خبرهای داغ:
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: زمانی که با قانون شوخی می‌شود و دعا می‌کنیم که باد بیاید، هوای ناسالم در شهر گردش خواهد داشت. هوای سالم جز حقوق عامه مردم است. مردم حق برخورداری از این قضیه را دارند.
کد خبر: ۹۳۱۳۳۱۸
|
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: زمانی که با قانون شوخی می‌شود و دعا می‌کنیم که باد بیاید، هوای ناسالم در شهر گردش خواهد داشت. هوای سالم جز حقوق عامه مردم است. مردم حق برخورداری از این قضیه را دارند.

 امروز در سؤال پیامکی برنامه یه روز تازه پرسیده شده بود که مهم‌ترین عامل اثرگذار بر ایجاد هوای پاک کدام گزینه است و گزینه‌های کاهش عبور و مرور خودروهای فرسوده، انتقال واحدهای آلاینده به خارج از شهر و نظارت جدی بر اجرای قوانین مطرح شده بود.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر مسائل فنی و تکنیکی دو گزینه اول را مهم می‌دانم. از جهت مسائل سیاست‌گذاری گزینه سوم را انتخاب می‌کنم. دست ما در حوزه قوانین مربوط به آلودگی هوا خالی نیست و جز کشورهایی هستیم که برنامه‌های زیادی داریم. در خصوص عملیاتی شدن و اجرای قوانین باید با دقت ورود کنیم. نظارت فنی بر اجرای قوانین تا به امروز کم‌رنگ بوده است. در بحث هوای پاک چند دستگاه با هم تکلیف دارند. ناظر اجرایی و ناظر بالادستی این قانون با چالش‌هایی مواجه بوده است.

رفیعی اظهار داشت: خلأهایی را در قانون هوای پاک نیز شاهد هستیم. به طور مثال قانون هوای پاک نیازمند متولی واحد است اما متولی واحد ندارد. 32 دستگاه مستقیم و غیر مستقیم در این قانون مسئولیت دارند. در نتیجه مسئولین قصورهای خود را بر گردن سایر دستگاه‌ها می‌اندازند. به طور مثال در متن قانون برنامه جامع کاهش آلودگی کلان‌شهرها که مصوب سال 1391 بود، ذکر شده است که نازل سوخت باید به گونه‌ای به خودرو بچسبد که از انتشار بخار بنزین جلوگیری شود. وزارت نفت این موضوع را گردن وزارت صمت و وزارت صمت هم به راحتی به گردن وزارت نفت می‌اندازد. در نتیجه شاهد فرار از قانون هستیم.

وی افزود: برای اجرایی شدن صحیح، قانون باید متولی واحد و بودجه خوب داشته باشد. از سال 1396 یک ریال هم بودجه برای این قانون تصویب نشده است. سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور ردیفی برای این قانون لحاظ نکرده است. زمانی که با قانون شوخی می‌شود و دعا می‌کنیم که باد بیاید، هوای ناسالم در شهر گردش خواهد داشت. هوای سالم جز حقوق عامه مردم است. مردم حق برخورداری از این قضیه را دارند.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اصلاح قانون هوای پاک جز اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است اما نظارت دقیق بر اجرای قانون اولویت مهم‌تری است. ناظر اجرای قانون در بدنه اجرایی کشور هست اما قصور دارد. سازمان محیط‌زیست نهاد ناظر است. از نظر بودجه زورش به وزارتخانه‌هایی مثل وزارت نفت و صمت نمی‌رسد. البته این موضوع دلیل بر قصور و چشم‌پوشی سازمان محیط‌زیست نمی‌شود. باید با مردم صادق باشیم. ترک فعلی اتفاق افتاده است که اگر پاسخگو نباشند، قوه قضاییه بازخواست خواهد کرد.

رفیعی خاطرنشان کرد: برای مطالبه گری صحیح باید روشنگری درست داشته باشیم. این بخش از مطالبه گری به رسانه‌ها بر می‌گردد. روزی که هوا ناسالم اعلام می‌شود، مردم نمی‌دانند، خسارت و مطالبه بر حق خود را از کجا باید طلب کنند. در فراکسیون محیط‌زیست جلسه‌ای برگزار شد و برای مردم تعیین تکلیف شد. فراکسیون محیط‌زیست و کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به مردم اعلام خواهند کرد که کدام دستگاه تخلف داشته‌اند. بر اساس قانون هوای پاک رسانه ملی نقش پررنگی دارد و باید در راستای روشنگری قدم بر دارد. تنها برنامه‌ها به پاییز و زمستان محدود نباشد. در تابستان هم ما شاهد وضعیت خطرناک آلودگی هوا هستیم. شبکه 5 رسانه ملی انصافاً از اردیبهشت‌ماه نقش خوبی را ایفا کرده است.

وی افزود: با توجه به تکنولوژی‌های موجود ما نباید غافلگیر شویم. مهم برنامه‌ریزی برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا است. باید کم‌کم پیش برویم و در تمام فصول به بحث آلودگی هوا بپردازیم. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان باید جایگزین مدیریت سلیقه‌ای شود. مجلس بر اجرای قوانین محیط‌زیست نظارت فنی خواهد داشت. نظارت فنی جایش خالی بود. با دیدگاه کارشناسی مشخص می‌شود که چه اتفاقی در حوزه اجرا شاهد هستیم.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ضعف قانون هوای پاک به دلیل مدیریت است. به لحاظ فنی مشکلی نداریم. در مدیریت کلان با مشکل مواجه هستیم. بودجه نیز موضوع مهمی است که باید برای هوای پاک در نظر گرفته شود. دستگاه‌ها از فرافکنی در حوزه اجرا باید پرهیز کنند. کمیسوین اصل 90 نظارت بر قانون را متفاوت خواهد کرد. رها شدن برنامه‌ها هزینه‌های گذشته را بی‌فایده می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها