یادداشت/ عارفه یزدانی

درس بزرگ حضرت فاطمه(س)،حفظ ولایت است

"درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیهابه جامعه امروز، تبعیت و پشتیبانی از، ولی فقیه است."
کد خبر: ۹۳۱۳۴۵۹
|
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
خبرگزاری بسیج از مازندران-حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او نزد خداوند و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المومنین (ع) و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) است، به گونه‌ای که امام باقر (ع) می‌فرمایند:«اطاعت از فاطمه (س) بر تمامی آفریدگان خدا از جنّ و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است».
 
از میان صفات بارز ایشان می‌توان به عبادت، صداقت، همسرداری، فرزند داری، ادب و مهم‌ترین آن‌ها دفاع از ولایت و ولایت مداری را نام برد که حتی در این مسیر در مقابل خطرات و هجمه‌های دشمنان، خود را سپر ولایت قرار دادند و از بذل جان خویش دریغ نکردند چرا که دین و، ولی خدا را از هر چیزی برتر و مهم‌تر می‌دانستند؛ تا آنجا که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) با وجود سفارش و نصب حضرت امیرالمومنین علی (ع) به عنوان ریاست جامعه اسلامی توسط پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، جامعه دستخوش تغییرات متعددی شد، به طوری که حق ایشان مورد غصب قرار گرفت و جامعه اسلامی از این نعمت الهی به مدت ۲۳ سال محروم گردید.
 
در این بین حضرت زهرا (س) در مواجهه با این مسائل سکوت نکردند و نقش فعال در دفاع از، ولی الهی ایفا کردند، از جمله اقدامات ایشان می‌توان به مخالفت شدید برای بردن امام علی (ع) به مسجد برای بیعت با خلیفه اول همچنین دفاع تا پای جان از خلافت حضرت با وجود جراحت‌ها و ضربات وارده بر بدن، در مسجد پیامبر (ص) اشاره کرد. همچنین ایشان همواره ولایت امیرالمومنین (ع) را یادآور می‌شدند و در ملاقات با زنان مومنه‌ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می‌آمدند با وجود کسالت، از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و بر ولایت امیرالمومنین علی (ع) تاکید می‌کردند. ایشان به همراه حضرت علی (ع) به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می‌کردند، غدیر خم را یادآور می‌شدند و تقاضا داشتند که انصار باید از ولایت حضرت علی (ع) دفاع کنند. همچنین ایشان چندین خطبه محکم در محکومیت عملکرد غاصبان خلافت ایراد کرده اند. صدای گریه‌های اعتراض آمیز حضرت زهرا هنوز در مدینه به گوش می‌رسد. این نیز یکی از شگرد‌های بیدار کننده مردم بود.
 
این بانوی بزرگوار تا پای جان در دفاع از امامت و ولایت ایستادگی کردند، اما مردم بی بصیرت آن روز‌ها به پیروی از خواص جامعه در برابر ظلم به ایشان سکوت کردند تا غاصبان حق علی (ع) آتش بر در خانه‌ای بزنند که روزی جبرائیل و عزرائیل برای ورود به آن اجازه می‌گرفتند.
 
جوهر اصلی اسلام اخلاق، عدالت، پاکی، صداقت و درستی است و اگر این اصول را از اسلام بگیریم دیگر هیچ تفاوت و تمایزی بین اسلام با جاهلیت نیست؛ آنچه حضرت زهرا (س) بر آن پافشاری می‌کردند در حقیقت همین ویژگی‌ها بود و می‌خواستند میراث پیامبر (ص) و اسلام حفظ شود. متأسفانه آنچه در اسلام رسوخ کرد و باعث بد نامی اسلام و مسلمانان شد یا به تعبیری وارونه پوشیدن پوستین خلافت، اسلام را منزوی و لکه دار می‌کرد و به نام اسلام آن همه جنایت‌ها و خونریزی‌ها می‌شد، بزرگترین شاخصه زندگی حضرت زهرا (س) این بود که می‌خواستند اصالت اسلام با دفاع از ولایت حفظ شود.
 
درس بزرگ حضرت زهرا سلام الله علیهابه جامعه امروز، تبعیت و پشتیبانی از، ولی فقیه است. از همه مهم‌تر اینکه در میدان عمل، با داشتن بصیرت و اقدام به موقع ولایت مداری خویش را ثابت کنیم چنانچه این مساله را در زندگی بابرکت شهید حاج قاسم سلیمانی که نماد بارز ولایتمداری و حرکت در مسیر ولایت در عصر کنونی بود شاهدیم. طبق فرازی از زیارت جامعه کبیره، کسی که از ولایت و اهل بیت (ع) جلو بزند و کسی که از ایشان عقب بماند هر دو گمراهند. چنان که جوامع شیعی از آل بویه تا امروز تا زمانی که بر اصول تشیع پیش رفته‌اند، هیچ سقوط و ناهنجاری در جامعه به وجود نیامده، اما زمانی که از این مسیر جلو زده یا عقب مانده‌اند، دچار سقوط شده‌اند. مجموعه خداستیزان و دین ستیزان نیزبه اهمیت ولایت پی برده و آن را خطری برای خود احساس نموده و در پی این هستند که به پیکره امامت و ولایت ضربه بزنند غافل از آنکه این نهضت «ولایت مداری و ولایت‌پذیری» که به حق، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها بنیان گذار آن می‌باشند در آینده‌ای نزدیک با ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) به اوج خود خواهد رسید و شاهد نتایج درخشان آن خواهیم بود ان شاءالله.

عارفه یزدانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها