پژوهشگر تاریخ مطرح کرد:

نقش مخرب منافقین در فاصله 12 بهمن تا 22 بهمن 57

پژوهشگر تاریخ گفت: تئوری صدور انقلاب ایران برای یاسر عرفات است. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم به صراحت می‌گوید که از صدور انقلاب ایران هراسان دارد.
کد خبر: ۹۳۱۷۱۴۲
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، پژوهشگر تاریخ  گفت: تئوری صدور انقلاب ایران برای یاسر عرفات است. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم به صراحت می‌گوید که از صدور انقلاب ایران هراسان دارد.

 مهرزاد بختیاری منش مورخ و جامعه‌شناس گفت: امام خمینی (ره) در خصوص نظامیان گفته بودند که نظامیان از بدنه مردم هستند و به سمت مردم باز خواهند گشت. ایشان خواستار ارتش مستقل بودند. همچنین امام گفته بودند که ارتش در خصوص ارتباطاتش با مردم به گونه‌ای عمل کند که میان آن‌ها و ملت شکاف ایجاد نشود. ارتشی‌ها کم‌کم به سمت انقلاب کشیده شدند و در 13 بهمن‌ماه هم‌زمان با جلسه‌ای که برگزار کردند، به این نتیجه رسیدند که همراه امام خمینی (ره) شوند. یک موضوع موجب تغییر در این روند شد. گروهک مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق برای نمایش خود که در سمت‌های انقلابی حضور داشته باشند، دست به ترور زدند.

بختیاری منش اظهار داشت: بر اساس نظریه تقی شهرام که گفته بود هرکس اسلحه نداشته باشد، در سیاست جایی ندارد، در زمانی که درگیری‌های خیابانی پایان‌یافته بود و فرمانداری نظامی تهران گفته بود که تا 3 روز به خاطر حضور امام تجمعات آزاد است، مجاهدین به سربازان وظیفه ساواک حمل کردند و تعدادی از افسران میانی ساواک را کشتند. رئیس شهربانی کرمان را نیز کشتند. این قبیل ترورها ارتش را بر سر لج انداخت. در نتیجه ستاد ارتش دستور آماده‌باش داد. تهران صد در صد فضای جنگی به خود گرفت. حدود 100 هزار چریک فدایی خلق و مجاهدین به صورت مسلح قدرت گرفته بودند، در حالی که ارتشی‌ها و نیروهای ساواک مجموعاً 60 هزار نفر بودند.

وی افزود: انقلاب با چالش روبه‌رو شد و مواضع تند امام خمینی (ره) علیه آمریکایی منجر به قطع امید آمریکایی از امام شده بود. در نتیجه آمریکایی‌ها تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد بختیار گذاشتند اما ارتش به بختیار به خاطر وقایع 28 مرداد اعتماد نداشت. بختیار در مردادماه چندین ماه به زندان افتاده بود و صحبت از تغییر رژیم کرده بود. بختیار حتی گفته بود که به شاه و امام خمینی(ره) وفادار نخواهد بود. اگر ژنرال هایزر نبود ارتش همان روزهای اول بختیار را رها می‌کرد. در این سال‌ها شاه افراد خنثی را در رأس ارتش گذاشته بود و نظامیان قدری مثل زاهدی و قرنی را بازنشسته کرده بود. افرادی مثل جعفرقلی صدری و قره‌باغی که بله قربان گو بودند را به روی کار آورده بود. خیلی از آن‌ها حتی یک میدان جنگ هم ندیده بودند و در رزمایش‌ها هم حضور نداشتند.

این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: شهرستانی شهردار تهران 13 بهمن‌ماه استعفای خود را به امام تحویل داد که امام در همان روز مجدد او را مشغول به کار کرد. شاهد موج استعفاها در کشور بودیم و شرایط برای پیروزی محیا شد.

بختیاری منش در پایان گفت: اولین فردی که بحث صدور انقلاب را مطرح کرد، یاسر عرفات بود. او در روز 14 بهمن در پیامی گفت؛ انقلاب ایران در مرزهای ایران نباید متوقف شود. باید به کشورهای عربی صدور پیدا کند. تئوری صدور انقلاب ایران برای یاسر عرفات است. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم به صراحت می‌گوید که از صدور انقلاب ایران هراسان دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار