ترامپ چاره‌ای جز رفتن نداشت و نگران استیضاح بعد از تحلیف است. همه مسائل سر ترامپ خراب شده است و او را باعث‌وبانی حمله به معبد دموکراسی می‌دانند.
کد خبر: ۹۳۱۳۳۴۰
|
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسایل بین الملل و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان گفت: تداوم نا امنی و بحران اجتماعی را به شکل ترورهای کور در افغانستان شاهد هستیم. این وضعیت نگران کننده است. تا چندی پیش شاهد ترور فعالین مدنی و خبرنگاران بودیم و روز گذشته نیز شاهد ترور دو قاضی زن در کابل بودیم. ترور کور به این معنا است که هیچ حزبی مسئولیت این ترورها را بر عهده نمی‌گیرد. این وقایع جهت‌گیری مشخصی ندارند اما سطح تاب آموری جامعه را کاهش می‌دهد. در افغانستان زعیم قابل‌توجه و مقبول در کلیت جامعه وجود ندارد. نخبگان سیاسی نسخه خاص خود را می‌نویسند و لذا از قضا سرکنگبین صفرا فزود و این تفاوت‌ها شرایط را در افغانستان تشدید می‌کند. در مذاکرات دوحه هم این چندصدایی را شاهد هستیم. نبود نخ تسبیح، امام روشن و مورد وثوق مردم کاملاً مشهود است.

بازدارندگی امنیت ملی را با کمترین هزینه محقق می‌کند
ظهره وند اظهار داشت: از رزمایش پیامبر اعظم در ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان خارق‌العاده و حیرت‌آور نام برده شده است. این رزمایش ویژگی بالا و پیام مهمی داشت. موشک بالستیک نقطه زن ما در صورت لزوم بیش از 1800 کیلومتر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این موشک تا 3800 کیلومتر نیز توان نقطه زنی دارد. نکته اصلی دقت و نقطه زنی این موشک است. همچنین مجموعه‌ای از انواع پهپاد ها مهم است. تمرکز رزمایش پیامبر اعظم بر روی این دو مؤلفه بود.

وی افزود: به اعتقاد کارشناسان بازدارندگی بالا داشت. قدرت بازدارندگی سطح خاصی را برای امنیت ملی تعریف می‌کند. قدرت بازدارندگی محاسبات طرف‌های مقابل را در حوزه نظامی تنظیم کند. زمانی که درک درستی از قدرت بازدارندگی نباشد، دست به یک ماجراجویی می‌زند که خودش مورد خسارت قرار می‌گیرند. بازدارندگی طرف مقابل را در جای خود می‌نشاند و امنیت ملی را با کمترین هزینه محقق می‌کند. نیروی پدافند ما به سرعت آفند خواهند شد. طرف مقابل هزینه و فایده می‌کنند و به دنبال ماجراجویی نمی‌رود.
اعتراضات فرانسه عدالت خواهانه است

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان خاطرنشان کرد: در 80 شهر فرانسه تظاهرات را شاهد بودیم. این تظاهرات نسبت به قانون امنیت جامع پارلمان است. در یک بند این قانون آمده است که اگر تظاهرات کننده‌ها از سرکوب پلیس فیلم‌برداری کنند، به عنوان نیت سو ارزیابی می‌شود و مجازات سنگین دارد. معترضین شعاری داشتند که پلیس همه‌جا، عدالت هیچ کجا. در غرب معترضین را با نام تروریست داخلی و تقلب می‌نامند اما در اصل اعتراض عدالت خواهانه است. دموکراسی به بن‌بست رسیده است. مردم معتقدند که سرشان کلاه رفته است و به نام حکومت مردم به مردم جریان محافظه‌کار یا سرمایه‌دار به وجود آمده است. با عدم قطعیت مواجه هستند.

ظهره وند تأکید کرد: فردی که تا 8 سال پیش با 1200 یورو زندگی می‌کرد اما امروز در حومه پاریس هم با 1500 یورو هم نمی‌توان زندگی کرد. فرهنگ ماندن فرزندان در خانه به‌واسطه مشکلات مالی افزایش داشته است. درگذشته فرزندان به سرعت جدا می‌شدند اما در حال حاضر توان این کار را ندارند. دولت هم به ناچار سن بازنشستگی را افزایش می‌دهد. فرانسه یک ضلع از این منشور غرب است. با ناکارآمدی تفکر لیبرال دمکراسی مواجه هستیم.

ترامپ را عامل حمله به معبد دموکراسی می‌دانند
این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: ترامپ چاره‌ای جز رفتن نداشت و نگران استیضاح بعد از تحلیف است. کاملا هریس از سناتوری مجلس سنا استعفا داده است و فرماندار کالیفرنیا یک نفر را جایگزینش کرد. در نتیجه رأی مردم مهم نیست و هر کس را بخواهند، در جایگاه سناتوری می‌نشانند. همه مسائل سر ترامپ خراب شده است و او را باعث‌وبانی حمله به معبد دموکراسی می‌دانند. آنها معتقدند آمریکایی که اعتبارش را از دست داده است و در باتلاق بی اعتباری فرو می‌رود، به خاطر وجود ترامپ است.

ظهره وند در پایان اظهار داشت: در حال حاضر دژ چندلایه با بیش از 25 هزار نیروی نظامی در واشنگتن ایجاد کرده‌اند. معترضین سلاح نداشتند اما تمام قدر در برابرشان ایستادند. برای نمایش عمق فاجعه این تعداد نیروی نظامی را به میدان آوردند. زمینه‌سازی برای شرایط بعد از تحلیف می‌کنند. رئیس اف بی آی مطرح کرده است که هنوز تهدیدات جدی شناسایی می‌شود. شهر در حکومت‌نظامی کامل به سر می‌برد و در 50 ایالت اعلام آماده‌باش کرده‌اند. مردم امریکا برای حفظ امنیت خودشان سلاح دارند اما جام عه نخبگانی است و اردوکشی نخواهند کرد. علیه جناح مقابل استفاده حداکثری می‌کنند.

ارسال نظرات