نهاوند یکی از شهرسـتان های اسـتان همدان اسـت که در جنوب غربی آن واقع شده است. همدان به دلیل صبغه تاریخی که دارد تقریبا ً در همه جهان شـهره اسـت و سـالانه درآمد زیادی از بخش گردشگری به دست می آورد.
کد خبر: ۹۳۱۳۳۲۶
|
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

 آوای صبا در ناون

به گزارش پایگاه اطلاغ رسانی بسیج سازندگی، نهاوند یکی از شهرسـتان های اسـتان همدان اسـت که در جنوب غربی آن واقع شده است. همدان به دلیل صبغه تاریخی که دارد تقریبا ً در همه جهان شـهره اسـت و سـالانه درآمد زیادی از بخش گردشگری به دست می آورد؛ اما جالب اینجاسـت با وجود ظرفیت بالای اشـتغال در این اسـتان هنوز هم در برخی روستاها و شهرستان های این استان بیکاری مشاهده می شود. هرچند دولت سـالانه برای اشـتغالزایی در هر اسـتان بودجه ای را در نظر می گیرد اما تجربه نشان داده تا وقتی مردم و سازمان های مردم نهاد پای کار نیایند مشکلی حل نخواهد شد.

در همین راستا سازمان بسیج سازندگی به منظور کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در شهرهای مختلف سال 97 پیشنهاد تشکیل صندوق قرض الحسنه را در مناطقی که ظرفیت داشتند را داد که از این راه هم هزینه اشتغالزایی بسیار کاهش یافت و هم افراد زیادی توانستد با بهره مندی از این تسهیلات به درآمد برسند. یکی از این پیشـنهادات به شهرسـتان نهاوند رسـید که پایگاه های بسیج از آن اسـتقبال بسـیاری کردند. نهاوند که قبلا با نام ناون شـناخته شده بود از تاریخی تریـن و بـا تمدن ترین شـهرهای ایران اسـت و نـام آن به دفعات در منابع تاریخی ذکر شـده اسـت. نهاوند از شـمال به تویسـرکان از شـرق به ملایـر، از جنـوب شـرقی به بروجـرد، از جنوب غربی به نورآبـاد و از غرب به کنگاور مرتبط می شـود که این موضوع باعث شـده تا ظرفیت اشـتغال در این منطقه بالا باشد.

راه طولانی صندوق صبا

طیبه فریادرس مدیر صندوق قرض الحسـنه صبا یکی از کسـانی بود که به محض دریافت پیشنهاد تشکیل صندوق سریعا ً اقدامات آن را انجام داد. وی در گفتوگویی که با خبرنگار منهای نفت داشـت به چگونگی تأسـیس این صندوق اشـاره می کند و می گوید: سـال 68 یک پایگاه بسیج در نهاوند تشـکیل شـد کـه بانوان ایـن منطقه به عضویت بسـیج درآمدنـد و فعالیت گسترده ای در سطح شهر داشتند.

وی می افزاید: از همان ابتدا که پایگاه بسـیج تشـکیل شد شرایطی را فراهم کردیم تا بانوان بتوانند برای حل مشکل خود به بسیج مراجعه کنند، از این رو یک قرعه کشی به راه انداختیم و هرماه به هر کسی که ثبت نام کرده بود و در لیست اعضای این قرعه کشی قرار داشت از طریق قرعه کشی پرداخت می کردیم. فریادرس ادامه می دهد: در 30 سـال گذشـته سیستم قرعه کشی در پایگاه بسـیج بانوان شهرسـتان نهاوند رواج داشـت تا اینکه در زمسـتان سال 97 بسیج سازندگی پیشنهاد تشکیل یک صندوق قرض الحسنه زیر نظر بانک انصار را داد. بانوان از این پیشـنهاد اسـتقبال کردند و این موضوع دلیلی بود که ظرف مدت سه ماه همه ملزومات تشکیل صندوق فراهم شود. مدیـر صنـدوق قرض الحسـنه صبـا بـا بیـان اینکه تشـکیل صنـدوق توان تسـهیلات دهی قرض الحسـنه را افزایـش داد می گویـد: در ابتدای فعالیت صندوق اقدام به عضوگیری کردیم و تا شـش ماه افراد ماهانه به میزان 5 هـزار تومـان بـه صندوق واریز می کردند.

در این مدت به کسـی تسـهیلات داده نشـد تـا تـوان صندوق بـرای تسـهیلات دهی افزایش یابـد. زمانی که رقم صندوق به میزان قابل قبولی رسـید شـروع به اعطای تسهیلات کردیم و تاکنـون 42 نفـر از این وام بهره مند شـدند. اغلب افرادی که از تسـهیلات قرض الحسنه صندوق صبا بهره مند شدند یا برای توسعه شغل اقدام کردند و یا با این وام کاری برای خود تأسیس کرده و به درآمد رسیده اند.

فریادرس با اشاره به میزان پرداختی تسهیلات به هر نفر می افزاید: هر کسی با توجه به آورده خود به صندوق تسهیلات دریافت می کند، از این رو اغلب تسهیلاتی که داده شده بر پایه دو تا سه میلیون تومان قرار دارد.

تأسیس کارگاه بزرگ قالیبافی

مدیر صندوق صبا به ظرفیت های اشتغال شهرستان نهاوند اشاره می کند و می گوید: یکی از توانمندی های شهرسـتان نهاوند تولید فرش، گبه و گلیم است که اغلب این کار را بانوان انجام می دهند. بانوان با دریافت تسهیلات از این صندوق یا کار خود را گسترش دادند یا توانستند ملزومات اولیه قالیبافی را تهیه کنند و درآمد ثابتی در این زمینه داشته باشند.

وی بـا بیـان اینکه تسـهیلات داده شـده هم بـرای ایجاد اشـتغال بوده و هم بـرای کمک معیشـت تصریـح می کند: برخی خانوارها بـرای تهیه جهیزیه و سیسـمونی بـرای فرزندانشـان با مشـکل کمبود نقدینگی روبـه رو بودند که پس از تحویل تقاضای خودشـان به صندوق توانسـتند از این تسهیلات قرض الحسـنه بهره مند شـوند. البته برخی افراد هم برای ایجاد اشـتغال از این وام ها بهره بردند و موردی داشتیم که سه نفر برای تأسیس یک کارگاه درخواست داده بودند و قرار شد در کنار هم کارگاه را تأسیس کنند. صندوق هـم مبلـغ ده میلیـون تومان به آنها پرداخت کرد تا بتواند برای ایجاد درآمد ثابت این بانوان گام مثبتی برداشته باشد.

ایجاد تعاونی های قالیبافی

فریادرس از تشکیل دو تعاونی قالیبافی در شهرستان نهاوند خبر می دهد و می گوید: اکنون دو تعاونی قالیبافی در شهرستان نهاوند داریم که مسئولان آنها عضو پایگاه بسیج هستند. یکی از این تعاونی ها سابقه طولانی فعالیت دارد و تاکنون اشـتغال های زیادی را ایجاد کرده اسـت. تعاونی دیگری هم در ایـن زمینـه داریـم که توسـط خانم باقـری یکی از اعضای بسـیج بانوان شهرستان نهاوند مدیریت می شود.

مدیر صندوق قرض الحسـنه صبا توضیح می دهد: اکنون سـه سـال اسـت تعاونی دوم تشکیل شده و در سطح شهر و روستا فعالیت گسترده ای دارد. درب این تعاونی به روی همه بانوان باز است، خصوصا ً افرادی که جویای کار هستند. افراد جویای کار می توانند از طریق این تعاونی ها هم قالیبافی را یاد بگیرند و هم از این محل درآمد کسب کنند.

وی ادامه می دهد: پس از اینکه افراد توانسـتند به صورت مسـتقل فعالیت کننـد می تواننـد با مراجعه به صندوق صبا تقاضای خود را مبنی بر دریافت تسـهیلات ثبـت کـرده و با دریافـت وام، ملزومات اولیه را برای داشـتن یک شغل خانگی مستقل تهیه کنند. به گفته فریادرس، تاکنون تعداد افرادی که از طریق صندوق قرض الحسنه صبا توانسـته اند دارای شـغل شـوند به 70 نفر میرسد. درست است که 42 فقره وام تاکنون داده شـده اما برخی از این تسـهیلات برای توسـعه مشاغل بوده که منجر به اشتغال 70 نفری شده است.

ارسال نظرات