پژوهشگر سواد رسانه :
لزوم مدیریت استفاده کودکان از فضای مجازی/خانواده خط مقدم آموزش سواد رسانه است
معصومه نصیری در نشست با فعالین فضای مجازی شهرستان اردکان: خانواده خط مقدم آموزش سواد رسانه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، دکتر معصومه نصیری پژوهشگر سواد رسانه در نشست با فعالین فضای مجازی شهرستان اردکان با عنوان "سبک زندگی در فضای مجازی" گفت: در بخشهایی از آمریکا برای اینکه همین اینترنتی را که ما امروز در منزل از آن استفاده میکنیم، فرد بتواند دریافت کند باید همه اعضای خانواده او مهارتهای سواد رسانهای را گذارنده باشند؛ این در حالی است که فرد اینترنتی را که آنجا دریافت میکند به گونهای است که او میپذیرد برخی از نظارتها روی آن باشد.
وی با اشاره به انتشار لایو اینستاگرامی نوجوان ۱۴ سال با یک بلاگر زن افزود: این تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که امروز در فضای مجازی در حال رخ دادن است؛ اتفاقاتی که یک بخش آن به عدم مدیریت و عملکرد مسئولین و بخشی از آن نیز به خانواده مربوط میشود.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر لزوم مدیریت استفاده کودکان از فضای مجازی اظهار داشت: مدیریت استفاده کودکان از فضای مجازی صرفا بخاطر محتوای آن نیست بلکه علاوه بر محتوا، موضوع مهارتهای زیستی و رفتاری کودکان نیز مطرح است؛ چرا که رفتارهای بچهها با تعامل با محیط شکل میگیرد.
دکتر نصیری خاطرنشان کرد: فرزندان ما در حال حاضر در شرایط و فضایی حضور دارند که این فضا اعمال مدیریت و نظارت درستی نمیشود و همین عدم نظارت موجب شده تا ما شاهد بزهکاری در این فضا باشیم.
وی با بیان اینکه خانواده خط مقدم آموزش سواد رسانه است عنوان کرد: ما به عنوان والدین تربیت فرزندانمان را به طور کامل به رسانه سپردهایم تا جایی که مثلا اگر میخواهیم فرزندمان غذا بخورد به او یک گوشی تلفن همراه میدهیم تا بواسطه آن سرگرم شود و ما به او غذا بدهیم.
این پژوهشگر سواد رسانه با بیان اینکه حتی اسباببازیهایی که در اختیار کودکان است یک کلیشه و سبک زندگی خاصی را بین آنها ترویج میکند، تأکید کرد: بخشی از مسئولیت این فضای ایجاد شده بر عهده مسئولین است، اما والدین و خانواده نیز در این زمینه نقش تعیینکنندهای دارند.
دکتر نصیری تصریح کرد: کودکان هزاره سوم فهمشان از رسانه نسبت به والدینشان بسیار متفاوت است و ما به عنوان والدین آنها باید به این تفاوت و فاصله توجه داشته و به آن واقف باشیم و باید تلاش کنیم این فاصله بین خودمان و فرزندانمان را با دانش و مهارت پر کنیم چرا که در غیر اینصورت شاهد برخورد قهری ما با فرزندان خواهد شد و نتیجه این برخورد قهری سپردن تربیت فرزند به رسانه است.
وی اضافه کرد: لذا آنچه بسیار اهمیت دارد این است که باید اولین مواجهه ما با فرزندان در قبال استفاده از رسانه و فضای مجازی درست باشد تا به تبع آن اعتمادسازی شود.
این پژوهشگر سواد رسانه یادآور شد: ما این اجازه و این حق را نداریم که به بهانه کرونا فرزندانمان را با یک گوشی موبایل در فضای مجازی رها کنیم.
دکتر نصیری بیان کرد: باید مهارتهای تفکر را در بچهها تقویت کنیم از سوی دیگر با بچهها همراهی رسانهای داشته باشیم یعنی بدانیم کودک با ابزار رسانه چه میکند و ما نیز مهارت آن را داشته باشیم و حداقل مدتی با او همراهی کنیم چرا که این همراهی بسیار تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه باید سؤال در کودک ایجاد کنیم تا بدین وسیله تفکر انتقادی در او تقویت و به فکر کردن وادار شود، اظهار داشت: از سوی دیگر نباید کودک احساس کند نسبت به ابزار رسانهای مانند موبایلی که در اختیار او قرار گرفته احساس مالکیت کند چرا که در این صورت مدیریت استفاده از آن سخت میشود.
وی با اشاره به انتشار لایو اینستاگرامی نوجوان ۱۴ سال با یک بلاگر زن افزود: این تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که امروز در فضای مجازی در حال رخ دادن است؛ اتفاقاتی که یک بخش آن به عدم مدیریت و عملکرد مسئولین و بخشی از آن نیز به خانواده مربوط میشود.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر لزوم مدیریت استفاده کودکان از فضای مجازی اظهار داشت: مدیریت استفاده کودکان از فضای مجازی صرفا بخاطر محتوای آن نیست بلکه علاوه بر محتوا، موضوع مهارتهای زیستی و رفتاری کودکان نیز مطرح است؛ چرا که رفتارهای بچهها با تعامل با محیط شکل میگیرد.
دکتر نصیری خاطرنشان کرد: فرزندان ما در حال حاضر در شرایط و فضایی حضور دارند که این فضا اعمال مدیریت و نظارت درستی نمیشود و همین عدم نظارت موجب شده تا ما شاهد بزهکاری در این فضا باشیم.
وی با بیان اینکه خانواده خط مقدم آموزش سواد رسانه است عنوان کرد: ما به عنوان والدین تربیت فرزندانمان را به طور کامل به رسانه سپردهایم تا جایی که مثلا اگر میخواهیم فرزندمان غذا بخورد به او یک گوشی تلفن همراه میدهیم تا بواسطه آن سرگرم شود و ما به او غذا بدهیم.
این پژوهشگر سواد رسانه با بیان اینکه حتی اسباببازیهایی که در اختیار کودکان است یک کلیشه و سبک زندگی خاصی را بین آنها ترویج میکند، تأکید کرد: بخشی از مسئولیت این فضای ایجاد شده بر عهده مسئولین است، اما والدین و خانواده نیز در این زمینه نقش تعیینکنندهای دارند.
دکتر نصیری تصریح کرد: کودکان هزاره سوم فهمشان از رسانه نسبت به والدینشان بسیار متفاوت است و ما به عنوان والدین آنها باید به این تفاوت و فاصله توجه داشته و به آن واقف باشیم و باید تلاش کنیم این فاصله بین خودمان و فرزندانمان را با دانش و مهارت پر کنیم چرا که در غیر اینصورت شاهد برخورد قهری ما با فرزندان خواهد شد و نتیجه این برخورد قهری سپردن تربیت فرزند به رسانه است.
وی اضافه کرد: لذا آنچه بسیار اهمیت دارد این است که باید اولین مواجهه ما با فرزندان در قبال استفاده از رسانه و فضای مجازی درست باشد تا به تبع آن اعتمادسازی شود.
این پژوهشگر سواد رسانه یادآور شد: ما این اجازه و این حق را نداریم که به بهانه کرونا فرزندانمان را با یک گوشی موبایل در فضای مجازی رها کنیم.
دکتر نصیری بیان کرد: باید مهارتهای تفکر را در بچهها تقویت کنیم از سوی دیگر با بچهها همراهی رسانهای داشته باشیم یعنی بدانیم کودک با ابزار رسانه چه میکند و ما نیز مهارت آن را داشته باشیم و حداقل مدتی با او همراهی کنیم چرا که این همراهی بسیار تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه باید سؤال در کودک ایجاد کنیم تا بدین وسیله تفکر انتقادی در او تقویت و به فکر کردن وادار شود، اظهار داشت: از سوی دیگر نباید کودک احساس کند نسبت به ابزار رسانهای مانند موبایلی که در اختیار او قرار گرفته احساس مالکیت کند چرا که در این صورت مدیریت استفاده از آن سخت میشود.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار