضوری را خطرناک توصیف میکند.
ستاد ملی کرونا بهمنظور شناسایی فرصتها و تهدیدهای کرونایی و همچنین تنظیم دستورالعملهای بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا از همان روزهای نخست شیوع کرونا در کشور شکل گرفت و دارای ساختار تشکیلاتی شد که سخنگوی ستاد ملی کرونا یکی از آن تشکیلات است.
با توجه به اهمیت مسئله تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونایی، صدور مجوز برگزاری کلاسها بهصورت حضوری یا مجازی باید با مشورت آموزشوپرورش و ستاد ملی کرونا صورت پذیرد، این در حالی است که خبرهای انتشاریافته دراینباره نشان از عدم هماهنگی بین مسئولان ستاد ملی کرونا و وزارتخانه آموزشوپرورش دارد، ناهماهنگیهایی که تکلیف دانش آموزان را بهصورت مشخص تعیین نمیکند و همچنان آنها سردرگم هستند!
به نظر اگر ستاد ملی کرونا با برگزاری آموزش حضوری کلاسهای مدارس مخالف است باید این موضوع را بهصورت رسمی از سوی سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کند نه آنکه معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران نیز در موضوع کلان کشوری دخالت کند