خبرهای داغ:
سرهنگ علی قره‌باغی خبر داد:

فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین (ع) در دهستان‌های محروم استان همدان

همدان-مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان از فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سه دهستان محروم خزل شرقی نهاوند، پیشخور فامنین و مهربان علیا کبودراهنگ، در پنج حوزه خبر داد.
کد خبر: ۹۳۱۷۷۷۴
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین (ع) در دهستان‌های محروم استان همدانسرهنگ علی قره‌باغی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: پیرو منویات مقام عظمی ولایت در خصوص خدمت‌رسانی به مناطق روستایی کم برخوردار و نیز با توجه به دغدغه ایشان مبنی بر آباد کردن یک هزار نقطه در کشور، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ فعالیت محرومیت‌زدایی را در تمامی استان‌های کشور با اولویت دهستان‌های محروم آغاز کرد.

وی افزود: در همین راستا قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان، در سه دهستان محروم خزل شرقی شهرستان نهاوند، پیشخور شهرستان فامنین و مهربان علیا شهرستان کبودراهنگ با آمار ۸۱ روستا، در پنج حوزه فرهنگی تعلیم و تربیت، سلامت، اشتغال و زیرساخت شروع به فعالیت کرده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان در تشریح اقدامات کارگروه فرهنگی قرارگاه سازندگی در سال جاری گفت: مهم‌ترین عملکرد کارگروه فرهنگی – اجتماعی تلاش برای زمینه‌سازی و رفع موانع حضور و فعالیت ائمه جماعت روستا بوده که دارای تحصیلات حوزوی و ملبس به لباس مقدس روحانیت هستند.

وی با بیان اینکه حضور روحانیت تحصیل‌کرده به همراه خانواده در روستا‌های مناطق محروم و تحمل مشکلات و سختی‌های سکونت در دورترین و محروم‌ترین روستا‌های استان ممکن نبود مگر با روحیه جهادی و خدمت به محرومان گفت: نقش‌آفرینی هدف‌دار و موثر در راستای تعالی فرهنگ اسلامی، تقویت روحیه همدلی، مشارکت اجتماعی، توجه به نیازمندان و ضعفای روستاها، ارتباط صمیمی با جوانان، حل اختلافات بین مردم در عرصه‌های مختلف، پاسخگویی مسائل شرعی، رفع شبهات اعتقادی و سیاسی، و جلب مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف عمرانی، اشتغال و معیشت، سلامت و تعلیم و تربیت از اهداف حضور طلاب است.

قره‌باغی ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی کشور در بحث شیوع بیماری کرونا و تغییر نوع فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی، از فعالیت‌های مهم و ارزشمند دیگر ائمه جماعت روستا خدمات و فعالیت‌های فردی و خانه به خانه از قبیل برگزاری جشن تکلیف در خانه‌های نوجوانان روستایی و تهیه هدایا و تکریم ایشان در جمع خانواده آنان است.

وی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی مساجد، مراسمات در فضای باز مساجد و حسینیه‌ها، برگزار شد، ادامه داد: از دیگر اقدامات طلاب در ایام کرونا برگزاری کلاس‌های معرفتی، قرآن کریم و احکام و مشاوره در فضا‌های باز مساجد است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه در ایام کرونا ضدعفونی معابر و مکان‌های عمومی و حتی ضدعفونی خانه به خانه و ارائه برگه‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توضیحات فردی به مردم روستا‌ها و ... توسط امام جماعت روستا انجام شد، گفت: مراسمات ملی و مذهبی از قبیل محرم، ایام فاطمیه، ماه رمضان، یادواره شهداء و هفته دفاع مقدس نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی تصریح کرد: تکریم خانواده شهداء و ایثارگر، شناسایی افراد نیازمند در سطح روستا‌ها و تهیه و توزیع بیش از یک هزار بسته ارزاق و کمک‌های مومنانه به صورت آبرومندانه در ساعات پایانی شب با هدف حفظ کرامت نیازمندان از دیگر اقدامات است.

قره‌باغی با اشاره به جلب مشارکت‌های مردمی در راستای پروژه‌های عمرانی و ساخت یک باب حسینیه و ۶ باب خانه عالم گفت: حل اختلاف طایفه‌ای و مردمی بالغ بر ۶۰ مورد، جلوگیری از طلاق بیش از ۳۰ مورد، جلسات قرآن و احکام، روضه‌های خانگی خواهران، برگزاری حلقات صالحین جوانان و نوجوانان روستا‌های هدف و ... از دیگر خدمات طلاب در روستا است.

وی افزود: از دیگر اقدامات می‌توان به حل مشکلات فرهنگی روستا و رایزنی‌ها و همکاری با حوزه‌های بسیج شهرستان‌ها، سازمان تبلیغات استان، طرح هجرت استان، دفاتر ائمه جمعه شهرستان‌ها، ستاد اجرایی امام خمینی (ره)، کمیته امداد، مشارکت فعال در امور آموزشی و تربیتی با اداره‌های آموزش و پرورش شهرستان‌ها، همکاری با گروه‌های جهادی دانشجویی و روستایی در برنامه‌های فرهنگی و عمرانی روستا‌های هدف و ... اشاره کرد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه کارگروه تعلیم و تربیت نیز فعالیت‌های اجرایی خود را با محوریت دهستان‌های هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راستای فعالیت‌های گذشته خود ادامه داده است، گفت: تعمیر مدرسه روستای آقاج دهستان پیشخور با هزینه حدود ۱۰ میلیون تومان با مشارکت اهالی روستا، پیگیری مسئول دهستان پیشخور و رئیس شورای بخش و همراه کردن مردم و اخذ مجوز احداث مدارس در روستا‌های رضا باغی و صیدآباد دهستان پیشخور با پیشرفت فیزکی ۵۰ درصد از جمله این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی برای ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان روستای شریف‌آباد دهستان خزل شرقی در مهر ماه سال جاری، تهیه کاغذ مورد نیاز چاپ درسنامه دانش‌آموزان در دهستان خزل شرقی، احداث دیوار مدرسه روستای قوشجه دهستان مهربان علیا با همکاری معاونت زیر ساخت قرارگاه، تکمیل دیوارکشی و احداث دو کلاس الحاقی به مدرسه روستای ایستی بلاغ با پیشرفت فیزکی ۷۰ درصد با همکاری معاونت زیر ساخت قرارگاه نیز از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

قره‌باغی با اشاره به انجام تعمیرات مدرسه ۵ کلاسه روستای اوزون دره شامل کف‌سازی، رنگ‌آمیزی، تعویض درب با مجموع هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیون تومان گفت: دایر کردن دو کلاس دوره متوسطه اول با همکاری آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دختران و پسران روستای اکنلو و یک مدرسه سه کلاسه متوسطه اول دخترانه در روستای مسجدین، راه‌اندازی کلاس قرآن برای دانش‌آموزان متوسطه اول روستای اکنلو توسط امام جماعت روستا نیز از اقدامات این کارگروه تعلیم و تربیت است.

وی اشاره به فعالیت کارگروه معیشت و اشتغال نیز افزود: یکی از رسته‌های کم‌آب‌بر و دارای مزیت استان، رسته کشت زعفران است که با توجه به استقبال کشاورزان و درخواست آنان در جهت آموزش و در اختیار دادن نهاده‌های ارزان قیمت، کارگروه معیشت و اشتغال نیز تمرکز ویژه‌ای بر این حوزه قرار داده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان گفت: در همین راستا، ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی کشت، داشت و برداشت زعفران، به میزان ۲.۵ تن پیاز زعفران با قیمت مناسب را در اختیار کشاورزان علاقه‌مندان در روستا‌های ده‌موسی و عبدالملکی شهرستان نهاوند قرار داد.

وی با بیان اینکه انگور نیز یکی از کشت‌های مزیت‌دار استان همدان است، گفت: در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ طی ۳ سال گذشته فعالیت‌هایی از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید از باغات الگویی توسط قرارگاه صورت پذیرفته است.

قره‌باغی با بیان اینکه برگزاری آئین بومی-محلی انگور در این روستا نیز طی سه سال گذشته به صورت مرتب در مهرماه برگزار شده است، افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این آئین به صورت مجازی و با همکاری شرکت گردشگری بومیرو برگزار شد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات در روستا‌ها سوزاندن پشم و پوست گوسفندان به دلیل کاهش قیمت آن‌ها است، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با متخصصین امر، کارگروه موفق شد در چهار روستای زاپن، ده‌موسی، عبدالملکی و دهنو شهرستان نهاوند پس از برگزاری دوره‌های آموزشی بانوان توانمند کارگاه‌های خانگی را برای فرآوری پشم و امرار معاش ایجاد کند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان افزود: به همت کارگروه بانوان ایسن روستا در نمایشگاه بین‌المللی فرش استان همدان هنر ریسندگی و بافندگی خود را در معرض دید عموم قرار دادند.

وی ابراز داشت: در روستای شریف‌آباد شهرستان نهاوند و به درخواست روحانی مستقر روستا، متخصصی در راستای آموزش خیاطی به روستاییان معرفی و تاکنون سه دوره آموزشی برگزار شده است.

قره‌باغی با بیان اینکه روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ یکی از روستا‌های هدف گردشگری استان همدان است که با توجه به قابلیت‌های موجود پتانسیل بالایی برای بازاررسانی و عرضه محصولات در سطح دهستان را دارد، گفت: در همین راستا قرارگاه پیشرفت و آبادانی با مشارکت استانداری و دهیاری روستا، تصمیم به احداث بازارچه عرضه محصولات محلی گرفته‌اند.

وی با اشاره به آب‌رسانی به مزارع کشاورزی و با بیان اینکه دهستان پیشخور شهرستان فامنین وضعیت آب مناسبی در بخش کشاورزی نداشته و کانال‌های انتقال آب به صورت سنتی و با حداقل بهره‌وری هستند، گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی با مشارکت اهالی و جهاد کشاورزی استان نسبت به احداث و ترمیم کانال‌های آبیاری و آب‌رسانی به این مزارع از طریق سیستم‌های آبیاری تحت فشار اقدام کرده است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه در کارگروه سلامت در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و با هدف آموزش و آشنایی با زندگی ایرانی-اسلامی پا به میدان گذاشته است، ابراز داشت: اولین قدم روی موضوع نان و نمک شروع به کار شده است و همچنین به علاقمندان این حوزه ۳۰ عدد ساج چدنی و ۱۵ تن نمک طبیعی تهیه و توزیع شده است در نتیجه فعالیت‌های این چنینی به اذعان خود روستاییان حداقل ۵۰ در صد مراجعات پزشکی آن‌ها کاهش یافته است.

قره‌باغی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف کارگروه زیر ساخت و عمران رفع محرومیت‌های زیرساختی دهستان‌های هدف از قبیل: آب‌رسانی، ساخت مدرسه، ساخت مسجد و ساخت خانه بهداشت بوده است، اهم پروژه‌های در حال اجرا طی سال جاری را ساخت خانه عالم روستای ینگجه، لایروبی و مرمت استخر ذخیره آب کشاورزی روستای وزندان، ساخت خانه عالم روستای پاوان، کانال انتقال آب کشاورزی روستای چپقلو، استخر ذخیره آب کشاورزی روستای آغاج و لایروبی قنات روستای قشلاق برشمرد.

وی با اشاره به پروژه‌های به پایان رسیده گفت: پروژه‌های استخر ذخیره آب کشاورزی روستای بابا حصاری، کانال انتقال آب کشاورزی روستای ده دیوان و کانال انتقال آب روستای قلقل آب دهستان مهربان علیا از جمله این پروژه‌ها هستند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان در خصوص پروژه‌های در حال اجرای شهرستان کبودراهنگ به ساخت مدرسه دو کلاسه روستای ایستی بلاغ اشاره کرد و افزود: ساخت دیوار مدرسه ایستی روستای ایستی بلاغ، احداث پل سواره‌رو روستای اوزون‌دره، تکمیل مسجد روستای قوشجه، ساخت خانه عالم روستای چالو، دیوارکشی مدرسه روستای قوشجه، کانال انتقال آب کشاورزی و استخر ذخیره آب روستای باشقورتاران نیز از دیگر پروژه‌ها است.

وی در خصوص پروژه‌های در حال اجرای دهستان خزل شرقی شهرستان نهاوند به احداث خانه بهداشت روستای تاریک دره اشاره کرد و گفت: پروژه‌های انتقال آب شرب روستای دارسیبه، انتقال آب شرب روستای بره فراخ، بهسازی چشمه‌های آب روستای قشلاق نجف، احداث مخزن آب شرب روستای کوتاه دره و اجرای شبکه آب شرب روستای کوتاه دره نیز از جمله پروژه‌های به پایان رسیده در نهاوند است.

انتهای پیام/
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار