خبرهای داغ:
رئیس پلیس فتای استان قم هشدار داد.
رئیس پلیس فتای استان قم گفت: تماس تلفنی با واتساپ، شگرد دیگر مجرمان سایبری برای کشاندن کاربران به پای عابر بانک‌ها است.
کد خبر: ۹۳۱۳۶۱۳
|
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سرهنگ علی موالی، رئیس پلیس فتای استان قم گفت: مجرمان سایبری از طریق تماس با پیام رسان whatsapp با شهروندان و اعلام این که شما در مسابقه رادیویی، برنده فلان مبلغ شده‌اید برای دریافت جایزه خود راهنمایی‌های کارشناس ما را انجام دهید، شهروندان را فریب می‌دهند.

وی افزود: کلاهبرداران با اعلام این که وزیر ارتباطات و یا افراد سرشناس در استودیو حضور دارند و با تقلید صدا و اعلام برنده شدن مخاطب، با ترفند‌های ماهرانه‌ای افراد را به پای عابربانک می‌کشانند و اطلاعات همراه بانک را دریافت کرده و به بهانه این که پیامی حاوی کد ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد، از شهروندان می‌خواهند کد ارسالی را به آن‌ها اعلام کنند غافل از این که کد ارسالی رمز پویای بانکی شهروندان است و با داشتن این کد به راحتی حساب بانکی فرد را خالی می‌کنند.

سرهنگ موالی تأکید کرد: در اجرای مسابقات زنده رادیویی و تلویزیونی اولویت تماس با متقاضیانی است که ثبت نام کرده اند و ارتباط با این افراد نیز از خطوط تلفن ثابت شهری انجام خواهد شد.

رئیس پلیس فتای استان قم عنوان کرد: در صورت تماس‌های مشکوک در watsapp از جواب دادن به آن‌ها خودداری کنید، زیرا این افراد به قدری زیرک هستند که با ترفند‌های ماهرانه شما را در دام می‌اندازند.

سرهنگ موالی افزود: این مجرمان معمولا اطلاعات شخصی و هویتی و اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت‌های شما را از قبل جمع‌آوری و ادعا دارند سامانه‌ای در اختیار دارند که تمامی اطلاعات شما را می‌توانند ببینند و از این روش اعتماد افراد را جلب می‌کنند.

وی گفت: مجرمان سایبری ابتدا اطلاعات همراه بانک را از شما گرفته و با روش این که تماس watsapp را قطع نکنید و پای عابر بانک بروید، شما را ترغیب می‌کند تا مبالغی که در کارت‌های دیگرتان موجود است، آن‌ها را در یک کارت تجمیع کنید و حتی مبالغی را برای جلب اعتماد، به آن حساب واریز می‌کنند.

سرهنگ موالی تصریح کرد: کلاهبرداران پس از وارد شدن به همراه بانک ابتدا رمز عبور را تغییر می‌دهند که نتوانید به حساب کاربری دسترسی داشته باشید، به این ترتیب به راحتی حساب را تخلیه می‌کنند. این افراد ساعات پایانی شب را برای کلاهبرداری انتخاب می‌کنند تا با خیال آسوده کار خود را انجام دهند.

وی افزود: مجرمان سایبری در این نوع کلاهبرداری‌ها فقط و فقط با همکاری خود مالباخته موفق می‌شوند، کافی‌است این زنجیره را قطع کنید و اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار این افراد قرار ندهید، در این صورت کلاهبردار در انجام عمل مجرمانه خود ناکام خواهد ماند.

رئیس پلیس فتای استان قم در پایان گفت: هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق پلیس فتا به نشانی www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات