زنجان-مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان از مقاوم سازی 50هزار واحد مسکونی روستایی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۱۴۷۷۱
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

رضا خواجه ای روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به اینکه در 21 فروردین سال 58، این بنیاد به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و با هدف خدمت به محرومین و تامین مسکن برای اقشار کم درآمد تاسیس شد.

 

وی به اقدامات این نهاد انقلابی در استان زنجان اشاره و با بیان اینکه طرح هادی به صورت 100 درصد در روستاهای زنجان انجام شده است، گفت: در 193 روستا طرح هادی نیازمند بازنگری بوده و در 270 روستا بازنگری شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: از سال 1384 تاکنون 50 هزار واحد از 92 هزار و 657 واحد غیرمقاوم استان، مقاوم‌سازی شده و تلاش بر این است که جذب اعتبارات در این زمینه بیشتر هم شود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: طرح هادی تقریباً برای تمام روستاهای این استان تهیه شده و طرح هادی 294 روستا نیز نیازمند بازنگری است.

 

وی با بیان اینکه طرح هادی 190 روستا بازنگری شده است، اظهار داشت: تاکنون طرح هادی 400 روستا از 710 روستای بالای 20 خانوار استان اجرا شده که اجرا و بازنگری طرح‌های هادی به میزان اعتبارات ابلاغی از محل استانی و ملی برمی‌گردد.

 

خواجه‌ای با بیان اینکه طرح هادی روستاها به طور کامل اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: طرح‌های هادی به نسبت اعتباری که برای روستاها در نظر می‌گیرند، اجرا و عملیاتی می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستایی تخصیص یافته است، افزود: نمی‌توان با این اعتبار، طرح هادی چند روستا را به صورت 100 درصد اجرا کرد و بقیه بماند بلکه نیازسنجی شده و روستاها با اولویت شناسایی شده و هزینه می‌شود.

 

خواجه‌ای ادامه داد: امسال تامین قیر رایگان به میزان 12 میلیارد تومان اختصاص یافته که روستاها شناسایی و مشخص شده و اقدام خواهد شد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه 67 هزار سند مالکیت روستایی توسط بنیاد مسکن و با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر شده است، گفت: 7700 سند مربوط به شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت و مابقی در روستاها صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه امسال صدور 2 هزار سند مالکیت روستایی برای استان زنجان تعیین شده بود اما با هماهنگی بین بنیاد مسکن و ثبت اسناد، تعهد صدور 6500 سند را ایجاد کردیم، اظهار داشت: تاکنون بیش از 5 هزار سند صادر شده که از این بابت، رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم اما این رتبه، رافع تکالیف و وظایف بنیاد مسکن نبوده و تلاش می‌کنیم که بیشتر از این نیز محقق شود.

 

خواجه‌ای خاطرنشان کرد: در صدور سند مالکیت روستایی 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری و در صدور سند مالکیت شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت نیز 2 برابر میزان متوسط کشوری هستیم.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: 10 روستای هدف گردشگری داریم و 7 روستا نیز دارای بافت باارزش روستایی است که تاکنون 2 مورد اجرا شده و بقیه نیز در حال اجرا است.

 

وی افزود: تاکنون حدود 70 خانه عالِم توسط بنیاد مسکن در روستاها احداث شده که تمام این اقدامات وابسته به میزان اعتبارات ابلاغی است زیرا بنیاد مسکن مانند پیمانکار عمل می‌کند.

 

خواجه‌ای اظهار داشت: در طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی 4 هزار و 60 مورد به بانک‌ها معرفی شده که مقاوم‌سازی و نوسازی این واحدها آغاز شده و پیشرفت خوبی دارند ضمن اینکه سهمیه استان زنجان در تامین مسکن محرومین 2 هزار واحد بود که به بانک‌ها معرفی شده و 900 واحد آن به مرحله نصب درب و پنجره رسیده و بقیه هم از پیشرفت مناسبی برخوردارند..

 

این مسوول در ادامه به نظام فنی روستایی اشاره و ادامه داد: نظام فنی روستایی در سال ۸۲ با هدف نظارت بر ساخت و سازهای روستایی بصورت اصولی و ترویج فرهنگ مقاوم سازی تشکیل شده است.

 

به گفته خواجه ای، هدایت بافت فیزیکی روستاها و بهسازی محیط زیست و سکونت‌گاه‌های روستایی براساس طرح‌های هادی روستایی، بالا بردن کیفیت ساخت و سازهای روستایی با نظارت دقیق و مطابق با مقررات ملی ساختمان، از جمله اهداف طرح نظام فنی روستایی است.

 

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: استفاده صحیح از مصالح مقاوم و استاندارد، شناسایی، به کارگیری و ساماندهی نیروهای انسانی بومی متعهد در فن ساختمان سازی روستایی و بالا بردن سطح دانش فنی و اجرایی ناظران با آموزش علمی و عملی مستمر آنان از دیگر اهداف اجرای این طرح در روستاها است.

ارسال نظرات