خبرهای داغ:
تاکنون بالغ بر ۷۱ شعبه طلایه داران صلح و سازش در مناطق مختلف استان افتتاح شده است.
کد خبر: ۹۳۱۴۸۹۸
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، حجت الاسلام قدرتی رئیس کل دادگستری استان قزوین در آئین افتتاح شعب طلایه داران صلح و سازش گفت: با توجه به جایگاه ویژه صلح و سازش در فرهنگ دینی، عرف جامعه، قانون و همچنین تاکید ریاست قوه قضاییه، در سراسر کشور تلاش خوب و مضاعفی نسبت به گذشته در جهت استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف آغاز شد.

وی گفت:، اما متاسفانه ظرفیت شورا‌های حل اختلاف به میزان کافی پاسخ گو نبود، لذا طرحی تحت عنوان طلایه داران صلح و سازش از سوی استان ارائه گردید که مورد تایید و تصویب ریاست قوه قضاییه قرار گرفته و مقرر شد که به صورت پایلوت در استان قزوین اجرا شود.

رییس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به مزایای این طرح گفت: رایگان بودن و عدم تحمیل هزینه بر بیت المال، عدم رعایت تشریفات آیین دادرسی در رسیدگی به دعاوی، سرعت و اثر بخش بودن مذاکرات اصلاحی در این شعب از مهمترین مزیت‌های این طرح می‌باشد.

مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه بهترین و کم هزینه‌ترین راه، جهت کاهش جمعیت کیفری اجرای طرح طلایه داران صلح و سازش است که در آن حرمت افراد نیز محفوظ می‌ماند از شهروندان خواست به جای طرح شکایت در دادسرا‌ها و دادگاه ها، ابتدا به شعب طلایه داران صلح وسازش مراجعه و درخواست سازش نمایند و یا با طرح شکایت کیفری و دعوای حقوقی در همه موارد، در ابتدا خواستار صلح و سازش باشند.

حجت الاسلام قدرتی افزود: ضمن اجرای این طرح با تشکیل گروه‌های ۵ نفره همیاران صلح و سازش در ادارات، نهاد‌ها و... تلاش می‌کنیم هر اختلافی که مطرح می‌شود بر اساس موضوع به شورای همان نهاد ارجاع دهیم تا با ریش سفیدی و رویکرد سازش کارانه به صلح منجر شود.

رئیس کل دادگستری استان تصریح نمود: شعبه طلایه داران سبب کاهش بار مالی دولت و دیگر نیازی به تامین نیروی انسانی، مکان و امکانات نخواهد بود و می‌توان از ظرفیت‌های خود نهاد‌ها و ادارات بهره برداری گردد.

در ادامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: صلح و سازش در اسلام همواره مورد تاکید قرار گرفته است و در جریان دادرسی اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از ارکان دادرسی در نظام قضایی اسلامی به شمار می‌رود.

محمد قاسمی به لزوم اجرای طرح طلایه داران صلح وسازش اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر کاهش ورود پرونده به مراجع قضایی سبب حفظ شانیت افراد و کاهش هزینه‌های دادرسی میگردد، از سویی دیگر هدف ما از اجرای این طرح گسترش فرهنگ صلح و سازش در میان تمامی اقشار جامعه است.

گفتنی است تاکنون بالغ بر ۷۱ شعبه طلایه داران صلح و سازش در مناطق مختلف استان افتتاح شده و فعالیت دارند.

۱۰۱۰/گ ۳۰/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها