بوشهر - نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه‌های متعددی در حوزه صیادی استان بوشهر روی زمین مانده است که باید برای تکمیل آن اقدام شود.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۳۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، عبدالکریم جمیری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد برای توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق پارس جنوبی و شمالی و افزایش مبادلات تجاری نفتی و غیرنفتی از طریق استان استان بوشهر لزوم اتصال به خط مواصلاتی اصلی و ارزان بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.
وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان برنامه بودجه کشور اظهار داشت: در این دیدار در خصوص تکمیل اسکله‌ها و بنادر صیادی استان، تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، پرداخت تسهیلات بلاعوض به آسیب دیدگان بازارچه ساحلی دیلم، تکمیل پروژه راه آهن بوشهر شهر و تکمیل فاضلاب شهر‌های بوشهر، عالی‌شهر و چغادک بحث و گفت و گو شد.
ایجاد بندر جامع استان
جمیری افزود: برنامه ایجاد بندر جامع استان با همکاری وزارت نفت در حال پیگیری است و بدون تردید ایجاد این بندر با بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی بهترین کار کرد و توجیه اقتصادی را خواهد داشت.
وی بیان کرد: برای تکمیل این پروژه باید در فرآیند تأمین تسهیلات مالی خارجی فاینانس این پروژه تسریع شود و زمینه واگذاری و اجرای قطعاتی از پروژه به شرکت‌هایی که آمادگی تهاتر مبادلات خود با نفت و استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال جاری را دارند فراهم شود.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین برای فعال ماندن پروژه ردیف اعتباری آن در لایحه بودجه سال آینده حداقل باید به میزان پنج هزار میلیارد ریال تقویت شود.
وی افزود: هفت اسکله صیادی در بندر بوشهر و جزیره خارگ نقش مهمی در اشتغال پنج هزار و ۷۰۰ صیاد و تأمین امنیت غذایی مردم دارد که چهار اسکله نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.
جمیری گفت: برای تکمیل پروژه اسکله صیادی جفره، تکمیل اسکله صیادی بندرگاه، تکمیل فاز یک و احداث فاز دوم اسکله صیادی شیف، تکمیل اسکله صیادی خارگ که ۴۳ درصد پیشرفت دارد، جمعاً به مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های زیادی در حوزه بنادر صیادی روی زمین مانده که در صورت تأمین اعتبار و همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی قبل از پایان این دولت شاهد بهره برداری از آن‌ها خواهیم بود و تحول قابل توجهی در وضعیت معیشتی صیادان مناطق ساحلی به وجود خواهد آورد.
تکمیل منطقه ویژه شمال استان
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه بخش صنعت در شمال استان و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با رویکرد نفت، گاز و پتروشیمی در مساحت ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار در شهرستان دیلم به تصویب هیئت وزیران، شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و مجلس شورای اسلامی رسیده است.
وی اظهار داشت: تاکنون مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، مطالعات طرح جامع فاز ۱ و ۲ انجام شده و تاییدیه‌های لازم از شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی، سازمان صنایع، شهرک‌های صنعتی، سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت شده است و باید بودجه لازم جهت احداث زیر ساخت‌ها و تأسیسات لازم برای این منطقه در نظر گرفته شود.
جمیری اضافه کرد: شهر جدید عالی‌شهر و چغادک به لحاظ قرار گرفتن در محدوده شهر بوشهر همچنان از شبکه فاضلاب برخوردار نیستند و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای این شهر‌ها ایجاد شده است.
توسعه شبکه فاضلاب
وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق وزارت نیرو انجام شده توسعه شبکه فاضلاب شهر بوشهر و احداث شبکه در دو شهر چغادک و عالیشهر مستلزم اصلاح اهداف کمی مندرج در قانون بودجه است و باید علاوه بر تغییر احجام عملیاتی نسبت به تقویت ردیف اعتباری شهر بوشهر نیز اقدام شود.
جمیری گفت: در آتش سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم ۱۶۹ واحد صنفی شامل واحد‌های پوشاک، لوازم آرایشی، کیف، کفش و وسایل برقی دچار آتش‌سوزی شدند که به علت شرایط نامناسب، تمام واحد‌ها به طور کامل از بین رفت و باعث آسیب دیدن و بیکاری صاحبان این مشاغل شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت کالایی به غرفه داران وارد شده است و بدهی بانکی آن‌ها نیز حدود ۱۱ میلیارد تومان است، با توجه به شرایط نامناسب معیشتی شاغلان این بازارچه و زمینه سازی برای تداوم فعالیت آن‌ها باید حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت بلاعوض در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها