نماینده، ولی فقیه استان قزوین در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش:
رسالت آموزش و پرورش سوق دادن دانش آموزان به سمت تمدن ایمانی است
آیت اله عابدینی در دیدار معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: رسالت آموزش و پرورش سوق دادن دانش آموزان به سمت تمدن ایمانی با محور قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، آیتالله عبدالکریم عابدینی در دیدار آقای سیدجواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: جایگاه خدمت به دانش آموزان استثنایی فرصتی ارزشمند و بسیار عظیم دینی محسوب میشود و خدمت به این قشر جایگاه والایی در دین دارد.
وی با تبریک ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی علم و حکمت بر ظلم و جهالت بود و امیدواریم امانت انقلاب اسلامی که امروز به دست ما سپرده شده است هر روز بالندگی و پویایی بیشتری پیدا کند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه رسالتهای آموزش و پرورش تعلیم، تربیت و پرورش استعدادهای جوانان است که در راستای رسالتهای دینی قرار دارد، بیان کرد: در روایت داریم خداوند در وجود همه مردم گنجهایی نهاده است که باید آشکار شود. امام علی (ع) فرمود: ه یکی از رسالتهای مهم انبیاء این است که گنجهای وجود مردم را آشکار کنند و زمینه رشد آنها را فراهم سازند.
نماینده، ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: تمدنسازی دینی یکی از مسائل مهم است که بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و نباید اجازه دهیم خط و جناح سیاسی به آن آسیب وارد کند. در نظام دینی تمدن فقط به جسم خلاصه نمیشود و نباید تمدن را صرفاً به تمدن مادی خلاصه کرد چرا که بعد اصلی این عالم، بعد معنوی و ایمانی آن است.
وی با بیان اینکه خداوند زیرساختهای تکامل و تعالی معنوی و ایمانی را در انسان فراهم کرده است، عنوان کرد: خداوند فرمود: ه شما را حق تعالی به این دنیا آورده و آن زمان که به دنیا آمدید هیچ چیز نمیدانستید، اما استعدادهای عجیبی در شما نهفته شده که گوش، چشم و دل است که اگر تکامل یابد، تعالی یافته و باطن عالم را در مییابید.
آیتالله عابدینی اظهار کرد: قرار است بر اساس آموزههای قرآنی تمدنی بسازیم در مقابل کسانی که تمدن را فقط مادی، ظاهری و در قالب ساختمانها و برجهای بلند میدانند که تمدن سنگ و دیوار است و تمدن انسانی محسوب نمیشود. تمدن انسانی که مورد نظر خداوند است یعنی حکمت، دانش، عدالت و همان چیزی که امام علی (ع) فرمود: اگر تمام دنیا را به من بدهند تا دانهای را از موری بگیرم هرگز چنین کاری نخواهم کرد.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: همهی رسالت آموزش و پرورش این است که فرزندان را به سمت تمدن ایمانی با محور قرآن سوق دهد و این رسالت با سندهایی مانند ۲۰۳۰ محقق نمیشود و چنین اسنادی نماد تمدن نیست و چنین فرهنگ و تمدنی نمیتواند طرف مذاکره ما باشد.
افتتاح بزرگترین سالن شبیه سازی هوش مصنوعی در کشور
سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش استثنائی کشور نیز در این دیدار بیان کرد: بزرگترین سالن هوش مصنوعی کشور در استان قزوین افتتاح میشود.
وی با اشاره به کلنگ زنی مدرسه خیرساز استثنایی در ناحیه شهری مهرگان گفت: تا به امروز ۱۳۲ مدرسه از ۲۱۰ مدرسه که نیاز آموزش و پرورش استثنایی در سطح کشور است افتتاح و راه اندازی شده است.
حسینی گفت: ۷۲ درصد دانش آموزان در شبکه شاد فعالیت دارند که در خصوص هموار سازی یادگیری و آموزش این دانش آموزان ارتقا موج اول، دوم و سوم شبکه شاد صورت گرفت که در همین راستا برای دسترسی بهتر دانش آموزان استثنایی پایگاه جامع محتوای آموزشی که ۶ هزار عنوان درس را پوشش میدهد طراحی و راهاندازی شد.
وی اظهار داشت: تامین اعتبار وسایل هوشمند برای تمامی دانش آموزان استثنایی در سطح کشور صورت گرفته است.
حسینی در خصوص تامین فضای آموزشی برای گروههای حساس دانش آموزان استثنایی که قادر به حضور در مدرسه نیستند عنوان کرد: آموزش و پرورش استثنائی پیش از دوران کرونا برای دانش آموزان گروه حساس اوتیسم شدید و دانش آموزانی که مشکل حاد جسمی حرکتی، دارند آموزشهایی تحت عنوان توانبخشی و آموزش منزل محور، بیمارستان و موسسه محور با در نظر گرفتن اعتبار سالانه ۱۵ میلیون تومان برای هر دانش آموز ایجاد شد که این اعتبار رو به افزایش است.
این مسئول در ادامه بیان کرد: هر مدرسه به طور میانگین ۵۰ نفر دانش آموز را پوشش میدهد و به طور معمول در کلاسها تعداد ۵ نفر حضور پیدا خواهند کرد و در همین راستا فضای بهداشتی با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای تحصیل و یادگیری دانش آموزان در فضای مدرسه فراهم است.
وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر شبکه شاد با طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش به اضافه پایگاه جامع آموزش و پرورش مجازی مسیر تحصیل و یادگیری را برای دانش آموزان استثنایی هموار ساخته است.
رئیس سازمان آموزش استثنائی کشور اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی تحت عنوان آموزش و پرورش معلولین در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده و تا به امروز ۱۸ برابر پوشش تحصیلی داشته ایم و تعداد دانش آموزان در سطح کشور ۱۵۲ هزار نفر است که به صورت تلفیقی، فراگیر و مدارس خاص مشغول به تحصیل هستند.
حسینی با اشاره به معلمین استثنایی و مدارس استثنایی در کشور بیان کرد: در سطح کشور ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا و ۸۵۰ مدرسه پشتیبان داریم که ۲۳ هزار همکار در آموزش استثنائی کشور این مدارس را پوشش میدهند.
وی با اشاره به مولفههای آموزش و پرورش اشاره کرد: ۵ مولفه استاندارد است که مهمترین این مولفهها مساحت فضایی و سرانه فضای آموزشی میباشد. سرانه فضای آموزشی به صورت استاندارد برای دانش آموزان خاص ۲۸ متر است که استاندارد این فضا در آموزش عادی ۸ متر است.
ب/گزارش ویژه/ب