اولین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج، ویژه مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید سراسر کشور، با ارائه دو درس " مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" روز دوشنبه 29 دیماه 99 برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۱۳۸۹۱
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، کارگاه آموزش مبانی ارتباطات و خبرنویسی روز دوشنبه 29 دیماه 99 با حضور مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ در سالن شهید شهریاری و به صورت وبیناری با حضور مسئولان رسانه در مراکز استان‌‌ها برگزار شد.

در این جلسه فائزه سادات شاه‌طاهری، کارشناس رسانه و فضای مجازی، در درس مبانی ارتباطات و سواد رسانه از مدل‌های متنوع انتقال پیام سخن گفته و بیان کرد: در عصر نوین رسانه، با رسانه‌های اجتماعی تحت عنوان رسانه‌های موبایلی مواجهیم که در آن به سرعت جای نویسنده و گیرنده پیام تغییر می‌کند تا آنجا که در نظریات نوین با اصطلاحاتی چون " مرگ مخاطب" مواجهیم یعنی اینکه در این نوع رسانه‌ها، مخاطب صرف وجود ندارد و به اصطلاح با "کاربران" مواجهیم.

اولین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج

وی در ادامه وظایف اجتماعی رسانه‌ها را که به صورت یک الگوی بین‌المللی نیز مطرح شده؛ اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی وانتقال میراث فرهنگی عنوان کرد و از ایجاد احساس تعلق اجتماعی به عنوان یکی دیگر از وظایف وسایل ارتباط جمعی سخن گفت.

شاه‌طاهری، سرعت انتشار، مداومت و تنوع انتشار را از ویژگی‌های وسایل ارتباط جمعی دانست و با ذکر تاریخچه‌ای به بیان برخی نظریات نظریه پردازان مشهور پرداخت و از "دهکده جهانی" در نظریه مارشال مک‌لوهان پس از اختراع تلویزیون  و بحث "جهانی‌شدن دهکده‌ها" در نظریه مانوئل کاستلز و نظریه "بازار پیام" محسنیان سخن گفت.

وی سپس در بحث شناخت و تاثیر رسانه‌ها در ادوار مختلف به ارائه برخی نظریه‌ها چون نظریه معروف گلوله جادویی و مارپیچ سکوت پرداخت و در یک تقسیم‌بندی، برخی نظریه‌ها با رویکرد وابستگی مخاطبان، دریافت، اقتصاد سیاسی، وحدت و یکپارچگی و جامعه اطلاعاتی را نام برد.

اولین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج

در ادامه این کارگاه آموزشی و در درس " خبرنویسی" حسن کربلایی حاجی اوغلی، دکترای مدیریت استراتژیک و رسانه و مدیرعامل سابق خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) ، به ارائه نکات کاربردی در خبرنویسی پرداخت.

وی با ارائه مثال‌های کاربردی، برخی غلط‌های رایج در خبرنویسی را برشمرد و بر لزوم رعات نکات نگارشی و اصول تنظیم حرفه‌ای خبر تاکید کرد.

حسن کربلایی دقت به مفهوم کلمات، درست نویسی در املا ، معرفی درست اشخاص و مسئولیت آن‌ها و رعایت رسم‌الخط واحد و پاسداشت زبان فارسی را در نگارش خبر ضروری دانست و با اشاره به برخی غلط‌های رایج، درست نویسی و فرهنگ سازی را وظیفه خبرنگار دانست.

این استاد دانشگاه همچنین بر ضرورت انتشار به موقع اخبار تاکید کرده و گفت: خبر یک موجود زنده است و خبرنگار باید در آن واحد و در لحظه خبر را بنویسد. زیرا که سرعت در خبرنویسی مهم است و غفلت از این مهم موجب سوختن خبر و از بین رفتن این موجود زنده خواهد شد.

گفتنی است؛ کارگاه آموزش "مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" روزهای دوشنبه به صورت حضوری و وبیناری ویژه مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید سراسر کشور در سالن شهید شهریاری این سازمان برگزار می‌شود و در پایان این دوره برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات