خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی ملایر خبر داد

پرداخت ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بخش مکانیزاسیون در ملایر

ملایر-مدیر جهاد کشاورزی ملایر از پرداخت بیش از ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بخش مکانیزاسیون به ۲۳۳ فقره طرح در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۳۱۶۲۸۸
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

پرداخت ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بخش مکانیزاسیون در ملایربه گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمهدی میرباقری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۸ میلیارد و ۲۹۲ میلیون تومان تسهیلات اشتغال امسال از محل تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ قانون الحاق(سیتا)، اشتغال روستایی و مشاغل خانگی در بخش کشاورزی این شهرستان پرداخت شده است.

وی با اشاره به جزییات این تسهیلات اظهار داشت: در این راستا بیش از ۱۷ میلیارد و ۴۹۸ میلیون تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و ماده ۵۲ قانون الحاق برای ۲۰ فقره انواع طرح کشاورزی پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر پرداخت یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون تومان از محل اشتغال روستایی(سامانه کارا) برای پنج فقره طرح و ۲۳۰ میلیون تومان از محل تسهیلات مشاغل خانگی برای هشت فقره طرح کشاورزی را شامل این تسهیلات برشمرد.

وی سهمیه اشتغال این شهرستان در سال جاری را ۴۴۷ مورد عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۲۰ فقره در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی اشتغال ایجاد شده که ۱۶ درصد بیشتر از تعهد ما محقق و در سامانه رصد ثبت شده است.

میرباقری تعهد اشتغال این شهرستان در بخش کشاورزی را در سال آینده ۴۴۷ مورد عنوان و بیان کرد: ملایر ۱۸.۵۷ درصد از اشتغال استان همدان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین به پرداخت بیش از ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بخش مکانیزاسیون به ۲۳۳ فقره طرح در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزون بر این از محل تسهیلات فنی و اعتباری مکانیزاسیون به ۲۱۳ فقره پرونده بیش از ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی به متقاضیان پرداخت شد که نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: این تسهیلات برای خرید ۷۸ دستگاه انواع تراکتور، چهار دستگاه کمباین و انواع ادوات کشاروزی پرداخت که موجب افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی این شهرستان شد و ملایر با رشد ۱۲۱ درصدی در جذب تسهیلات، رتبه نخست جذب تسهیلات را در بین سایر شهرستان‌های استان را دارد.

میرباقری با اشاره به توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: امسال با توجه به تعهد این شهرستان بر اساس سند راهبردی در اجرای سیستم‌های آبیاری نوین با ۹۵۰ هکتار، تاکنون ۹۵۱.۷ هکتار با مبلغ یارانه بیش از هفت میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان اجرا شد.

وی میزان سطح اجرا شده سیستم آبیاری قطره‌ای در اراضی کشاورزی این شهرستان را ۴۱۷ هکتار، آبیاری بارانی ۵ هزار و ۶۶۷ هکتار و آبیاری کم‌فشار ۲ هزار و ۹۳۱ هکتار و در مجموع ۹ هزار و ۱۵ هکتار عنوان کرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر به فعالیت ۶۲۲ رشته قنات در این شهرستان اشاره و بیان کرد: تاکنون ۱۸۰ رشته قنات در این شهرستان احیا و مرمت شده و امسال نیز از محل اعتبارات ملی و خسارت سیل ۹۸ تعداد ۲۶ رشته قنات به طول ۹.۴ کیلومتر با اعتباری بیش از سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان احیا و مرمت شد.

میرباقری همچنین به احداث ۱۰.۵ هکتار گلخانه در این شهرستان اشاره کرد و افزود: امسال برای اجرای ۱۰ طرح به مساحت ۳.۰۷ هکتار هشت میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد و پنج فقره پرونده نیز به مساحت ۲.۱ هکتار با میزان تسهیلاتی بیش از هفت میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان در بانک‌های عامل در حال تکمیل و اخذ تسهیلات است.

وی گفت: علاوه بر این احداث ۲ شهرک گلخانه‌ای نیز در این شهرستان در دست اقدام است که شهرک گلخانه گنبد به مساحت ۶۸ هکتار با تولید سالانه ۱۵ هزار تُن و اشتغالزایی ۴۱۰ نفر با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در دست اجرا است و امور واگذاری زمین شهرک گلخانه پیمان‌دشت با مساحت ۵۴ هکتار در دست اقدام است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر در ادامه به کشت ۱۵ هکتار زعفران، ۱۵ هکتار گل محمدی و ۲۰ هکتار گیاهان دارویی در سال جاری در این شهرستان و کسب رتبه نخست ملایر در کشت زعفران و گل محمدی در استان همدان اشاره کرد.

میرباقری اجرای طرح فراز را یکی از اولویت‌های این شهرستان در سند توسعه راهبردی دانست و اظهار داشت: سال گذشته طرح فراز در سطح حدود ۷۵ هکتار از باغ‌های این شهرستان اجرا شد و امسال علاوه بر اجرای ۲۰ هکتار طرح فراز، با وجود مشکلات برای ۱۳۱ نفر از متقاضیان اجرای طرح فراز به مساحت ۲۱۰ هکتار، پرونده تشکیل شد که در صورت پرداخت تسهیلات، به اجرا درمی‌آیند.

وی اصلاح ارقام گردو و جوان‌سازی درختان گردو در این شهرستان را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در این راستا عملیات سرشاخه‌کاری برای ۱۳ هزار و ۸۶۸ اصله پیوندک در ابتدای امسال انجام شد و اوایل سال آینده نیز حدود هفت هزار اصله پیوندک اجرا خواهد شد.

به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیش از ۸۱ هزار راس دام سنگین و بیش از ۳۸۰ هزار راس دام سبک در این شهرستان وجود دارد که سالانه پنج هزار و ۴۳۱ تُن گوشت قرمز و حدود هفت هزار تُن گوشت مرغ تولید می‌شود و هفت درصد تولید گوشت مرغ استان در این ملایر است.

میرباقری یادآور شد: در راستای تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداری‌های شهرستان، از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۵۳۹ تُن ذرت دامی، ۲ هزار و ۵۵۰ تُن جو، یک‌هزار و ۸۵۴ تُن کنجاله سویا، پنج هزار و ۴۰۰ تُن ذرت علوفه‌ای و پنج هزار و ۱۳۰ تُن سبوس توزیع شده است.

وی ادامه داد: همزمان با ایام دهه فجر و تا پایان امسال، بیش از ۱۰۰ طرح کشاورزی با اعتباری بیش از ۳۷ میلیارد و ۲۳۴ میلیون تومان در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

 انهای پیام/

ارسال نظرات